Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Choroby tropikalne i inwazyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Choroby tropikalne i inwazyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zoologia bezkręgowców, anatomia i fizjologia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych ze źródłami zarażenia, wektorami, transmisją, cyklami życiowymi najważniejszych chorób tropikalnych i inwazyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1"Pamiątki z wakacji", czyli najważniejsze choroby tropikalne, które mogą być zawleczone do Polski2
T-W-2Dawne "egzotyczne" epidemie. Główne przyczyny pojawiania się chorób tropikalnych w strefach dotąd od nich wolnych.2
T-W-3Najgroźniejsze wektory chorób.2
T-W-4Pasożytnicze choroby tropikalne.2
T-W-5Egzotyczne choroby zwierząt.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie zalecanego piśmiennictwa15
A-W-3Pisemne zaliczenie5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta podczas zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywania rysunków i zadań
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie efektów kształcenia
S-4Ocena formująca: Wejściówki na poczatku ćwiczeń
S-5Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C10.2_W01
Student potrafi wymienić i scharakteryzować pasożyty typowe dla krajów tropikalnych
BL_2A_W02, BL_2A_W10C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2, S-3
BL_2A_C10.2_W02
Student potrafi rozpoznawać i charakteryzować objawy chorób tropikalnych i inwazyjnych
BL_2A_W02, BL_2A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-3, S-5
BL_2A_C10.2_W03
Student zna cykle życiowe oraz rolę wektorów pasożytniczych chorób tropikalnych
BL_2A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C10.2_U01
Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję parazytologiczną zachowując wymagane środki bezpieczeństwa
BL_2A_U06, BL_2A_U16C-1T-W-5, T-W-4M-1S-1
BL_2A_C10.2_U02
Student potrafi sporządzić preparat parazytologiczny dostosowując metodę do jego przynależności systematycznej
BL_2A_U06C-1T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C10.2_K01
Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych
BL_2A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1
BL_2A_C10.2_K02
W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
BL_2A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C10.2_W01
Student potrafi wymienić i scharakteryzować pasożyty typowe dla krajów tropikalnych
2,0Student nie potrafi wymienić żadnego z taksonów pasożytów typowych dla krajów tropikalnych
3,0Student wymienia większość taksonów pasożytów typowych dla krajów tropikalnych
3,5Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa typowe dla tropików.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa typowe dla tropików oraz scharakteryzować niektóre z nich.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa typowe dla tropików oraz scharakteryzować większość z nich.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa typowe dla tropików.
BL_2A_C10.2_W02
Student potrafi rozpoznawać i charakteryzować objawy chorób tropikalnych i inwazyjnych
2,0Student nie zna objawów chorób pasożytniczych
3,0Student zna objawy chorób pasożytniczych, ale nie potrafi ich scharakteryzować
3,5Student zna objawy chorób pasożytniczych i scharakteryzować większość z nich
4,0Student zna objawy chorób pasożytniczych i ich charakterystyę
4,5Student potrafi scharakteryzować większość z omawianych na zajęciach chorób pasożytniczych
5,0Student potrafi scharakteryzować wszystkie z omawianych na zajęciach chorób pasożytniczych
BL_2A_C10.2_W03
Student zna cykle życiowe oraz rolę wektorów pasożytniczych chorób tropikalnych
2,0Student nie zna cykli życiowych pasożytów
3,0Student zna podstawowe cykle życiowe pasożytów
3,5Student zna podstawowe cykle życiowe pasożytów typowe dla tropików
4,0Student zna podstawowe cykle życiowe pasożytów typowe dla tropików, potrafi scharakteryzować wektory typowe dla pasożyta
4,5Student zna cykle życiowe pasożytów typowe dla tropików, potrafi scharakteryzować wektory typowe dla pasożyta, zna drogi zarażenia
5,0Student zna cykle życiowe pasożytów typowe dla tropików, potrafi scharakteryzować wektory typowe dla pasożyta, zna drogi zarażenia oraz sposoby zapobiegania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C10.2_U01
Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję parazytologiczną zachowując wymagane środki bezpieczeństwa
2,0Student nie potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi.
3,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego zachowując wymagane środki bezpieczeństwa.
3,5Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając niektóre z nich.
4,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając większość z nich.
4,5Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego ( zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając wszystkie z nich oraz stosuje większość poznanych metod badawczych wykorzystywanych w parazytologii.
5,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie je nazywając oraz stosuje wszystkie poznane metody badawcze wykorzystywane w parazytologii.
BL_2A_C10.2_U02
Student potrafi sporządzić preparat parazytologiczny dostosowując metodę do jego przynależności systematycznej
2,0Student nie potrafi korzystać ze wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i odczynników chemicznych.
3,0Student potrafi korzystać z części wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych.
3,5Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych.
4,0Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych.
4,5Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych oraz potrafi zastosować niektóre z nich do sporządzania preparatów z danej grupy systematycznej pasożyta.
5,0Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych oraz potrafi zastosować wszystkie z nich do sporządzania preparatów z danej grupy systematycznej pasożyta.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C10.2_K01
Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych
2,0
3,0Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_C10.2_K02
W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
2,0
3,0W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tarczyński S., Zarys parazytologii systematycznej, PWN, 1984
  2. K. Niewiadomska i wsp., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, 2001
  3. Deryło A. (red.), Parazytologia i akaroentomologia medyczna, PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Golvan Y.J., Atlas parazytologii, Volumed, Wrocław, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1"Pamiątki z wakacji", czyli najważniejsze choroby tropikalne, które mogą być zawleczone do Polski2
T-W-2Dawne "egzotyczne" epidemie. Główne przyczyny pojawiania się chorób tropikalnych w strefach dotąd od nich wolnych.2
T-W-3Najgroźniejsze wektory chorób.2
T-W-4Pasożytnicze choroby tropikalne.2
T-W-5Egzotyczne choroby zwierząt.2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie zalecanego piśmiennictwa15
A-W-3Pisemne zaliczenie5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C10.2_W01Student potrafi wymienić i scharakteryzować pasożyty typowe dla krajów tropikalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych ze źródłami zarażenia, wektorami, transmisją, cyklami życiowymi najważniejszych chorób tropikalnych i inwazyjnych.
Treści programoweT-W-1"Pamiątki z wakacji", czyli najważniejsze choroby tropikalne, które mogą być zawleczone do Polski
T-W-4Pasożytnicze choroby tropikalne.
T-W-5Egzotyczne choroby zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywania rysunków i zadań
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie efektów kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić żadnego z taksonów pasożytów typowych dla krajów tropikalnych
3,0Student wymienia większość taksonów pasożytów typowych dla krajów tropikalnych
3,5Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa typowe dla tropików.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa typowe dla tropików oraz scharakteryzować niektóre z nich.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa typowe dla tropików oraz scharakteryzować większość z nich.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie z taksonów pasożytów z grup Protozoa i Metazoa typowe dla tropików.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C10.2_W02Student potrafi rozpoznawać i charakteryzować objawy chorób tropikalnych i inwazyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych ze źródłami zarażenia, wektorami, transmisją, cyklami życiowymi najważniejszych chorób tropikalnych i inwazyjnych.
Treści programoweT-W-1"Pamiątki z wakacji", czyli najważniejsze choroby tropikalne, które mogą być zawleczone do Polski
T-W-2Dawne "egzotyczne" epidemie. Główne przyczyny pojawiania się chorób tropikalnych w strefach dotąd od nich wolnych.
T-W-3Najgroźniejsze wektory chorób.
T-W-4Pasożytnicze choroby tropikalne.
T-W-5Egzotyczne choroby zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie efektów kształcenia
S-5Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczenia na podstawie prawidłowo wykonanej sekcji, sporzadzonego preparatu i samodzielnego oznaczenia pasożyta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna objawów chorób pasożytniczych
3,0Student zna objawy chorób pasożytniczych, ale nie potrafi ich scharakteryzować
3,5Student zna objawy chorób pasożytniczych i scharakteryzować większość z nich
4,0Student zna objawy chorób pasożytniczych i ich charakterystyę
4,5Student potrafi scharakteryzować większość z omawianych na zajęciach chorób pasożytniczych
5,0Student potrafi scharakteryzować wszystkie z omawianych na zajęciach chorób pasożytniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C10.2_W03Student zna cykle życiowe oraz rolę wektorów pasożytniczych chorób tropikalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych ze źródłami zarażenia, wektorami, transmisją, cyklami życiowymi najważniejszych chorób tropikalnych i inwazyjnych.
Treści programoweT-W-1"Pamiątki z wakacji", czyli najważniejsze choroby tropikalne, które mogą być zawleczone do Polski
T-W-2Dawne "egzotyczne" epidemie. Główne przyczyny pojawiania się chorób tropikalnych w strefach dotąd od nich wolnych.
T-W-3Najgroźniejsze wektory chorób.
T-W-4Pasożytnicze choroby tropikalne.
T-W-5Egzotyczne choroby zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta podczas zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywania rysunków i zadań
S-4Ocena formująca: Wejściówki na poczatku ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna cykli życiowych pasożytów
3,0Student zna podstawowe cykle życiowe pasożytów
3,5Student zna podstawowe cykle życiowe pasożytów typowe dla tropików
4,0Student zna podstawowe cykle życiowe pasożytów typowe dla tropików, potrafi scharakteryzować wektory typowe dla pasożyta
4,5Student zna cykle życiowe pasożytów typowe dla tropików, potrafi scharakteryzować wektory typowe dla pasożyta, zna drogi zarażenia
5,0Student zna cykle życiowe pasożytów typowe dla tropików, potrafi scharakteryzować wektory typowe dla pasożyta, zna drogi zarażenia oraz sposoby zapobiegania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C10.2_U01Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję parazytologiczną zachowując wymagane środki bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U16przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi określić niebezpieczeństwo w pracy biologa, potrafi z zastosowaniem zasad BHP reagować w sytuacjach niebezpiecznych;
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych ze źródłami zarażenia, wektorami, transmisją, cyklami życiowymi najważniejszych chorób tropikalnych i inwazyjnych.
Treści programoweT-W-5Egzotyczne choroby zwierząt.
T-W-4Pasożytnicze choroby tropikalne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi.
3,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego zachowując wymagane środki bezpieczeństwa.
3,5Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając niektóre z nich.
4,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając większość z nich.
4,5Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego ( zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie nazywając wszystkie z nich oraz stosuje większość poznanych metod badawczych wykorzystywanych w parazytologii.
5,0Student potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi i wykonać cięcia poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (zachowując wymagane środki bezpieczeństwa) poprawnie je nazywając oraz stosuje wszystkie poznane metody badawcze wykorzystywane w parazytologii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C10.2_U02Student potrafi sporządzić preparat parazytologiczny dostosowując metodę do jego przynależności systematycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych ze źródłami zarażenia, wektorami, transmisją, cyklami życiowymi najważniejszych chorób tropikalnych i inwazyjnych.
Treści programoweT-W-3Najgroźniejsze wektory chorób.
T-W-5Egzotyczne choroby zwierząt.
T-W-4Pasożytnicze choroby tropikalne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie efektów kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać ze wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i odczynników chemicznych.
3,0Student potrafi korzystać z części wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych.
3,5Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i niektórych odczynników chemicznych.
4,0Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych.
4,5Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych oraz potrafi zastosować niektóre z nich do sporządzania preparatów z danej grupy systematycznej pasożyta.
5,0Student potrafi korzystać ze wszystkich wskazanych przez nauczyciela elementów do sporządzenia preparatu mikroskopowego i wszystkich odczynników chemicznych oraz potrafi zastosować wszystkie z nich do sporządzania preparatów z danej grupy systematycznej pasożyta.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C10.2_K01Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych ze źródłami zarażenia, wektorami, transmisją, cyklami życiowymi najważniejszych chorób tropikalnych i inwazyjnych.
Treści programoweT-W-1"Pamiątki z wakacji", czyli najważniejsze choroby tropikalne, które mogą być zawleczone do Polski
T-W-2Dawne "egzotyczne" epidemie. Główne przyczyny pojawiania się chorób tropikalnych w strefach dotąd od nich wolnych.
T-W-3Najgroźniejsze wektory chorób.
T-W-4Pasożytnicze choroby tropikalne.
T-W-5Egzotyczne choroby zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje przekonanie o poznawalności zjawisk i procesów biologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C10.2_K02W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych ze źródłami zarażenia, wektorami, transmisją, cyklami życiowymi najważniejszych chorób tropikalnych i inwazyjnych.
Treści programoweT-W-1"Pamiątki z wakacji", czyli najważniejsze choroby tropikalne, które mogą być zawleczone do Polski
T-W-2Dawne "egzotyczne" epidemie. Główne przyczyny pojawiania się chorób tropikalnych w strefach dotąd od nich wolnych.
T-W-3Najgroźniejsze wektory chorób.
T-W-4Pasożytnicze choroby tropikalne.
T-W-5Egzotyczne choroby zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W pracy z materiałem zakaźnym wykazuje odpowiedzialnośc za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
3,5
4,0
4,5
5,0