Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii, chemii i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi czynnikami środowiska wpływającymi na rozmieszczenie gatunków w przestrzeni. Zapoznanie z relacjami pomiędzy organizmami i środowiskiem. Opanowanie zagadnień z zakresu obiegu materii i energii w ekosystemie. Zapoznanie studenta z zagadnieniami struktury populacji, biocenozy i ekosystemu
C-2Zapoznanie z podstawowymi metodami analiz i badań ekologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Interakcje międzygatunkowe. Podstawowe metody badań ekologicznych.4
T-L-2Analiza materiału roślinnego zebranego podczas zajęć terenowych ze zbiorowisk leśnych, łąkowych i zaroślowych oraz terenów parków i trawników miejskich. Porównanie zagęszczenia i składu gatunkowego roslin róznych ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych4
T-L-3Opracowanie materiału zwierzęcego zebranego podczas zajęć terenowych. Oznaczanie za pomocą klucza gatunków zwierząt bezkręgowych oraz ustalenie ich składu gatunkowego w zależności od ekosystemu3
T-L-4Ekologia pasożytów i jej specyfika Układ pasożyt-żywiciel jako długotrwałe wzajemne oddziaływanie Ekologiczne wskaźniki populacji i zgrupowań pasożytniczych Pasożytnictwo na poziomie ekosystemów i biosfery4
15
wykłady
T-W-1Zakres i podstawowe pojęcia ekologii. Związek ekologii z różnymi dziedzinami wiedzy2
T-W-2Abiotyczne środowisko życia. Biogeneza i historia biosfery.3
T-W-3Metabolizm biosfery, produkcja pierwotna i dekompozycja. Róznorodność biologiczna Ziemi3
T-W-4Charakterystyka wybranych środowisk. Ekologia wód i środowisk lądowych. Las jako układ ekologiczny. Funkcjonowanie ekosystemów.4
T-W-5Pojęcie populacji, jej liczebność i zagęszczenie, struktura płci, wiekowa struktura populacji, rozrodczość i śmiertelność, dynamika i regulacja populacji3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie się do zadań realizowanych podczas zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Czytanie literatury przedmiotowej5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza piśmiennictwa z zakresu ekologii10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Filmy dydaktyczne 1. Ekologia na świecie 2. Ekologia a cywilizacja 3. Formy współżycia
M-3Ćwiczenie laboratoryjne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania gatunków
M-4Ćwiczenie terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia praktycznego
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BO-S1-37_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekologii, opisuje zagadnienia związane z biogenezą z metabolizmem biosfery. Wymienia i charakteryzuje poszczególne ekosystemy lądowe i wodne. Zna zagadnienia dotyczące ekologii gatunku
BL_1A_W14, BL_1A_W05C-2, C-1T-W-2, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-L-1, T-W-3, T-W-1M-4, M-2, M-1, M-3S-4, S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BO-S1-37_U01
Potrafi korzystać z klucza do oznaczania poszczególnych gatunków. Potrafi przeprowadzić analizę zawartości toksycznych związków organicznych w materiale roślinnym
BL_1A_U03C-1, C-2T-W-4, T-L-3, T-L-2M-3, M-4S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BO-S1-37_K01
Student potrafi ocenić wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego, a oceniając problemy ekologiczne kieruje się argumentami naukowymi. Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, i zaangażowany w trakcie realizacji zadań.
BL_1A_K03C-1, C-2T-W-2, T-L-2, T-W-5, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-L-1, T-L-4M-1, M-4, M-3, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BO-S1-37_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekologii, opisuje zagadnienia związane z biogenezą z metabolizmem biosfery. Wymienia i charakteryzuje poszczególne ekosystemy lądowe i wodne. Zna zagadnienia dotyczące ekologii gatunku
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekologii, opisuje zagadnienia związane z biogenezą z metabolizmem biosfery. Wymienia i charakteryzuje poszczególne ekosystemy lądowe i wodne. Zna zagadnienia dotyczące ekologii gatunku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BO-S1-37_U01
Potrafi korzystać z klucza do oznaczania poszczególnych gatunków. Potrafi przeprowadzić analizę zawartości toksycznych związków organicznych w materiale roślinnym
2,0
3,0Potrafi korzystać z klucza do oznaczania poszcególnych gatunków. Potrafi przeprowadzić analizę zawartości toksycznych związków organicznych w materiale roślinnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BO-S1-37_K01
Student potrafi ocenić wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego, a oceniając problemy ekologiczne kieruje się argumentami naukowymi. Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, i zaangażowany w trakcie realizacji zadań.
2,0
3,0Student potrafi ocenić wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego, a oceniając problemy ekologiczne kieruje się argumentami naukowymi. Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, i zaangażowany w trakcie realizacji zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Odum E.P., Podstawy ekologii., PWRiL, Warszawa, 1977, s. 678
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2005, s. 609

Literatura dodatkowa

  1. Kurnatowska Alicja, Ekologia. Jej związki z róznymi dziedzinami wiedzy, PWN, Warszawa-Łódź, 1997, 1, s.291
  2. czasopismo, Eko i My, MEDIAtor, Szczecin, 2014
  3. czasopismo, Aura, Wydawnictwo czasopism i książek SIGMA-Not, Warszawa, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Interakcje międzygatunkowe. Podstawowe metody badań ekologicznych.4
T-L-2Analiza materiału roślinnego zebranego podczas zajęć terenowych ze zbiorowisk leśnych, łąkowych i zaroślowych oraz terenów parków i trawników miejskich. Porównanie zagęszczenia i składu gatunkowego roslin róznych ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych4
T-L-3Opracowanie materiału zwierzęcego zebranego podczas zajęć terenowych. Oznaczanie za pomocą klucza gatunków zwierząt bezkręgowych oraz ustalenie ich składu gatunkowego w zależności od ekosystemu3
T-L-4Ekologia pasożytów i jej specyfika Układ pasożyt-żywiciel jako długotrwałe wzajemne oddziaływanie Ekologiczne wskaźniki populacji i zgrupowań pasożytniczych Pasożytnictwo na poziomie ekosystemów i biosfery4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i podstawowe pojęcia ekologii. Związek ekologii z różnymi dziedzinami wiedzy2
T-W-2Abiotyczne środowisko życia. Biogeneza i historia biosfery.3
T-W-3Metabolizm biosfery, produkcja pierwotna i dekompozycja. Róznorodność biologiczna Ziemi3
T-W-4Charakterystyka wybranych środowisk. Ekologia wód i środowisk lądowych. Las jako układ ekologiczny. Funkcjonowanie ekosystemów.4
T-W-5Pojęcie populacji, jej liczebność i zagęszczenie, struktura płci, wiekowa struktura populacji, rozrodczość i śmiertelność, dynamika i regulacja populacji3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie się do zadań realizowanych podczas zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Czytanie literatury przedmiotowej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza piśmiennictwa z zakresu ekologii10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BO-S1-37_W01Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekologii, opisuje zagadnienia związane z biogenezą z metabolizmem biosfery. Wymienia i charakteryzuje poszczególne ekosystemy lądowe i wodne. Zna zagadnienia dotyczące ekologii gatunku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi metodami analiz i badań ekologicznych
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi czynnikami środowiska wpływającymi na rozmieszczenie gatunków w przestrzeni. Zapoznanie z relacjami pomiędzy organizmami i środowiskiem. Opanowanie zagadnień z zakresu obiegu materii i energii w ekosystemie. Zapoznanie studenta z zagadnieniami struktury populacji, biocenozy i ekosystemu
Treści programoweT-W-2Abiotyczne środowisko życia. Biogeneza i historia biosfery.
T-W-5Pojęcie populacji, jej liczebność i zagęszczenie, struktura płci, wiekowa struktura populacji, rozrodczość i śmiertelność, dynamika i regulacja populacji
T-L-2Analiza materiału roślinnego zebranego podczas zajęć terenowych ze zbiorowisk leśnych, łąkowych i zaroślowych oraz terenów parków i trawników miejskich. Porównanie zagęszczenia i składu gatunkowego roslin róznych ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych
T-L-3Opracowanie materiału zwierzęcego zebranego podczas zajęć terenowych. Oznaczanie za pomocą klucza gatunków zwierząt bezkręgowych oraz ustalenie ich składu gatunkowego w zależności od ekosystemu
T-W-4Charakterystyka wybranych środowisk. Ekologia wód i środowisk lądowych. Las jako układ ekologiczny. Funkcjonowanie ekosystemów.
T-L-4Ekologia pasożytów i jej specyfika Układ pasożyt-żywiciel jako długotrwałe wzajemne oddziaływanie Ekologiczne wskaźniki populacji i zgrupowań pasożytniczych Pasożytnictwo na poziomie ekosystemów i biosfery
T-L-1Interakcje międzygatunkowe. Podstawowe metody badań ekologicznych.
T-W-3Metabolizm biosfery, produkcja pierwotna i dekompozycja. Róznorodność biologiczna Ziemi
T-W-1Zakres i podstawowe pojęcia ekologii. Związek ekologii z różnymi dziedzinami wiedzy
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenie terenowe
M-2Filmy dydaktyczne 1. Ekologia na świecie 2. Ekologia a cywilizacja 3. Formy współżycia
M-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenie laboratoryjne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania gatunków
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia praktycznego
S-3Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekologii, opisuje zagadnienia związane z biogenezą z metabolizmem biosfery. Wymienia i charakteryzuje poszczególne ekosystemy lądowe i wodne. Zna zagadnienia dotyczące ekologii gatunku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BO-S1-37_U01Potrafi korzystać z klucza do oznaczania poszczególnych gatunków. Potrafi przeprowadzić analizę zawartości toksycznych związków organicznych w materiale roślinnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi czynnikami środowiska wpływającymi na rozmieszczenie gatunków w przestrzeni. Zapoznanie z relacjami pomiędzy organizmami i środowiskiem. Opanowanie zagadnień z zakresu obiegu materii i energii w ekosystemie. Zapoznanie studenta z zagadnieniami struktury populacji, biocenozy i ekosystemu
C-2Zapoznanie z podstawowymi metodami analiz i badań ekologicznych
Treści programoweT-W-4Charakterystyka wybranych środowisk. Ekologia wód i środowisk lądowych. Las jako układ ekologiczny. Funkcjonowanie ekosystemów.
T-L-3Opracowanie materiału zwierzęcego zebranego podczas zajęć terenowych. Oznaczanie za pomocą klucza gatunków zwierząt bezkręgowych oraz ustalenie ich składu gatunkowego w zależności od ekosystemu
T-L-2Analiza materiału roślinnego zebranego podczas zajęć terenowych ze zbiorowisk leśnych, łąkowych i zaroślowych oraz terenów parków i trawników miejskich. Porównanie zagęszczenia i składu gatunkowego roslin róznych ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenie laboratoryjne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania gatunków
M-4Ćwiczenie terenowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia praktycznego
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi korzystać z klucza do oznaczania poszcególnych gatunków. Potrafi przeprowadzić analizę zawartości toksycznych związków organicznych w materiale roślinnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BO-S1-37_K01Student potrafi ocenić wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego, a oceniając problemy ekologiczne kieruje się argumentami naukowymi. Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, i zaangażowany w trakcie realizacji zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi czynnikami środowiska wpływającymi na rozmieszczenie gatunków w przestrzeni. Zapoznanie z relacjami pomiędzy organizmami i środowiskiem. Opanowanie zagadnień z zakresu obiegu materii i energii w ekosystemie. Zapoznanie studenta z zagadnieniami struktury populacji, biocenozy i ekosystemu
C-2Zapoznanie z podstawowymi metodami analiz i badań ekologicznych
Treści programoweT-W-2Abiotyczne środowisko życia. Biogeneza i historia biosfery.
T-L-2Analiza materiału roślinnego zebranego podczas zajęć terenowych ze zbiorowisk leśnych, łąkowych i zaroślowych oraz terenów parków i trawników miejskich. Porównanie zagęszczenia i składu gatunkowego roslin róznych ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych
T-W-5Pojęcie populacji, jej liczebność i zagęszczenie, struktura płci, wiekowa struktura populacji, rozrodczość i śmiertelność, dynamika i regulacja populacji
T-L-3Opracowanie materiału zwierzęcego zebranego podczas zajęć terenowych. Oznaczanie za pomocą klucza gatunków zwierząt bezkręgowych oraz ustalenie ich składu gatunkowego w zależności od ekosystemu
T-W-3Metabolizm biosfery, produkcja pierwotna i dekompozycja. Róznorodność biologiczna Ziemi
T-W-4Charakterystyka wybranych środowisk. Ekologia wód i środowisk lądowych. Las jako układ ekologiczny. Funkcjonowanie ekosystemów.
T-W-1Zakres i podstawowe pojęcia ekologii. Związek ekologii z różnymi dziedzinami wiedzy
T-L-1Interakcje międzygatunkowe. Podstawowe metody badań ekologicznych.
T-L-4Ekologia pasożytów i jej specyfika Układ pasożyt-żywiciel jako długotrwałe wzajemne oddziaływanie Ekologiczne wskaźniki populacji i zgrupowań pasożytniczych Pasożytnictwo na poziomie ekosystemów i biosfery
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-4Ćwiczenie terenowe
M-3Ćwiczenie laboratoryjne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania gatunków
M-2Filmy dydaktyczne 1. Ekologia na świecie 2. Ekologia a cywilizacja 3. Formy współżycia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego, a oceniając problemy ekologiczne kieruje się argumentami naukowymi. Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, i zaangażowany w trakcie realizacji zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0