Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Epigenetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Epigenetyka
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 5 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw z zakresu genetyki i biologii komórki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych .
C-2Przedstawienie powiązań epigenetyki z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka.
C-3Zapoznanie z organizmami modelowymi i technikami badawczymi wykorzystywanymi w epigenetyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biologiczne przykłady fenotypów epigenetycznych. Organizmy modelowe oraz metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach epigenetycznych.1
T-A-2Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym oraz zastosowanie badań epigenetycznych w terapii chorób człowieka.2
T-A-3Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska.2
5
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do epigenetyki, pojęcia, porównanie z genetyką. Przyszłość i perspektywy badań epigenetycznych.1
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnika pamięci epigenetycznej, dynamika chromatyny.1
T-W-3Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym: paramutacje, wernalizacja, wyciszanie genów, inaktywacja chromosomu X, rodzicielskie piętno genomowe.1
T-W-4Epigenetyczny aspekt funkcjonowania organizmu oraz znaczenie procesów epigenetycznych w różnych obszarach życia człowieka i w ewolucji.2
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2przygotowanie prezentacji tematycznej20
A-A-3konsultacje8
A-A-4zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych3
A-A-5Studiowanie piśmiennictwa9
45
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach5
A-W-2przygotowanie do zaliczenia treści wykładów28
A-W-3konsultacje8
A-W-4zaliczenie treści wykładów i omówienie wyników4
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-N-O4.3_W01
student zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
BL_2A_W10, BL_2A_W12C-3, C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1
BL_2A_BLM-N-O4.3_W02
student wskazuje możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
BL_2A_W10, BL_2A_W12C-2T-A-2, T-A-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-N-O4.3_U01
student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka
BL_2A_U15C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-N-O4.3_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
BL_2A_K03C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-N-O4.3_W01
student zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
2,0student nie zna żadnych zjawisk epigenetycznych
3,0student wymienia i opisuje niektóre poznane zjawiska epigenetyczne
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane zjawiska epigenetyczne oraz wskazuje powiązanie z wybranym procesem zachodzącym w organizmie
4,0student wymienia wszystkie poznane zjawiska epigenetyczne, opisuje niektóre z nich oraz wskazuje powiązania z wybranymi procesami zachodzącymi w organizmie
4,5student wymienia wszystkie poznane zjawiska epigenetyczne szczegółowo opisuje większość z nich oraz wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane zjawiska epigenetyczne oraz wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
BL_2A_BLM-N-O4.3_W02
student wskazuje możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
2,0student nie zna możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
3,0student wymienia niektóre poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka i opisuje wybrany przykład
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
4,0student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka oraz opisuje niektóre z nich
4,5student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka oraz opisuje większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-N-O4.3_U01
student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka
2,0student nie prezentuje samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka
3,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka pobieżnie i w sposób mało komunikatywny
3,5student prezentuje samodzielnie zdobytą , lecz niepełną, wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka dość komunikatywnie
4,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka w sposób jasny i komunikatywny lecz nie wyczerpując tematu
4,5student potrafi jasno i dość szczegółowo zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka
5,0student potrafi jasno i szczegółowo, w ciekawy sposób zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-N-O4.3_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania wymagającego potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
3,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy, głównie podręcznikowy i w języku polskim
3,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany przeciętny materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, w tym obcojęzyczny
5,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany bogaty materiał źródłowy, w tym najnowszy oryginalny i obcojęzyczny

Literatura podstawowa

  1. Rogalska S.M., Achrem M., Wojciechowski A., Chromatyna. Molekularne mechanizmy epigenetyczne., Wyd. UP w Poznaniu, Poznań, 2010
  2. Spork P., Drugi kod., Wyd. W.A.B., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Korf B.R., Genetyka człowieka. Rozwiązywanie problemów medycznych., PWN, Warszawa, 2003
  2. Węgleński P. (red.), Genetyka molekularna., PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biologiczne przykłady fenotypów epigenetycznych. Organizmy modelowe oraz metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach epigenetycznych.1
T-A-2Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym oraz zastosowanie badań epigenetycznych w terapii chorób człowieka.2
T-A-3Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska.2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do epigenetyki, pojęcia, porównanie z genetyką. Przyszłość i perspektywy badań epigenetycznych.1
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnika pamięci epigenetycznej, dynamika chromatyny.1
T-W-3Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym: paramutacje, wernalizacja, wyciszanie genów, inaktywacja chromosomu X, rodzicielskie piętno genomowe.1
T-W-4Epigenetyczny aspekt funkcjonowania organizmu oraz znaczenie procesów epigenetycznych w różnych obszarach życia człowieka i w ewolucji.2
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2przygotowanie prezentacji tematycznej20
A-A-3konsultacje8
A-A-4zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych3
A-A-5Studiowanie piśmiennictwa9
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach5
A-W-2przygotowanie do zaliczenia treści wykładów28
A-W-3konsultacje8
A-W-4zaliczenie treści wykładów i omówienie wyników4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-N-O4.3_W01student zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z organizmami modelowymi i technikami badawczymi wykorzystywanymi w epigenetyce.
C-2Przedstawienie powiązań epigenetyki z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka.
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych .
Treści programoweT-A-1Biologiczne przykłady fenotypów epigenetycznych. Organizmy modelowe oraz metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach epigenetycznych.
T-A-2Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym oraz zastosowanie badań epigenetycznych w terapii chorób człowieka.
T-A-3Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska.
T-W-1Wprowadzenie do epigenetyki, pojęcia, porównanie z genetyką. Przyszłość i perspektywy badań epigenetycznych.
T-W-4Epigenetyczny aspekt funkcjonowania organizmu oraz znaczenie procesów epigenetycznych w różnych obszarach życia człowieka i w ewolucji.
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnika pamięci epigenetycznej, dynamika chromatyny.
T-W-3Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym: paramutacje, wernalizacja, wyciszanie genów, inaktywacja chromosomu X, rodzicielskie piętno genomowe.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna żadnych zjawisk epigenetycznych
3,0student wymienia i opisuje niektóre poznane zjawiska epigenetyczne
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane zjawiska epigenetyczne oraz wskazuje powiązanie z wybranym procesem zachodzącym w organizmie
4,0student wymienia wszystkie poznane zjawiska epigenetyczne, opisuje niektóre z nich oraz wskazuje powiązania z wybranymi procesami zachodzącymi w organizmie
4,5student wymienia wszystkie poznane zjawiska epigenetyczne szczegółowo opisuje większość z nich oraz wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane zjawiska epigenetyczne oraz wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-N-O4.3_W02student wskazuje możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie powiązań epigenetyki z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka.
Treści programoweT-A-2Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym oraz zastosowanie badań epigenetycznych w terapii chorób człowieka.
T-A-3Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska.
T-W-4Epigenetyczny aspekt funkcjonowania organizmu oraz znaczenie procesów epigenetycznych w różnych obszarach życia człowieka i w ewolucji.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
3,0student wymienia niektóre poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka i opisuje wybrany przykład
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
4,0student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka oraz opisuje niektóre z nich
4,5student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka oraz opisuje większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane możliwości wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-N-O4.3_U01student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U15student posiada umiejętność prawidłowego zastosowania specjalistycznej terminologii, a w pracy badawczej zastosować poznane metody, potrafi także przygotować projekt własnych badań naukowych prawidłowo dobierając piśmiennictwo;
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z organizmami modelowymi i technikami badawczymi wykorzystywanymi w epigenetyce.
C-2Przedstawienie powiązań epigenetyki z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka.
Treści programoweT-A-1Biologiczne przykłady fenotypów epigenetycznych. Organizmy modelowe oraz metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach epigenetycznych.
T-A-2Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym oraz zastosowanie badań epigenetycznych w terapii chorób człowieka.
T-A-3Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska.
T-W-4Epigenetyczny aspekt funkcjonowania organizmu oraz znaczenie procesów epigenetycznych w różnych obszarach życia człowieka i w ewolucji.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie prezentuje samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka
3,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka pobieżnie i w sposób mało komunikatywny
3,5student prezentuje samodzielnie zdobytą , lecz niepełną, wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka dość komunikatywnie
4,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka w sposób jasny i komunikatywny lecz nie wyczerpując tematu
4,5student potrafi jasno i dość szczegółowo zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka
5,0student potrafi jasno i szczegółowo, w ciekawy sposób zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu analizy zjawisk epigenetycznych, powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-N-O4.3_K01wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z organizmami modelowymi i technikami badawczymi wykorzystywanymi w epigenetyce.
C-2Przedstawienie powiązań epigenetyki z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka.
Treści programoweT-A-1Biologiczne przykłady fenotypów epigenetycznych. Organizmy modelowe oraz metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach epigenetycznych.
T-A-2Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym oraz zastosowanie badań epigenetycznych w terapii chorób człowieka.
T-A-3Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania wymagającego potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
3,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy, głównie podręcznikowy i w języku polskim
3,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany przeciętny materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, w tym obcojęzyczny
5,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany bogaty materiał źródłowy, w tym najnowszy oryginalny i obcojęzyczny