Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Ekologia ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biologii, chemii i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z najważniejszymi czynnikami środowiska wpływającymi na rozmieszczenie gatunków w przestrzeni. Zapoznanie z relacjami pomiędzy organizmami i środowiskiem. Opanowanie zagadnień z zakresu obiegu materii i energii w ekosystemie. Zapoznanie studenta z zagadnieniami struktury populacji, biocenozy i ekosystemu |
C-2 | Zapoznanie z podstawowymi metodami analiz i badań ekologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Interakcje międzygatunkowe. Podstawowe metody badań ekologicznych. | 4 |
T-L-2 | Analiza materiału roślinnego zebranego podczas zajęć terenowych ze zbiorowisk leśnych, łąkowych i zaroślowych oraz terenów parków i trawników miejskich. Porównanie zagęszczenia i składu gatunkowego roslin róznych ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych | 4 |
T-L-3 | Opracowanie materiału zwierzęcego zebranego podczas zajęć terenowych. Oznaczanie za pomocą klucza gatunków zwierząt bezkręgowych oraz ustalenie ich składu gatunkowego w zależności od ekosystemu | 3 |
T-L-4 | Ekologia pasożytów i jej specyfika Układ pasożyt-żywiciel jako długotrwałe wzajemne oddziaływanie Ekologiczne wskaźniki populacji i zgrupowań pasożytniczych Pasożytnictwo na poziomie ekosystemów i biosfery | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i podstawowe pojęcia ekologii. Związek ekologii z różnymi dziedzinami wiedzy | 2 |
T-W-2 | Abiotyczne środowisko życia. Biogeneza i historia biosfery. | 3 |
T-W-3 | Metabolizm biosfery, produkcja pierwotna i dekompozycja. Róznorodność biologiczna Ziemi | 3 |
T-W-4 | Charakterystyka wybranych środowisk. Ekologia wód i środowisk lądowych. Las jako układ ekologiczny. Funkcjonowanie ekosystemów. | 4 |
T-W-5 | Pojęcie populacji, jej liczebność i zagęszczenie, struktura płci, wiekowa struktura populacji, rozrodczość i śmiertelność, dynamika i regulacja populacji | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zadań realizowanych podczas zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Czytanie literatury przedmiotowej | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Analiza piśmiennictwa z zakresu ekologii | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Filmy dydaktyczne 1. Ekologia na świecie 2. Ekologia a cywilizacja 3. Formy współżycia |
M-3 | Ćwiczenie laboratoryjne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania gatunków |
M-4 | Ćwiczenie terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia praktycznego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta |
S-4 | Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BO-S1-37_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekologii, opisuje zagadnienia związane z biogenezą z metabolizmem biosfery. Wymienia i charakteryzuje poszczególne ekosystemy lądowe i wodne. Zna zagadnienia dotyczące ekologii gatunku | BL_1A_W14, BL_1A_W05 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-L-1, T-W-3, T-W-1 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-4, S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BO-S1-37_U01 Potrafi korzystać z klucza do oznaczania poszczególnych gatunków. Potrafi przeprowadzić analizę zawartości toksycznych związków organicznych w materiale roślinnym | BL_1A_U03 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-L-3, T-L-2 | M-3, M-4 | S-3, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BO-S1-37_K01 Student potrafi ocenić wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego, a oceniając problemy ekologiczne kieruje się argumentami naukowymi. Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, i zaangażowany w trakcie realizacji zadań. | BL_1A_K03 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-L-2, T-W-5, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BO-S1-37_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekologii, opisuje zagadnienia związane z biogenezą z metabolizmem biosfery. Wymienia i charakteryzuje poszczególne ekosystemy lądowe i wodne. Zna zagadnienia dotyczące ekologii gatunku | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekologii, opisuje zagadnienia związane z biogenezą z metabolizmem biosfery. Wymienia i charakteryzuje poszczególne ekosystemy lądowe i wodne. Zna zagadnienia dotyczące ekologii gatunku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BO-S1-37_U01 Potrafi korzystać z klucza do oznaczania poszczególnych gatunków. Potrafi przeprowadzić analizę zawartości toksycznych związków organicznych w materiale roślinnym | 2,0 | |
3,0 | Potrafi korzystać z klucza do oznaczania poszcególnych gatunków. Potrafi przeprowadzić analizę zawartości toksycznych związków organicznych w materiale roślinnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BO-S1-37_K01 Student potrafi ocenić wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego, a oceniając problemy ekologiczne kieruje się argumentami naukowymi. Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, i zaangażowany w trakcie realizacji zadań. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego, a oceniając problemy ekologiczne kieruje się argumentami naukowymi. Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, i zaangażowany w trakcie realizacji zadań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Odum E.P., Podstawy ekologii., PWRiL, Warszawa, 1977, s. 678
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2005, s. 609
Literatura dodatkowa
- Kurnatowska Alicja, Ekologia. Jej związki z róznymi dziedzinami wiedzy, PWN, Warszawa-Łódź, 1997, 1, s.291
- czasopismo, Eko i My, MEDIAtor, Szczecin, 2014
- czasopismo, Aura, Wydawnictwo czasopism i książek SIGMA-Not, Warszawa, 2014