Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Biologia zwierząt laboratoryjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia zwierząt laboratoryjnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii i biologii zwierząt |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu etyki i ochrony zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z biologią zwierząt laboratoryjnych związaną z ich fizjologią, rozrodem, zachowaniem, żywieniem i sposobami utrzymania reżimu sanitarnego w zwierzętarniach zwierząt laboratoryjnych. |
C-2 | Ukształtowanie poglądu o konieczności prawidłowego postępowania ze zwierzętami oraz przestrzegania zasad ich humanitarnego traktowania. |
C-3 | Przygotowanie i rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na możliwości wykorzystania zwierząt do doświadczeń biomedycznych z uwzglednieniem ich biologii i korzyści dla postępu naukowego w ochronie zdrowia ludzi i zwierząt. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady ujednoliconego nazewnictwa zwierząt laboratoryjnych. Znakowanie zwierząt laboratoryjnych | 2 |
T-A-2 | Zabiegi wykonywane na zwierzętach laboratoryjnych. Kategorie dotkliwości badań | 2 |
T-A-3 | Możliwości nabycia zwierząt, różnice biologiczne. Badania behawioralne przeprowadzane na zwierzętach laboratoryjnych ich cel i znaczenie, przykłady wykorzystywanych urządzeń i sprzętu | 3 |
T-A-4 | Monitoring zdrowia i monitoring genetyczny zwierząt laboratoryjnych. | 3 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Pochodzenie, przegląd najczęściej hodowanych gatunków zwierzat laboratoryjnych. Wybrane zagadnienia z biologii, fizjologii, różnice gatunkowe i możliwości wykorzystania do badań. | 5 |
T-L-2 | Prezentacja i omówienie wybranych szczepów zwierząt.Obchodzenie się ze zwierzętami | 2 |
T-L-3 | Wnioski do Lokalnej Komisji Etycznej. Zasady wypełniania wniosków | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych | 2 |
T-W-2 | Normy etyczne i prawne zwiazane z prowadzeniem doświadczeń z wykorzystaniem zwierząt laboratoryjnych. Zasada 3R. | 2 |
T-W-3 | Czynniki wpływające na wyniki doświadczeń z udziałem zwierzat laboratoryjnych | 4 |
T-W-4 | Specyfika żywienia zwierząt laboratoryjnych ze wzgledu na ich biologię mozliwości wykorzystania do doświadczeń. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w zajęciach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu. | 12 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych i wykładów | 8 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajeciach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie prezentacji z wybranej tematyki | 4 |
A-L-4 | Czytanie wskazanej literatury | 3 |
A-L-5 | Wypełnianie wniosków do LKE | 3 |
A-L-6 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 9 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Metaplan jako metoda aktywizująca |
M-4 | Film |
M-5 | Wykład konwesatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena w trakcie zajęć. Ocena samodzielnie przygotowanych prezentacji przez studentów z wybranych zagadnień |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.4_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojecia z zakresu hodowli i biologii zwierząt laboratoryjnych oraz wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt | BL_1A_W21, BL_1A_W15 | — | C-1, C-3 | T-L-1, T-A-3, T-A-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.4_U01 W zakresie umiejetności student ocenia i weryfikuje czynniki mające wpływ na wyniki doświadczeń oraz powinien umieć dobrać i przygotować zwierzęta do eksperymentu lub hodowli z uwzględniemiem ich biologii i warunków utrzymania | BL_1A_U18 | — | C-2 | T-A-1, T-A-4, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.4_K01 Student nabędzie otwartości na postępowanie zgodnie z zasadami etyki, postrzegania relacji człowiek - zwierzę laboratoryjne oraz bedzie się orientował jak można ograniczyć liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń dbając o prawidłowy przebieg eksperymentu. | BL_1A_K06 | — | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-W-2 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.4_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojecia z zakresu hodowli i biologii zwierząt laboratoryjnych oraz wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt | 2,0 | student nie zna podstawowych pojęć z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych |
3,0 | student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych | |
3,5 | student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie w niewielkim stopniu wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych | |
4,0 | student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych | |
4,5 | student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych | |
5,0 | student zna i rozumie pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych ze wskazaniem konkretnych szczepów i gatunków zwierząt |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.4_U01 W zakresie umiejetności student ocenia i weryfikuje czynniki mające wpływ na wyniki doświadczeń oraz powinien umieć dobrać i przygotować zwierzęta do eksperymentu lub hodowli z uwzględniemiem ich biologii i warunków utrzymania | 2,0 | student nie unie logicznie myśleć i nie umie korzystać z osiągnięć nauki w zakresie biologii i wykorzystania zwierząt laboratoryjnych |
3,0 | student unie logicznie myśleć ale nie umie wskazać celowości przeprowadzania badań z użyciem zwiezrząt laboratoryjnych | |
3,5 | student unie logicznie myśleć i umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych | |
4,0 | student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne | |
4,5 | student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne | |
5,0 | student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne oraz mozliwości wykorzystania i doskonale umie biologię poszczególnych gatunków zwierząt laboratoryjnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.4_K01 Student nabędzie otwartości na postępowanie zgodnie z zasadami etyki, postrzegania relacji człowiek - zwierzę laboratoryjne oraz bedzie się orientował jak można ograniczyć liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń dbając o prawidłowy przebieg eksperymentu. | 2,0 | Student nie dba o kreatywność i pogłębianie świadomości |
3,0 | Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu | |
3,5 | Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego | |
4,0 | Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość związaną z prawidłowym przeprowadzaniem zabiegów na zwierzętach | |
4,5 | Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza | |
5,0 | Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości w zorientowaniu na pracę badawczą z użyciem zwierząt. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza |
Literatura podstawowa
- Brylińska J., Kwiatkowska J., Zwierzęta laboratoryjne - metody hodowli i doświadczeń, Universitas, Kraków, 1996, I
- Szarek Józef, Szweda Magdalena, Strzyżewska Emilia, Zwierzęta laboratoryjne - patologia i użytkowanie, UWM, Olsztyn, 2013
- Katkiewicz M, Zwierzęta laboratoryjne - choroby i użytkowanie, SGGW, Warszawa, 1989
- Ustawa z dnia 15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych, Sejm RP, Warszawa, 2015, Dziennik Ustaw 2015 Poz. 266 tom 1
- Peter Popesko, Viera Rajtova, Jindrich Horak, Atlas anatomii małych zwierząt laboratoryjnych, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2010, 1
Literatura dodatkowa
- Charls River, Supporting Science. Advances Research, Animallab, 2016, www.animalab.pl
- Jerzy Ziętek, Łukasz Adaszek, Stanisław Winiarczyk, Choroby zakaźne myszy i szczurów z elementami zoonoz, wybranymi zagadnieniami z hodowli, anatomii i fizjologii, Elamed, Katowice, 2010