Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Antropopresja w krajach tropikalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Antropopresja w krajach tropikalnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ochrona środowiska ekologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom problemów związanych z dewstacją środowiska w krajach tropikalnych i globalnych skutków tych zmian oraz sposobów ochrony.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zasoby przyrodnicze i klimat strefy międzyzwrotnikowej2
T-W-2Wpływ człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się studenta do zaliczenia wykładów.5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie opracowań problemowych i ich prezentacja na ćwiczeniach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C10.1_W01
Student potrafi określić zagrożenia środowiska w krajach tropikalnych związane z działalnością człowieka.
BL_2A_W07, BL_2A_W09C-1T-W-1, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C10.1_U01
Student potrafi określić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować sposoby jej ochrony.
BL_2A_U13C-1M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C10.1_K01
Student w trakcie zajeć nabędzie świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikachlnych.
BL_2A_K07C-1T-W-2M-3, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C10.1_W01
Student potrafi określić zagrożenia środowiska w krajach tropikalnych związane z działalnością człowieka.
2,0Student nie potrafi określić negatywnego wpływu człowieka na przyrodę krajów tropikalnych.
3,0Student wymienia negatywne działania człowieka na przyrodę krajów tropikalnych.
3,5Student definiuje pojęcia i potrafi wymienić negatywną działalność człowieka w tym zakresie.
4,0Student omawia przyczyny zagrożeń związanych z negatywną działalnością człowieka i rozumie negatywne konsekwencje tych działań.
4,5Student szeroko omawia zagrożenia środowiska związane z negatywną działalnością człowieka.
5,0Student potrafi analizować zagrożenia środowiska związane z negatywną działalnością człowieka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C10.1_U01
Student potrafi określić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować sposoby jej ochrony.
2,0Student nie potrafi określić negatywnych skutków działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować sposobów jej ochrony.
3,0Student potrafi tylko wymienić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych ale nie potrafi zaprezentować sposobów jej ochrony.
3,5Student potrafi wymienić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz wymienić sposoby jej ochrony.
4,0Student potrafi wymienić i częściowo omówić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz wymienić sposoby jej ochrony.
4,5Student potrafi przeprowadzić podstawową analizę negatywnych skutków działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz przedstawić sposoby jej ochrony w prosty sposób.
5,0Student potrafi przeprowadzić głęboką analizę negatywnych skutków działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować szeroko sposoby jej ochrony.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C10.1_K01
Student w trakcie zajeć nabędzie świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikachlnych.
2,0Student nie posiada świadomości negatywnego wpływu człowieka na srodowisk o w krajach tropikalnych.
3,0Student posiada nieznaczną świadomość negatywnego wpływu człowieka na srodowisk o w krajach tropikalnych.
3,5Student posiada podstawową świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.
4,0Student posiada dobrą świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.
4,5Student posiada rozwiniętą świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.
5,0Student posiada bardzo dobrą świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych i potrafi podjąć aktywne działania w tym kierunku.

Literatura podstawowa

  1. Kundzewicz Zbigniew, Kowalczyk Piotr, Zmiany klimatu i ich skutki, Kurpisz, 2008
  2. Wilson, Edward Osborne, Różnorodność życia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1999
  3. Gilarowski Jerzy, Przemiany krajobrazów roślinnych w Afryce Równikowej, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Lisowski Stanisław, Świat roślinny tropików, Sorus, Poznań, 1996
  2. Wagué Mamadou - Red., Afryka, Azja, Ameryka Łacińska : wyzwania społeczno-gospodarcze w XXI wieku, Wydaw. i Drukarnia "Multi Print" & Stowarzyszenie Przyjaciół Afryki, Warsyawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasoby przyrodnicze i klimat strefy międzyzwrotnikowej2
T-W-2Wpływ człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.2
4

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się studenta do zaliczenia wykładów.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C10.1_W01Student potrafi określić zagrożenia środowiska w krajach tropikalnych związane z działalnością człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom problemów związanych z dewstacją środowiska w krajach tropikalnych i globalnych skutków tych zmian oraz sposobów ochrony.
Treści programoweT-W-1Zasoby przyrodnicze i klimat strefy międzyzwrotnikowej
T-W-2Wpływ człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić negatywnego wpływu człowieka na przyrodę krajów tropikalnych.
3,0Student wymienia negatywne działania człowieka na przyrodę krajów tropikalnych.
3,5Student definiuje pojęcia i potrafi wymienić negatywną działalność człowieka w tym zakresie.
4,0Student omawia przyczyny zagrożeń związanych z negatywną działalnością człowieka i rozumie negatywne konsekwencje tych działań.
4,5Student szeroko omawia zagrożenia środowiska związane z negatywną działalnością człowieka.
5,0Student potrafi analizować zagrożenia środowiska związane z negatywną działalnością człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C10.1_U01Student potrafi określić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować sposoby jej ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom problemów związanych z dewstacją środowiska w krajach tropikalnych i globalnych skutków tych zmian oraz sposobów ochrony.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie opracowań problemowych i ich prezentacja na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić negatywnych skutków działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować sposobów jej ochrony.
3,0Student potrafi tylko wymienić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych ale nie potrafi zaprezentować sposobów jej ochrony.
3,5Student potrafi wymienić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz wymienić sposoby jej ochrony.
4,0Student potrafi wymienić i częściowo omówić negatywne skutki działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz wymienić sposoby jej ochrony.
4,5Student potrafi przeprowadzić podstawową analizę negatywnych skutków działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz przedstawić sposoby jej ochrony w prosty sposób.
5,0Student potrafi przeprowadzić głęboką analizę negatywnych skutków działaności człowieka na przyrodę w krajach tropikalnych oraz zaprezentować szeroko sposoby jej ochrony.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C10.1_K01Student w trakcie zajeć nabędzie świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikachlnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom problemów związanych z dewstacją środowiska w krajach tropikalnych i globalnych skutków tych zmian oraz sposobów ochrony.
Treści programoweT-W-2Wpływ człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-4film
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie opracowań problemowych i ich prezentacja na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości negatywnego wpływu człowieka na srodowisk o w krajach tropikalnych.
3,0Student posiada nieznaczną świadomość negatywnego wpływu człowieka na srodowisk o w krajach tropikalnych.
3,5Student posiada podstawową świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.
4,0Student posiada dobrą świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.
4,5Student posiada rozwiniętą świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych.
5,0Student posiada bardzo dobrą świadomość negatywnego wpływu człowieka na środowisko w krajach tropikalnych i potrafi podjąć aktywne działania w tym kierunku.