Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Terapie genowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Terapie genowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień związanych z genetyką, fizjologią człowieka oraz z różnego typu technikami biologii molekularnej i inżynierii genetycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i utrwalenie zagadnień związanych z ideą oraz możliwościami stosowania terapii genowych
C-2poznanie wybranych chorób jednogenowych i możliwości zastosowania terapii genowych w ich leczeniu
C-3przybliżenie najważniejszych metod stosowanych w terapiach genowych u ludzi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie wybranych jednogenowych chorób genetycznych z uwzględnieniem mutacji je wywołujących. Przegląd dotychczasowych zastosowań terapii genowej.2
T-A-2Omówienie technik (PCR, nested-PCR, PCR-RFLP, SSCP, SNaPshot, HD-PCR, mikromacierze cDNA i oligonukleotydowe) oraz innych metod analitycznych standardowo stosowanych do identyfikacji podłoża genetycznego determinującego powstawanie choroby genetycznej. Zaliczenie przedmiotu.3
5
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień terapii genowej. Zasadnicze metody i cele genoterapii. Typy terapii genowej.2
T-W-2Typy chorób genetycznych pod kątem możliwości zastosowania do ich leczenia terapii genowej. Przegląd dotychczasowych zastosowań terapii genowej.2
T-W-3Rodzaje i konstrukcja wektorów stosowanych w terapii genowej.2
T-W-4Genoterapia i immunogenoterapia z zastosowaniem oligonukleotydów antysensowych oraz aspekty praktyczne regulacji transkrypji genów.2
T-W-5Zasady i zastosowanie mitochondrialnej terapii genowej. Angiogeneza oraz terapia genowa proangiogenna i antyangiogenna.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1ćwiczenia5
A-A-2przygotowanie referatu15
A-A-3przygotowanie do kolokwium zaliczającego ćwiczenia10
30
wykłady
A-W-1wykłady10
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie do kolokwium zaliczającego wykłady15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja nad samodzielnym przygotowaniem referatu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obecność i zaangażowanie na zajęciach
S-2Ocena formująca: głos w dyskusji nad istotą, znaczeniem i aspektami etycznymi terapii genowych
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczające wykłady
S-4Ocena podsumowująca: ocena treści i formy przedstawienia referatu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O10.3_W01
Zna idee, cele, istotę i metody stosowane w terapiach genowych u ludzi
BL_1A_W06C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O10.3_U01
Student rozumie, zna sens oraz istotę i rodzaje mutacji zachodzących w genomie człowieka i potrafi je powiązać z wybranymi chorobami genetycznymi u ludzi
BL_1A_U16, BL_1A_U11C-2, C-1T-A-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-3, S-4
BL_1A_BL-S-O10.3_U02
Student potrafi scharakteryzować strategie, metody i techniki stosowane w terapiach genowych u ludzi
BL_1A_U06C-3T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-5M-1S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O10.3_K01
Student ma świadomość wpływu zmian mutacyjnych w genomie na zdrowie człowieka, a przez to rozumie potrzebę opracowywania nowych metod i strategii leczenia genami
BL_1A_K02, BL_1A_K04C-1T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O10.3_W01
Zna idee, cele, istotę i metody stosowane w terapiach genowych u ludzi
2,0student nie rozumie istoty, celów i nie zna metod stosowanych w terapiach genowych u ludzi.
3,0student wykazuje minimum wiedzy w odniesieniu celów i metod stosowanych w terapiach genowych u ludzi. Potrafi wymienić podstawowe strategie i metody wykorzystywane w leczeniu genami.
3,5student rozróżnia i charakteryzuje w zadowalającym stopniu metody stosowane w terapiach genowych, potrafi wymienić opisać istotę ich działania, a także nazwać choroby genetyczne i warunkujące je mutacje, do których dana strategia została zaprojektowana
4,0student szczegółowo rozróżnia i charakteryzuje metody stosowane w terapiach genowych, potrafi wymienić opisać istotę ich działania, a także nazwać choroby genetyczne i warunkujące je mutacje, do których dana strategia została zaprojektowana, wypowiedzi wymagają jednak merytorycznych korekt
4,5student wyczerpująco charakteryzuje metody stosowane w terapiach genowych, potrafi wymienić opisać istotę ich działania, nazwać choroby genetyczne i determinujące je podłoże genetyczne
5,0student dogłębnie rozumie idee terapii genowych, zna metody, rozumie sens ich działania, posługuje się wiedzą w sposób swobodny

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O10.3_U01
Student rozumie, zna sens oraz istotę i rodzaje mutacji zachodzących w genomie człowieka i potrafi je powiązać z wybranymi chorobami genetycznymi u ludzi
2,0student nie rozumie pojęcia mutacji, nie jest w stanie wymienić poznanych mutacji genowych w kontekście determinowanych chorób genetycznych
3,0student wykazuje minimum wiedzy na temat mutacji, jest w stanie wymienić tylko wybrane i wybrane przypisać do jednostek chorobowych
3,5student rozróżnia i charakteryzuje w sposób zadowalający poznane mutacje, jest w stanie je wymienić i przypisać do jednostek chorobowych
4,0student szczegółowo rozróżnia i w sposób zadowalający charakteryzuje poznane mutacje, jest w stanie je wymienić i przypisać do jednostek chorobowych, opisać ich lokazację, podać charakter zmian
4,5student wyczerpująco nazywa, rozróżnia i charakteryzuje poznane mutacje, jest w stanie je wymienić i przypisać do jednostek chorobowych, opisać ich lokazację, podać charakter zmian oraz wymienić strategie genowe opracowane na potrzeby ich naprawiania
5,0student swobodnie przedstawia wiedzę na temat poznanych mutacji i ich roli w deteminowaniu chorób genetycznych, dogłębnie i wyczerpująco nazywa, rozróżnia i charakteryzuje poznane mutacje, jest w stanie je wymienić i przypisać do jednostek chorobowych, opisać ich lokazację, podać charakter zmian oraz wymienić strategie genowe opracowane na potrzeby ich naprawiania
BL_1A_BL-S-O10.3_U02
Student potrafi scharakteryzować strategie, metody i techniki stosowane w terapiach genowych u ludzi
2,0student nie rozumie idei stosowania terapii genowych, a przez to nie rozumie i nie potrafi scharakteryzować istoty i strategii terapii genowych
3,0student wykazuje minimum wiedzy na temat metod stosowanych w terapiach genowych, popełnia wiele błędów przy charakterystyce posczególnych z nich
3,5student rozróżnia i charakteryzuje strategie i techniki terapii genowych u ludzi, w stopniu zadowalającym je opisuje podając istotę działania i przeznaczenie
4,0student szczegółowo nazywa, rozróżnia i charakteryzuje strategie i techniki terapii genowych u ludzi, w stopniu zadowalającym je opisuje podając istotę działania i przeznaczenie
4,5student wyczerpująco i szczegółowo nazywa, rozróżnia i charakteryzuje strategie i techniki terapii genowych u ludzi, wyczerpująco je opisuje podając istotę działania i przeznaczenie i efekty
5,0student dogłębnie rozumie, wyczerpująco i szczegółowo potrafi nazwać, rozróżnia i charakteryzuje strategie i techniki terapii genowych u ludzi, wyczerpująco je opisuje podając istotę działania i przeznaczenie i efekty

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O10.3_K01
Student ma świadomość wpływu zmian mutacyjnych w genomie na zdrowie człowieka, a przez to rozumie potrzebę opracowywania nowych metod i strategii leczenia genami
2,0student nie rozumie sensu wpływu mutacji na funkcjonowanie organizmu człowieka
3,0student wykazuje minimum świadomości na temat zmian mutacyjnych i ich konsekwencji dla organizmu człowieka, przy wypowiedziach argumentujących rolę mutacji popełnia wiele błędów.
3,5student ma świadomość roli jaką odgrywają mutacje w organizmie człowieka, przy wypowiedziach argumentujących rolę mutacji w organizmie człowieka, popełnia drobne błędy
4,0student ma świadomość roli jaką odgrywają mutacje w organizmie człowieka, jest w stanie zaproponować teoretyczne rozwiązania zmierzające do kompensacji lub wyciszenia efektów ich działania
4,5student bardzo dobrze rozumie rolę mutacji w organizmie człowieka oraz potrzebę zapobiegania powstawaniu zmian mutacyjnych de novo, potrafi w oparciu o przyswojona wiedzę zaproponować teoretyczne rozwiązania, ukierunkowane strategie, zmierzające do kompensacji lub wyciszenia efektów ich działania
5,0student dogłębnie rozumie mechanizm funkcjonownia mutacji, logicznie i merytorycznie poprawnie łączy i przedstawia wiedzę na temat metod i strategii zmierzających do usunięcia negatywnych efektów ich działania.

Literatura podstawowa

  1. Szala S. (red.)., Terapie genowe, PWN, Warszawa, 2003
  2. Srebro Z., Lach H., Genoterapia, PZWL, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Bala J., Biologia molekularna w medycynie, PWN, Warszawa, 2001
  2. Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński J., Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie wybranych jednogenowych chorób genetycznych z uwzględnieniem mutacji je wywołujących. Przegląd dotychczasowych zastosowań terapii genowej.2
T-A-2Omówienie technik (PCR, nested-PCR, PCR-RFLP, SSCP, SNaPshot, HD-PCR, mikromacierze cDNA i oligonukleotydowe) oraz innych metod analitycznych standardowo stosowanych do identyfikacji podłoża genetycznego determinującego powstawanie choroby genetycznej. Zaliczenie przedmiotu.3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień terapii genowej. Zasadnicze metody i cele genoterapii. Typy terapii genowej.2
T-W-2Typy chorób genetycznych pod kątem możliwości zastosowania do ich leczenia terapii genowej. Przegląd dotychczasowych zastosowań terapii genowej.2
T-W-3Rodzaje i konstrukcja wektorów stosowanych w terapii genowej.2
T-W-4Genoterapia i immunogenoterapia z zastosowaniem oligonukleotydów antysensowych oraz aspekty praktyczne regulacji transkrypji genów.2
T-W-5Zasady i zastosowanie mitochondrialnej terapii genowej. Angiogeneza oraz terapia genowa proangiogenna i antyangiogenna.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1ćwiczenia5
A-A-2przygotowanie referatu15
A-A-3przygotowanie do kolokwium zaliczającego ćwiczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1wykłady10
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie do kolokwium zaliczającego wykłady15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O10.3_W01Zna idee, cele, istotę i metody stosowane w terapiach genowych u ludzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W06posiada wiedzę na temat teorii dziedziczenia cech jakościowych i ilościowych organizmów, funkcjonowania genów i genomów, zasady inżynierii genetycznej oraz założenia modyfikacji kwasów nukleinowych
Cel przedmiotuC-2poznanie wybranych chorób jednogenowych i możliwości zastosowania terapii genowych w ich leczeniu
C-3przybliżenie najważniejszych metod stosowanych w terapiach genowych u ludzi
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zagadnień terapii genowej. Zasadnicze metody i cele genoterapii. Typy terapii genowej.
T-W-2Typy chorób genetycznych pod kątem możliwości zastosowania do ich leczenia terapii genowej. Przegląd dotychczasowych zastosowań terapii genowej.
T-W-3Rodzaje i konstrukcja wektorów stosowanych w terapii genowej.
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja nad samodzielnym przygotowaniem referatu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i zaangażowanie na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczające wykłady
S-4Ocena podsumowująca: ocena treści i formy przedstawienia referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie istoty, celów i nie zna metod stosowanych w terapiach genowych u ludzi.
3,0student wykazuje minimum wiedzy w odniesieniu celów i metod stosowanych w terapiach genowych u ludzi. Potrafi wymienić podstawowe strategie i metody wykorzystywane w leczeniu genami.
3,5student rozróżnia i charakteryzuje w zadowalającym stopniu metody stosowane w terapiach genowych, potrafi wymienić opisać istotę ich działania, a także nazwać choroby genetyczne i warunkujące je mutacje, do których dana strategia została zaprojektowana
4,0student szczegółowo rozróżnia i charakteryzuje metody stosowane w terapiach genowych, potrafi wymienić opisać istotę ich działania, a także nazwać choroby genetyczne i warunkujące je mutacje, do których dana strategia została zaprojektowana, wypowiedzi wymagają jednak merytorycznych korekt
4,5student wyczerpująco charakteryzuje metody stosowane w terapiach genowych, potrafi wymienić opisać istotę ich działania, nazwać choroby genetyczne i determinujące je podłoże genetyczne
5,0student dogłębnie rozumie idee terapii genowych, zna metody, rozumie sens ich działania, posługuje się wiedzą w sposób swobodny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O10.3_U01Student rozumie, zna sens oraz istotę i rodzaje mutacji zachodzących w genomie człowieka i potrafi je powiązać z wybranymi chorobami genetycznymi u ludzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U16umie zaprezentować metody biotechnologiczne w ograniczeniu skażenia środowiska; wykazuje powiązania pomiędzy środowiskiem a oddziaływaniem substancji szkodliwych; umie ocenić ich niebezpieczeństwo dla organizmów oraz wpływ na czynniki abiotyczne; zna fizykochemiczne metody oznaczania stężeń substancji niebezpiecznych; potrafi przeprowadzić proste analizy określające działanie substancji na układy biologiczne pod opieką prowadzącego; orientuje się w podstawach prawnych i zagadnieniach ekonomicznych dotyczących problemu ochrony środowiska; rozróżnia formy ochrony przyrody; posługuje się zagadnieniami z zakresu rozwoju biotechnologii;
BL_1A_U11potrafi poszukiwać i gromadzić materiały dotyczące zagadnień problemowych, w tym związanych z realizacją tematu pracy dyplomowej oraz dokonywać ich selekcji pod kątem wartości merytorycznej. Nabywa umiejętności dotyczących wyboru i określania celu pracy, problemów badawczych, opracowania i zaprezentowania swoich wniosków na szerszym forum. Nabywa umiejętności redagowania tekstu pod względem edytorskim, korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym na poziomie B2
Cel przedmiotuC-2poznanie wybranych chorób jednogenowych i możliwości zastosowania terapii genowych w ich leczeniu
C-1poznanie i utrwalenie zagadnień związanych z ideą oraz możliwościami stosowania terapii genowych
Treści programoweT-A-1Omówienie wybranych jednogenowych chorób genetycznych z uwzględnieniem mutacji je wywołujących. Przegląd dotychczasowych zastosowań terapii genowej.
T-W-2Typy chorób genetycznych pod kątem możliwości zastosowania do ich leczenia terapii genowej. Przegląd dotychczasowych zastosowań terapii genowej.
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja nad samodzielnym przygotowaniem referatu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: głos w dyskusji nad istotą, znaczeniem i aspektami etycznymi terapii genowych
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczające wykłady
S-4Ocena podsumowująca: ocena treści i formy przedstawienia referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie pojęcia mutacji, nie jest w stanie wymienić poznanych mutacji genowych w kontekście determinowanych chorób genetycznych
3,0student wykazuje minimum wiedzy na temat mutacji, jest w stanie wymienić tylko wybrane i wybrane przypisać do jednostek chorobowych
3,5student rozróżnia i charakteryzuje w sposób zadowalający poznane mutacje, jest w stanie je wymienić i przypisać do jednostek chorobowych
4,0student szczegółowo rozróżnia i w sposób zadowalający charakteryzuje poznane mutacje, jest w stanie je wymienić i przypisać do jednostek chorobowych, opisać ich lokazację, podać charakter zmian
4,5student wyczerpująco nazywa, rozróżnia i charakteryzuje poznane mutacje, jest w stanie je wymienić i przypisać do jednostek chorobowych, opisać ich lokazację, podać charakter zmian oraz wymienić strategie genowe opracowane na potrzeby ich naprawiania
5,0student swobodnie przedstawia wiedzę na temat poznanych mutacji i ich roli w deteminowaniu chorób genetycznych, dogłębnie i wyczerpująco nazywa, rozróżnia i charakteryzuje poznane mutacje, jest w stanie je wymienić i przypisać do jednostek chorobowych, opisać ich lokazację, podać charakter zmian oraz wymienić strategie genowe opracowane na potrzeby ich naprawiania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O10.3_U02Student potrafi scharakteryzować strategie, metody i techniki stosowane w terapiach genowych u ludzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
Cel przedmiotuC-3przybliżenie najważniejszych metod stosowanych w terapiach genowych u ludzi
Treści programoweT-A-1Omówienie wybranych jednogenowych chorób genetycznych z uwzględnieniem mutacji je wywołujących. Przegląd dotychczasowych zastosowań terapii genowej.
T-A-2Omówienie technik (PCR, nested-PCR, PCR-RFLP, SSCP, SNaPshot, HD-PCR, mikromacierze cDNA i oligonukleotydowe) oraz innych metod analitycznych standardowo stosowanych do identyfikacji podłoża genetycznego determinującego powstawanie choroby genetycznej. Zaliczenie przedmiotu.
T-W-3Rodzaje i konstrukcja wektorów stosowanych w terapii genowej.
T-W-5Zasady i zastosowanie mitochondrialnej terapii genowej. Angiogeneza oraz terapia genowa proangiogenna i antyangiogenna.
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczające wykłady
S-4Ocena podsumowująca: ocena treści i formy przedstawienia referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie idei stosowania terapii genowych, a przez to nie rozumie i nie potrafi scharakteryzować istoty i strategii terapii genowych
3,0student wykazuje minimum wiedzy na temat metod stosowanych w terapiach genowych, popełnia wiele błędów przy charakterystyce posczególnych z nich
3,5student rozróżnia i charakteryzuje strategie i techniki terapii genowych u ludzi, w stopniu zadowalającym je opisuje podając istotę działania i przeznaczenie
4,0student szczegółowo nazywa, rozróżnia i charakteryzuje strategie i techniki terapii genowych u ludzi, w stopniu zadowalającym je opisuje podając istotę działania i przeznaczenie
4,5student wyczerpująco i szczegółowo nazywa, rozróżnia i charakteryzuje strategie i techniki terapii genowych u ludzi, wyczerpująco je opisuje podając istotę działania i przeznaczenie i efekty
5,0student dogłębnie rozumie, wyczerpująco i szczegółowo potrafi nazwać, rozróżnia i charakteryzuje strategie i techniki terapii genowych u ludzi, wyczerpująco je opisuje podając istotę działania i przeznaczenie i efekty
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O10.3_K01Student ma świadomość wpływu zmian mutacyjnych w genomie na zdrowie człowieka, a przez to rozumie potrzebę opracowywania nowych metod i strategii leczenia genami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Cel przedmiotuC-1poznanie i utrwalenie zagadnień związanych z ideą oraz możliwościami stosowania terapii genowych
Treści programoweT-W-4Genoterapia i immunogenoterapia z zastosowaniem oligonukleotydów antysensowych oraz aspekty praktyczne regulacji transkrypji genów.
T-W-5Zasady i zastosowanie mitochondrialnej terapii genowej. Angiogeneza oraz terapia genowa proangiogenna i antyangiogenna.
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i zaangażowanie na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczające wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie sensu wpływu mutacji na funkcjonowanie organizmu człowieka
3,0student wykazuje minimum świadomości na temat zmian mutacyjnych i ich konsekwencji dla organizmu człowieka, przy wypowiedziach argumentujących rolę mutacji popełnia wiele błędów.
3,5student ma świadomość roli jaką odgrywają mutacje w organizmie człowieka, przy wypowiedziach argumentujących rolę mutacji w organizmie człowieka, popełnia drobne błędy
4,0student ma świadomość roli jaką odgrywają mutacje w organizmie człowieka, jest w stanie zaproponować teoretyczne rozwiązania zmierzające do kompensacji lub wyciszenia efektów ich działania
4,5student bardzo dobrze rozumie rolę mutacji w organizmie człowieka oraz potrzebę zapobiegania powstawaniu zmian mutacyjnych de novo, potrafi w oparciu o przyswojona wiedzę zaproponować teoretyczne rozwiązania, ukierunkowane strategie, zmierzające do kompensacji lub wyciszenia efektów ich działania
5,0student dogłębnie rozumie mechanizm funkcjonownia mutacji, logicznie i merytorycznie poprawnie łączy i przedstawia wiedzę na temat metod i strategii zmierzających do usunięcia negatywnych efektów ich działania.