Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Markery genetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Markery genetyczne
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,50,59egzamin
laboratoriaL4 5 0,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiadomości z zakresu genetyki ogólnej oraz biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z markerami genetycznymi.
C-2Przybliżenie aktualnych metod molekularnych stosowanych w celu identyfikacji i analizy markerów genetycznych.
C-3Wskazanie sposobów poszukiwania nowych markerów genetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w laboratorium. Obsługa urządzeń laboratoryjnych. Przygotowanie stanowisk do pracy. Izolacja kwasów nukleinowych z różnych tkanek. Porównanie metod izolacji DNA. Preparatyka RNA. Metody zabezpieczania RNA przed degradacją.1
T-L-2Jakościowa oraz ilościowa ocena preparatów kwasów nukleinowych. Techniki wykorzystywane w identyfikacji markerów genetycznych. PCR, PCR-RFLP, PCR-ACRS cz.1 Techniki wykorzystywane w identyfikacji markerów genetycznych. PCR-indel, PCR-multipleks, LONG-PCR cz.21
T-L-3Wykrywanie nieznanych mutacji w sekwencjach DNA. PCR-SSCP.Elektroforeza poliakrylamidowa. Barwienie DNA srebrem. Diagnostyka chorób genetcznych. Polimorfizm indel genu PRNP owcy. Markery molekularne płci. Ustalanie płci ssaków i ptaków.1
T-L-4Markery genetyczne otłuszczenia i umięśnienia. Polimorfizm genów leptyny i miostatyny. Analiza ekspresji genów cz.1 RT-PCR, półilościowa ocena poziomu ekspresji genów. Analiza ekspresji genów cz.2. real time-PCR, ilościowa ocena poziomu ekspresji genów.1
T-L-5Markery genetyczne w identyfikacji gatunkowej. Międzygatunkowa analiza sekwencjii mtDNA wybranych gatunków. Markery genetyczne w identyfikacji osobniczej. Sekwencje powtórzone (STR, VNTR). Analiza wyników sekwencjonowania DNA.1
5
wykłady
T-W-1Definicje markerów genetycznych. Organizacja genomu ssaków. Charakterystyka markerów klasy I i II oraz możliwości ich wykorzystania w analizie wybranych cech u ssaków. Markery cytogenetyczne.2
T-W-2Wykorzystanie martkerów molekularnych i cytogenetycznych w diagnostyce wad rozwojowych.2
T-W-3Markery genetyczne w prognozowaniu otłuszczenia u ssaków na modelu mysim.2
T-W-4Proces starzenia się - choroba genetyczna czy stan fizjologiczny? Progeria i przypadek Brooke Greenberg a merkery genetyczne starzenia się ssakówe.2
T-W-5Prosta definicja płci a złożony proces determinacji i różnicowania płciowego u ssków. Identyfikacja płci z wykorzystaniem markerów molekularnych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.5
A-L-2Samodzielne poszerzanie wiedzy teoretycznej.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia materiału.5
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w przeprowadzonych wykładach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.5
A-W-3Samodzielne studiowanie pismiennictwa30
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-B7_W01
Definiuje typy markerów genetycznych.
BL_2A_W12C-1T-W-1M-1S-1
BL_2A_BLM-S-B7_W02
Rozróżnia choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominująco. Objaśnia mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci.
BL_2A_W11, BL_2A_W12C-3T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-1
BL_2A_BLM-S-B7_W03
Rozróżnia metody izolacji kwasów nukleinowych. Dobiera metodę identyfikacji markera genetycznego w zależności od rodzaju sekwencji nukleotydowej, typu polimorfizmu sekwencji.
BL_2A_W03, BL_2A_W12C-2T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-B7_U01
Potrafi przeprowadzić preparatykę DNA/RNA z różnych tkanek. Interpretuje wyniki oceny ilościowej i jakościowej preparatów kwasów nukleinowych.
BL_2A_U06C-2M-3S-2
BL_2A_BLM-S-B7_U02
Potrafi przygotować mieszaninę reakcyjną do przeprowadzenia syntezy DNA in vitro, wykorzystywać enzymy restrykcyjne do identyfikacji substytucji pojedynczych nukleotydów. Potrafi posługiwać się techniką PCR do identyfikacji polimorfizmu DNA typu ins/del, analizy ekspresji genów.
BL_2A_U06, BL_2A_U11C-3, C-2M-3S-2
BL_2A_BLM-S-B7_U03
Interpretuje wyniki analizy SSCP. Umie przeprowadzić barwienie żeli PAA srebrem. Potrafi odczytać wyniki sekwencjonowania DNA.
BL_2A_U09C-3M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-B7_K01
Ma świadomość złożoności i różnorodności genomów.
BL_2A_K01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-B7_W01
Definiuje typy markerów genetycznych.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLM-S-B7_W02
Rozróżnia choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominująco. Objaśnia mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLM-S-B7_W03
Rozróżnia metody izolacji kwasów nukleinowych. Dobiera metodę identyfikacji markera genetycznego w zależności od rodzaju sekwencji nukleotydowej, typu polimorfizmu sekwencji.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-B7_U01
Potrafi przeprowadzić preparatykę DNA/RNA z różnych tkanek. Interpretuje wyniki oceny ilościowej i jakościowej preparatów kwasów nukleinowych.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLM-S-B7_U02
Potrafi przygotować mieszaninę reakcyjną do przeprowadzenia syntezy DNA in vitro, wykorzystywać enzymy restrykcyjne do identyfikacji substytucji pojedynczych nukleotydów. Potrafi posługiwać się techniką PCR do identyfikacji polimorfizmu DNA typu ins/del, analizy ekspresji genów.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLM-S-B7_U03
Interpretuje wyniki analizy SSCP. Umie przeprowadzić barwienie żeli PAA srebrem. Potrafi odczytać wyniki sekwencjonowania DNA.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brown T.A., Genomy z CD-ROM, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Słomski R. (red.), Analiza DNA teoria i praktyka, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2011
  3. Zwierzchowski L., Świtoński M., Genomika bydła i świń., Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Bal J., Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w laboratorium. Obsługa urządzeń laboratoryjnych. Przygotowanie stanowisk do pracy. Izolacja kwasów nukleinowych z różnych tkanek. Porównanie metod izolacji DNA. Preparatyka RNA. Metody zabezpieczania RNA przed degradacją.1
T-L-2Jakościowa oraz ilościowa ocena preparatów kwasów nukleinowych. Techniki wykorzystywane w identyfikacji markerów genetycznych. PCR, PCR-RFLP, PCR-ACRS cz.1 Techniki wykorzystywane w identyfikacji markerów genetycznych. PCR-indel, PCR-multipleks, LONG-PCR cz.21
T-L-3Wykrywanie nieznanych mutacji w sekwencjach DNA. PCR-SSCP.Elektroforeza poliakrylamidowa. Barwienie DNA srebrem. Diagnostyka chorób genetcznych. Polimorfizm indel genu PRNP owcy. Markery molekularne płci. Ustalanie płci ssaków i ptaków.1
T-L-4Markery genetyczne otłuszczenia i umięśnienia. Polimorfizm genów leptyny i miostatyny. Analiza ekspresji genów cz.1 RT-PCR, półilościowa ocena poziomu ekspresji genów. Analiza ekspresji genów cz.2. real time-PCR, ilościowa ocena poziomu ekspresji genów.1
T-L-5Markery genetyczne w identyfikacji gatunkowej. Międzygatunkowa analiza sekwencjii mtDNA wybranych gatunków. Markery genetyczne w identyfikacji osobniczej. Sekwencje powtórzone (STR, VNTR). Analiza wyników sekwencjonowania DNA.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje markerów genetycznych. Organizacja genomu ssaków. Charakterystyka markerów klasy I i II oraz możliwości ich wykorzystania w analizie wybranych cech u ssaków. Markery cytogenetyczne.2
T-W-2Wykorzystanie martkerów molekularnych i cytogenetycznych w diagnostyce wad rozwojowych.2
T-W-3Markery genetyczne w prognozowaniu otłuszczenia u ssaków na modelu mysim.2
T-W-4Proces starzenia się - choroba genetyczna czy stan fizjologiczny? Progeria i przypadek Brooke Greenberg a merkery genetyczne starzenia się ssakówe.2
T-W-5Prosta definicja płci a złożony proces determinacji i różnicowania płciowego u ssków. Identyfikacja płci z wykorzystaniem markerów molekularnych.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.5
A-L-2Samodzielne poszerzanie wiedzy teoretycznej.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia materiału.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w przeprowadzonych wykładach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.5
A-W-3Samodzielne studiowanie pismiennictwa30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B7_W01Definiuje typy markerów genetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z markerami genetycznymi.
Treści programoweT-W-1Definicje markerów genetycznych. Organizacja genomu ssaków. Charakterystyka markerów klasy I i II oraz możliwości ich wykorzystania w analizie wybranych cech u ssaków. Markery cytogenetyczne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B7_W02Rozróżnia choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominująco. Objaśnia mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
BL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
Cel przedmiotuC-3Wskazanie sposobów poszukiwania nowych markerów genetycznych.
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie martkerów molekularnych i cytogenetycznych w diagnostyce wad rozwojowych.
T-W-5Prosta definicja płci a złożony proces determinacji i różnicowania płciowego u ssków. Identyfikacja płci z wykorzystaniem markerów molekularnych.
T-W-4Proces starzenia się - choroba genetyczna czy stan fizjologiczny? Progeria i przypadek Brooke Greenberg a merkery genetyczne starzenia się ssakówe.
T-W-3Markery genetyczne w prognozowaniu otłuszczenia u ssaków na modelu mysim.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B7_W03Rozróżnia metody izolacji kwasów nukleinowych. Dobiera metodę identyfikacji markera genetycznego w zależności od rodzaju sekwencji nukleotydowej, typu polimorfizmu sekwencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie aktualnych metod molekularnych stosowanych w celu identyfikacji i analizy markerów genetycznych.
Treści programoweT-L-2Jakościowa oraz ilościowa ocena preparatów kwasów nukleinowych. Techniki wykorzystywane w identyfikacji markerów genetycznych. PCR, PCR-RFLP, PCR-ACRS cz.1 Techniki wykorzystywane w identyfikacji markerów genetycznych. PCR-indel, PCR-multipleks, LONG-PCR cz.2
T-L-1Zasady BHP w laboratorium. Obsługa urządzeń laboratoryjnych. Przygotowanie stanowisk do pracy. Izolacja kwasów nukleinowych z różnych tkanek. Porównanie metod izolacji DNA. Preparatyka RNA. Metody zabezpieczania RNA przed degradacją.
T-L-5Markery genetyczne w identyfikacji gatunkowej. Międzygatunkowa analiza sekwencjii mtDNA wybranych gatunków. Markery genetyczne w identyfikacji osobniczej. Sekwencje powtórzone (STR, VNTR). Analiza wyników sekwencjonowania DNA.
T-L-3Wykrywanie nieznanych mutacji w sekwencjach DNA. PCR-SSCP.Elektroforeza poliakrylamidowa. Barwienie DNA srebrem. Diagnostyka chorób genetcznych. Polimorfizm indel genu PRNP owcy. Markery molekularne płci. Ustalanie płci ssaków i ptaków.
T-L-4Markery genetyczne otłuszczenia i umięśnienia. Polimorfizm genów leptyny i miostatyny. Analiza ekspresji genów cz.1 RT-PCR, półilościowa ocena poziomu ekspresji genów. Analiza ekspresji genów cz.2. real time-PCR, ilościowa ocena poziomu ekspresji genów.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B7_U01Potrafi przeprowadzić preparatykę DNA/RNA z różnych tkanek. Interpretuje wyniki oceny ilościowej i jakościowej preparatów kwasów nukleinowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie aktualnych metod molekularnych stosowanych w celu identyfikacji i analizy markerów genetycznych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B7_U02Potrafi przygotować mieszaninę reakcyjną do przeprowadzenia syntezy DNA in vitro, wykorzystywać enzymy restrykcyjne do identyfikacji substytucji pojedynczych nukleotydów. Potrafi posługiwać się techniką PCR do identyfikacji polimorfizmu DNA typu ins/del, analizy ekspresji genów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
Cel przedmiotuC-3Wskazanie sposobów poszukiwania nowych markerów genetycznych.
C-2Przybliżenie aktualnych metod molekularnych stosowanych w celu identyfikacji i analizy markerów genetycznych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B7_U03Interpretuje wyniki analizy SSCP. Umie przeprowadzić barwienie żeli PAA srebrem. Potrafi odczytać wyniki sekwencjonowania DNA.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U09potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi, rozumie budowę i funkcje genomu organizmów eukariotycznych oraz procesy dziedziczenia, wykorzystuje metody biologii molekularnej;
Cel przedmiotuC-3Wskazanie sposobów poszukiwania nowych markerów genetycznych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B7_K01Ma świadomość złożoności i różnorodności genomów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z markerami genetycznymi.
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie martkerów molekularnych i cytogenetycznych w diagnostyce wad rozwojowych.
T-W-1Definicje markerów genetycznych. Organizacja genomu ssaków. Charakterystyka markerów klasy I i II oraz możliwości ich wykorzystania w analizie wybranych cech u ssaków. Markery cytogenetyczne.
T-W-5Prosta definicja płci a złożony proces determinacji i różnicowania płciowego u ssków. Identyfikacja płci z wykorzystaniem markerów molekularnych.
T-W-4Proces starzenia się - choroba genetyczna czy stan fizjologiczny? Progeria i przypadek Brooke Greenberg a merkery genetyczne starzenia się ssakówe.
T-W-3Markery genetyczne w prognozowaniu otłuszczenia u ssaków na modelu mysim.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.