Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Substancje biologicznie czynne w roślinach tropikalnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Substancje biologicznie czynne w roślinach tropikalnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie głównych substancjianty antyodżywczychw występujących w surowcach i produktach roślinnych tropikalnych oraz zapoznanie studentów z rodzajami i mechanizmami działania substancji antyodżywczych w roślinach tropikalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Substancje czynne w roślinach tropikalnych. Charakterystyka poszczegółnych grup roślin pod względem zawartości substancji antyodżywczych. Klasyfikacja substancji czynnych. | 5 |
T-W-2 | Substancje utrudniające wykorzystanie białek i węglowodanów | 2 |
T-W-3 | Procesy technologiczne prowadzące do powstania związków antyodżywczych. | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanego pismiennictwa | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Dyskusja |
M-3 | Ćwiczenia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywnosci studenta |
S-2 | Ocena formująca: Wejsciówki na poczatku ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie efektów kształcenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_C10.3_W01 student wymienia i opisuje grupy substancji toksycznych występujacych w roślinach tropikalnych | BL_2A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_C10.3_U01 student potrafi zastoswać właściwą metodę do oceny substancji toksycznych w surowcach roślinnych | BL_2A_U05 | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_C10.3_K01 student wykazuje aktywną postawę w realizacji zaleconych zadań i wyjaśnić obserwowane zjawiska | BL_2A_K01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_C10.3_W01 student wymienia i opisuje grupy substancji toksycznych występujacych w roślinach tropikalnych | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć. Nie potrafi wymienić ważniejszych substancji antyżywieniowych |
3,0 | student przy dużej pomocy prowadzącego wymienia grupy substancji antyodżywczych | |
3,5 | Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić większość substancje antyżywieniowe | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wymienić i scharakteryzować większość z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student definiuje podstawowe pojęcia oraz samodzielnie wymienia i charakteryzuje wszystkie z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych. Charakteryzując te substancje popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia oraz samodzielnie wymienia i charakteryzuje wszystkie z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych, omawia procesy technologiczne prowadzące do powstania związków antyodżywczych. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_C10.3_U01 student potrafi zastoswać właściwą metodę do oceny substancji toksycznych w surowcach roślinnych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi podać metody oznaczania tylko niektórych substancji antyżywieniowych w materiale roślinnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_C10.3_K01 student wykazuje aktywną postawę w realizacji zaleconych zadań i wyjaśnić obserwowane zjawiska | 2,0 | |
3,0 | Student w niewielkim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w roślinach tropikalnych substancji antyżywieniowych. Ma duże trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest malo samodzielny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach, Kraków, 2001
- Sikorski Z.E., Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2007
- Timbrell J., Paradoks trucizn, WNT, Warszawa, 2007