Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Preparatyka parazytologiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Preparatyka parazytologiczna | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 7 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Parazytologia systematyczna i ogólna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami sporzadzania preparatów parazytologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Materiał do parazytologicznych badań diagnostycznych - zasady pobierania, wstępnego opracowywania, przechowywania i przesyłania materiału do badań parazytologicznych | 2 |
T-A-2 | Rodzaje materiału (krew, kał, mocz, ślina, skóra, plwocina, płyn mózgowo-rdzeniowy, wydzielina z dróg moczowo-płciowych, płyny z nakłuć i materiał biopsyjny) | 2 |
T-A-3 | Mikroskopowanie. Techniki wykonywania zdjęć, rysunków oraz pomiarów pasożytów. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane odczynniki chemiczne stosowane w parazytologii (płyny prześwietlające, konserwujące, płyny do zatapiania pasożytów, barwniki) – charakterystyka i przygotowanie. | 1 |
T-W-2 | Metody parazytologicznych badań diagnostycznych: metody wykrywania pasożytów w środowisku; badanie parazytologiczne żywiciela; diagnostyka chorób pasożytniczych układu krwionośnego, pokarmowego; badanie płynów ciała i tkanek; badania przyżyciowe i pośmiertne żywiciela. | 2 |
T-W-3 | Zasady sporządzania preparatów z płazińców, nicieni i kolcogłowów, pasożytniczych stawonogów | 2 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia | 5 |
A-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Studiowanie piśmiennictwa | 3 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna z użyciem prezentacji wykonanych przez studentów |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne połączone z pokazem technik sporzadzania preparatów parazytologicznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania i zaprezentowania prezentacji multimedialnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z części ćwiczeniowej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z części wykładowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.1_W01 Student charakteryzuje zaawansowane techniki wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej | BL_2A_W08, BL_2A_W03 | — | C-1 | T-A-3, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.1_U01 Student potrafi dobrać metody preparacyjne do badanej grupy pasożytów | BL_2A_U06, BL_2A_U14 | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
BL_2A_BLM-S-O7.1_U02 Student potrafi ocenić zagrożenie wynikające z pracy z materiałem zakaźnym, przestrzega podstawowych zasad BHP | BL_2A_U16 | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.1_K01 Przy pracy z materiałem zakaźnym student wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | BL_2A_K05, BL_2A_K06 | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.1_W01 Student charakteryzuje zaawansowane techniki wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej | 2,0 | Student nie wymienia i nie objaśnia żadnej techniki wykorzystywanej w preparatyce parazytologicznej. |
3,0 | Student wymienia niektóre podstawowe techniki wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej, ale nie potrafi scharakteryzować żadnej z nich. | |
3,5 | Student wymienia wszystkie podstawowe techniki wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej i potrafi scharakteryzować część z nich. | |
4,0 | Student wymienia wszystkie techniki podstawowe wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej i potrafi scharakteryzować większość z nich. | |
4,5 | Student wymienia wszystkie techniki podstawowe i zaawansowane wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej i potrafi scharakteryzować większość z nich. | |
5,0 | Student wymienia wszystkie zaawansowane techniki wykorzystywane w preparatyce parazytologicznej i potrafi scharakteryzować wszystkie z nich. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.1_U01 Student potrafi dobrać metody preparacyjne do badanej grupy pasożytów | 2,0 | Student nie potrafi dobrać żadnej metody preparacyjnej do wskazanej przez nauczyciela grupy pasożytów. |
3,0 | Student potrafi dobrać niektóre metody preparacyjne do kilku ze wskazanych przez nauczyciela grup pasożytów. | |
3,5 | Student potrafi dobrać prawie wszystkie metody preparacyjne do kilku ze wskazanych przez nauczyciela grup pasożytów. | |
4,0 | Student potrafi dobrać wszystkie metody preparacyjne do kilku ze wskazanych przez nauczyciela grup pasożytów. | |
4,5 | Student potrafi dobrać wszystkie metody preparacyjne do większości ze wskazanych przez nauczyciela grup pasożytów. | |
5,0 | Student potrafi dobrać metody preparacyjne do każdej wskazanej przez nauczyciela grupy pasożytów. | |
BL_2A_BLM-S-O7.1_U02 Student potrafi ocenić zagrożenie wynikające z pracy z materiałem zakaźnym, przestrzega podstawowych zasad BHP | 2,0 | Student nie przestrzega podstawowych zasad BHP i nie umie postepować z materiałem zakaźnym. |
3,0 | Student przestrzega podstawowych zasad BHP, ale nie umie postepować z materiałem zakaźnym. | |
3,5 | Student przestrzega podstawowych zasad BHP, potrafi postepować z materiałem zakaźnym,ale nie ocenia prawidłowo zagrożeń wynikających z pracy z tym materiałem. | |
4,0 | Student przestrzega podstawowych zasad BHP, potrafi postepować z materiałem zakaźnym i tylko częściowo ocenia zagrożenia wynikające z pracy z tym materiałem. | |
4,5 | Student przestrzega podstawowych zasad BHP, potrafi postepować z materiałem zakaźnym i w większości potrafi ocenić zagrożenia wynikające z pracy z tym materiałem. | |
5,0 | Student przestrzega podstawowych zasad BHP, potrafi postepować z materiałem zakaźnym i oceniać zagrożenia wynikające z pracy z tym materiałem. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.1_K01 Przy pracy z materiałem zakaźnym student wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | 2,0 | Student nie wykazuje odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych podczas pracy z materiałem zakaźnym. |
3,0 | Student jest tylko częciowo świadomy zagrożeń wynikajacych z pracy z materiałem zakaźnym. | |
3,5 | Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikajacych z pracy z materiałem zakaźnym, ale nie wykazuje odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. | |
4,0 | Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikajacych z pracy z materiałem zakaźnym i wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo tylko swojej pracy. | |
4,5 | Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikajacych z pracy z materiałem zakaźnym, wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i częściowo pracy innych. | |
5,0 | Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikajacych z pracy z materiałem zakaźnym, wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. |
Literatura podstawowa
- Golvan Y.J., Atlas parazytologii, Volumed, Wrocław, 2000
- Kańtocha M., Materiał do bakteriologicznych, parazytologicznych i wirusologicznych badań diagnostycznych, PWRiL, Warszawa, 1987
- Kasprzak W., Rydzewski A., Ćwiczenia z biologii pasożytów człowieka. Podręcznik dla studentów, PWRiL, Warszawa, 1973