Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia zwierząt laboratoryjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia zwierząt laboratoryjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii i biologii zwierząt
W-2Podstawowa wiedza z zakresu etyki i ochrony zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z biologią zwierząt laboratoryjnych związaną z ich fizjologią, rozrodem, zachowaniem, żywieniem i sposobami utrzymania reżimu sanitarnego w zwierzętarniach zwierząt laboratoryjnych.
C-2Ukształtowanie poglądu o konieczności prawidłowego postępowania ze zwierzętami oraz przestrzegania zasad ich humanitarnego traktowania.
C-3Przygotowanie i rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na możliwości wykorzystania zwierząt do doświadczeń biomedycznych z uwzglednieniem ich biologii i korzyści dla postępu naukowego w ochronie zdrowia ludzi i zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady ujednoliconego nazewnictwa zwierząt laboratoryjnych. Znakowanie zwierząt laboratoryjnych2
T-A-2Zabiegi wykonywane na zwierzętach laboratoryjnych. Kategorie dotkliwości badań2
T-A-3Możliwości nabycia zwierząt, różnice biologiczne. Badania behawioralne przeprowadzane na zwierzętach laboratoryjnych ich cel i znaczenie, przykłady wykorzystywanych urządzeń i sprzętu3
T-A-4Monitoring zdrowia i monitoring genetyczny zwierząt laboratoryjnych.3
10
laboratoria
T-L-1Pochodzenie, przegląd najczęściej hodowanych gatunków zwierzat laboratoryjnych. Wybrane zagadnienia z biologii, fizjologii, różnice gatunkowe i możliwości wykorzystania do badań.5
T-L-2Prezentacja i omówienie wybranych szczepów zwierząt.Obchodzenie się ze zwierzętami2
T-L-3Wnioski do Lokalnej Komisji Etycznej. Zasady wypełniania wniosków3
10
wykłady
T-W-1Znaczenie i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych2
T-W-2Normy etyczne i prawne zwiazane z prowadzeniem doświadczeń z wykorzystaniem zwierząt laboratoryjnych. Zasada 3R.2
T-W-3Czynniki wpływające na wyniki doświadczeń z udziałem zwierzat laboratoryjnych4
T-W-4Specyfika żywienia zwierząt laboratoryjnych ze wzgledu na ich biologię mozliwości wykorzystania do doświadczeń.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu.12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych i wykładów8
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach laboratoryjnych10
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie prezentacji z wybranej tematyki4
A-L-4Czytanie wskazanej literatury3
A-L-5Wypełnianie wniosków do LKE3
A-L-6Konsultacje5
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów9
A-W-3Czytanie wskazanej literatury6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Metaplan jako metoda aktywizująca
M-4Film
M-5Wykład konwesatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena w trakcie zajęć. Ocena samodzielnie przygotowanych prezentacji przez studentów z wybranych zagadnień
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O5.4_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojecia z zakresu hodowli i biologii zwierząt laboratoryjnych oraz wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt
BL_1A_W21, BL_1A_W15C-1, C-3T-L-1, T-A-3, T-A-2, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O5.4_U01
W zakresie umiejetności student ocenia i weryfikuje czynniki mające wpływ na wyniki doświadczeń oraz powinien umieć dobrać i przygotować zwierzęta do eksperymentu lub hodowli z uwzględniemiem ich biologii i warunków utrzymania
BL_1A_U18C-2T-A-1, T-A-4, T-W-3, T-W-4M-2, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O5.4_K01
Student nabędzie otwartości na postępowanie zgodnie z zasadami etyki, postrzegania relacji człowiek - zwierzę laboratoryjne oraz bedzie się orientował jak można ograniczyć liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń dbając o prawidłowy przebieg eksperymentu.
BL_1A_K06C-3T-A-1, T-A-2, T-W-2M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O5.4_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojecia z zakresu hodowli i biologii zwierząt laboratoryjnych oraz wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt
2,0student nie zna podstawowych pojęć z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych
3,0student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych
3,5student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie w niewielkim stopniu wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
4,0student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
4,5student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
5,0student zna i rozumie pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych ze wskazaniem konkretnych szczepów i gatunków zwierząt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O5.4_U01
W zakresie umiejetności student ocenia i weryfikuje czynniki mające wpływ na wyniki doświadczeń oraz powinien umieć dobrać i przygotować zwierzęta do eksperymentu lub hodowli z uwzględniemiem ich biologii i warunków utrzymania
2,0student nie unie logicznie myśleć i nie umie korzystać z osiągnięć nauki w zakresie biologii i wykorzystania zwierząt laboratoryjnych
3,0student unie logicznie myśleć ale nie umie wskazać celowości przeprowadzania badań z użyciem zwiezrząt laboratoryjnych
3,5student unie logicznie myśleć i umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych
4,0student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne
4,5student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne
5,0student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne oraz mozliwości wykorzystania i doskonale umie biologię poszczególnych gatunków zwierząt laboratoryjnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O5.4_K01
Student nabędzie otwartości na postępowanie zgodnie z zasadami etyki, postrzegania relacji człowiek - zwierzę laboratoryjne oraz bedzie się orientował jak można ograniczyć liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń dbając o prawidłowy przebieg eksperymentu.
2,0Student nie dba o kreatywność i pogłębianie świadomości
3,0Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu
3,5Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego
4,0Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość związaną z prawidłowym przeprowadzaniem zabiegów na zwierzętach
4,5Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza
5,0Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości w zorientowaniu na pracę badawczą z użyciem zwierząt. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza

Literatura podstawowa

  1. Brylińska J., Kwiatkowska J., Zwierzęta laboratoryjne - metody hodowli i doświadczeń, Universitas, Kraków, 1996, I
  2. Szarek Józef, Szweda Magdalena, Strzyżewska Emilia, Zwierzęta laboratoryjne - patologia i użytkowanie, UWM, Olsztyn, 2013
  3. Katkiewicz M, Zwierzęta laboratoryjne - choroby i użytkowanie, SGGW, Warszawa, 1989
  4. Ustawa z dnia 15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych, Sejm RP, Warszawa, 2015, Dziennik Ustaw 2015 Poz. 266 tom 1
  5. Peter Popesko, Viera Rajtova, Jindrich Horak, Atlas anatomii małych zwierząt laboratoryjnych, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2010, 1

Literatura dodatkowa

  1. Charls River, Supporting Science. Advances Research, Animallab, 2016, www.animalab.pl
  2. Jerzy Ziętek, Łukasz Adaszek, Stanisław Winiarczyk, Choroby zakaźne myszy i szczurów z elementami zoonoz, wybranymi zagadnieniami z hodowli, anatomii i fizjologii, Elamed, Katowice, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady ujednoliconego nazewnictwa zwierząt laboratoryjnych. Znakowanie zwierząt laboratoryjnych2
T-A-2Zabiegi wykonywane na zwierzętach laboratoryjnych. Kategorie dotkliwości badań2
T-A-3Możliwości nabycia zwierząt, różnice biologiczne. Badania behawioralne przeprowadzane na zwierzętach laboratoryjnych ich cel i znaczenie, przykłady wykorzystywanych urządzeń i sprzętu3
T-A-4Monitoring zdrowia i monitoring genetyczny zwierząt laboratoryjnych.3
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pochodzenie, przegląd najczęściej hodowanych gatunków zwierzat laboratoryjnych. Wybrane zagadnienia z biologii, fizjologii, różnice gatunkowe i możliwości wykorzystania do badań.5
T-L-2Prezentacja i omówienie wybranych szczepów zwierząt.Obchodzenie się ze zwierzętami2
T-L-3Wnioski do Lokalnej Komisji Etycznej. Zasady wypełniania wniosków3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych2
T-W-2Normy etyczne i prawne zwiazane z prowadzeniem doświadczeń z wykorzystaniem zwierząt laboratoryjnych. Zasada 3R.2
T-W-3Czynniki wpływające na wyniki doświadczeń z udziałem zwierzat laboratoryjnych4
T-W-4Specyfika żywienia zwierząt laboratoryjnych ze wzgledu na ich biologię mozliwości wykorzystania do doświadczeń.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu.12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych i wykładów8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach laboratoryjnych10
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie prezentacji z wybranej tematyki4
A-L-4Czytanie wskazanej literatury3
A-L-5Wypełnianie wniosków do LKE3
A-L-6Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów9
A-W-3Czytanie wskazanej literatury6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O5.4_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojecia z zakresu hodowli i biologii zwierząt laboratoryjnych oraz wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W21ma wiedzę o uwarunkowaniach zwyczajowych i etycznych związanych z obszarem nauk biologicznych
BL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z biologią zwierząt laboratoryjnych związaną z ich fizjologią, rozrodem, zachowaniem, żywieniem i sposobami utrzymania reżimu sanitarnego w zwierzętarniach zwierząt laboratoryjnych.
C-3Przygotowanie i rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na możliwości wykorzystania zwierząt do doświadczeń biomedycznych z uwzglednieniem ich biologii i korzyści dla postępu naukowego w ochronie zdrowia ludzi i zwierząt.
Treści programoweT-L-1Pochodzenie, przegląd najczęściej hodowanych gatunków zwierzat laboratoryjnych. Wybrane zagadnienia z biologii, fizjologii, różnice gatunkowe i możliwości wykorzystania do badań.
T-A-3Możliwości nabycia zwierząt, różnice biologiczne. Badania behawioralne przeprowadzane na zwierzętach laboratoryjnych ich cel i znaczenie, przykłady wykorzystywanych urządzeń i sprzętu
T-A-2Zabiegi wykonywane na zwierzętach laboratoryjnych. Kategorie dotkliwości badań
T-W-1Znaczenie i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Metaplan jako metoda aktywizująca
M-4Film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena w trakcie zajęć. Ocena samodzielnie przygotowanych prezentacji przez studentów z wybranych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych pojęć z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych
3,0student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych
3,5student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie w niewielkim stopniu wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
4,0student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
4,5student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
5,0student zna i rozumie pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych ze wskazaniem konkretnych szczepów i gatunków zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O5.4_U01W zakresie umiejetności student ocenia i weryfikuje czynniki mające wpływ na wyniki doświadczeń oraz powinien umieć dobrać i przygotować zwierzęta do eksperymentu lub hodowli z uwzględniemiem ich biologii i warunków utrzymania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U18potrafi określić możliwości utrzymania zwierząt w różnych systemach ekologicznych; umie ocenić dobrostan zwierząt; umie scharakteryzować i zinterpretować podstawowe zasady i typy zachowań zwierząt;
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie poglądu o konieczności prawidłowego postępowania ze zwierzętami oraz przestrzegania zasad ich humanitarnego traktowania.
Treści programoweT-A-1Zasady ujednoliconego nazewnictwa zwierząt laboratoryjnych. Znakowanie zwierząt laboratoryjnych
T-A-4Monitoring zdrowia i monitoring genetyczny zwierząt laboratoryjnych.
T-W-3Czynniki wpływające na wyniki doświadczeń z udziałem zwierzat laboratoryjnych
T-W-4Specyfika żywienia zwierząt laboratoryjnych ze wzgledu na ich biologię mozliwości wykorzystania do doświadczeń.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-5Wykład konwesatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w trakcie zajęć. Ocena samodzielnie przygotowanych prezentacji przez studentów z wybranych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie unie logicznie myśleć i nie umie korzystać z osiągnięć nauki w zakresie biologii i wykorzystania zwierząt laboratoryjnych
3,0student unie logicznie myśleć ale nie umie wskazać celowości przeprowadzania badań z użyciem zwiezrząt laboratoryjnych
3,5student unie logicznie myśleć i umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych
4,0student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne
4,5student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne
5,0student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne oraz mozliwości wykorzystania i doskonale umie biologię poszczególnych gatunków zwierząt laboratoryjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O5.4_K01Student nabędzie otwartości na postępowanie zgodnie z zasadami etyki, postrzegania relacji człowiek - zwierzę laboratoryjne oraz bedzie się orientował jak można ograniczyć liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń dbając o prawidłowy przebieg eksperymentu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie i rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na możliwości wykorzystania zwierząt do doświadczeń biomedycznych z uwzglednieniem ich biologii i korzyści dla postępu naukowego w ochronie zdrowia ludzi i zwierząt.
Treści programoweT-A-1Zasady ujednoliconego nazewnictwa zwierząt laboratoryjnych. Znakowanie zwierząt laboratoryjnych
T-A-2Zabiegi wykonywane na zwierzętach laboratoryjnych. Kategorie dotkliwości badań
T-W-2Normy etyczne i prawne zwiazane z prowadzeniem doświadczeń z wykorzystaniem zwierząt laboratoryjnych. Zasada 3R.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Metaplan jako metoda aktywizująca
M-4Film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dba o kreatywność i pogłębianie świadomości
3,0Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu
3,5Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego
4,0Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość związaną z prawidłowym przeprowadzaniem zabiegów na zwierzętach
4,5Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza
5,0Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości w zorientowaniu na pracę badawczą z użyciem zwierząt. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza