Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Anatomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Anatomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Kubasiewicz <Leslaw.Kubasiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiedomości z zakresu morfologii zwierząt i człowieka na poziomie kształcenia szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową anatomiczną układów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rodzaje kości, omówienie szkieletu ogólnego zwierząt gospodarskich. Ogólna budowa kręgu. Różnice w budowie kręgów kręgosłupa. Kości długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki.2
T-L-2Rozpoznawanie kości czaszki krowy, konia i świni. Charakterystyka kości czaszki z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, krowa, koń,świnia - praca studentów w grupach.2
T-L-3Rozpoznawanie kości czaszki krowy, konia i świni. Charakterystyka kości czaszki z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, krowa, koń,świnia - praca studentów w grupach.2
T-L-4Charakterystyka kości długich, płaskich zwierząt - krowy, konia , świni. Rodzaje połączeń kostnych. Ogólna budowa stawu. Praca studentów w grupach.2
T-L-5Budowa układu krążenia i układu limfatycznego. Serce krowy i świni, sledziona. Ćwiczenia praktyczne - autonomiczna budowa serca - praca studentów w grupach.2
T-L-6Drogi oddechowe - tchawica, płuca = preparaty. Praca własna studentów.2
T-L-7Układ trawienny - część I. Jama gębowa, gardło, przełyk, żołądek. Budowa zęba, rozpoznawanie wieku konia za pomocą rejestrów oraz oznaczanie wieku po kształcie powierzchni zgryzu na przykładzie konia. Różnice gatunkowe u zwierząt gospodarskich - praca własna studentów.2
T-L-8Układ trawienny - część II. Jelito cienkie, jelito grube, wątroba, trzustka. - preparaty. Anatomiczna budowa wątroby - praca własna studentów.2
T-L-9Układ nerwowy ośrodkowy - rdzeń kręgowy, mózgowie, opony mózgowe, opony rdzenia kręgowego i układ nerwowy obwodowy - preparaty, mózgi ludzkie i zwierzęce - różnice gatunkowe. Teoria i praca własna studentów.2
T-L-10Układ rozrodczy samca i samicy - preparaty. Różnice gatunkowe w budowie narządów płciowych samic - praca własna studentów.2
T-L-11Układ wydalniczy. Ćwiczenia praktyczne. Anatomiczna budowa nerki krowy i świni. Praca studentów w grupach.2
T-L-12Narządy zmysłów i powłoka wspólna. Anatomiczna budowa oka - ćwiczenia praktyczne, praca studentów w grupach.2
T-L-13Układ mięśniowo - szkieletowy.2
T-L-14Anatomia ptaka. Szkielet ptaka. Teoria z pozostałych układów. Praca własna studentów.2
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń.2
30
wykłady
T-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej, przedmiot morfologii, historia i podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała.2
T-W-2Kości czaszki i ich połączenia, płaszczyzny i widoki czaszki, stawy czaszki, charakterystyka kości czaszki mózgowej i trzewnej, budowa żuchwy.2
T-W-3Układ mięśniowy. Rodzaje mięśni, narządy pomocnicze mięśni, ważniejsze mięśnie głowy, tułowia, kończyn.2
T-W-4Układ naczyniowy i trawienny. Budowa serca, naczyń tętniczych i żylnych, typy krążenia, układ chłonny, śledziona. Typy żołądków (jednokomorowy prosty i złożony, wielokomorowy)2
T-W-5Układ oddechowy i wydalniczy. Drogi oddechowe górne i dolne, narząd oddechowy. Narządy moczowe. Nerki i drogi wyprowadzające mocz, różnice gatunkowe u zwierząt domowych.2
T-W-6Układ nerwowy i gruczoły dokrewne. Budowa ogólna układu nerwowego. Układ nerwowy ośrodkowy, mózgowie, rdzeń kręgowy, drogi nerwowe, opony mózgowia i rdzenia kręgowego. Układ nerwowy obwodowy i autonomiczny. Przysadka, szyszynka, tarczyca i gruczoły przytarczyczne, nadnercza.3
T-W-7Narządy płciowe męskie i żeńskie. Typy łożysk i bariera łożyskowa u przeżuwaczy.1
T-W-8Narządy zmysłów. Narząd przedsionkowo-ślimakowy, ucho zewnętrzne, ucho środkowe, ucho wewnętrzne. Narząd wzroku. Narząd czucia, smaku i powonienia.2
T-W-9Skóra i jej wytwory.2
T-W-10Elementy anatomii ptaka2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach30
A-L-2Samodzielne studiowanie treści ćwiczeń10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń5
A-L-4Poprawa zaliczenia ćwiczeń1
A-L-5Konsultacje14
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.6
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów1
A-W-5Konsultacje18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
M-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządu, narządów, wzajemnych ralacji tych narzadów w organizmie zwierząt.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Około 10 minutowy pisemny sprawdzian wiadomości teoretycznych poprzedzający rozpoczęcie cwiczenia.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące treści przeprowadzonych wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C3_W01
Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią.
BL_1A_W10C-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C3_U01
Umie wymienić układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne oraz potrafi zestawic cechy budowy i historii rozwoju człowieka z cechami budowy i rozwoju zwierząt.
BL_1A_U07C-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C3_K01
Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w omawianiu historii rozwoju rodowego.
BL_1A_K07C-1M-2, M-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C3_W01
Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią.
2,0nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu morfologii i anatomii zwierząt i człowieka
3,0zna i definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu budowy anatomicznej układów
3,5zna i definiuje budowę anatomiczną z topograficznym opisem i lokalizacją narządów
4,0rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów
4,5rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania
5,0rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C3_U01
Umie wymienić układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne oraz potrafi zestawic cechy budowy i historii rozwoju człowieka z cechami budowy i rozwoju zwierząt.
2,0nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu anatomii
3,0zna i definiuje podstawowe zagadnień z zakresu anatomii
3,5zna i potrafi wymienić układy narządów i poszczególne narządy
4,0potrafi przeprowadzić preparatykę anatomiczną określonych narządów
4,5potrafi omówić makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania
5,0potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C3_K01
Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w omawianiu historii rozwoju rodowego.
2,0brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy
3,0zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość, kreatywność i postępowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności

Literatura podstawowa

  1. Krechowiecki A., Czerwiński F., Zarys anatomii człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  2. Przespolewska H., Kobryń H., Szara T., Bartyzel J. B., Podstawy anatomii zwierząt domowych, Wydawnioctwo Wieś Jutra sp. z o.o., Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Kubasiewicz M., Zarys anatomii zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1986
  2. Konig H. E., Liebich H.G., Anatomia zwierząt domowych, Galaktyka, Łódź, 2006, 1
  3. Szarski H., Anatomia porównawcza kręgowców, PWN, Warszawa, 1976

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rodzaje kości, omówienie szkieletu ogólnego zwierząt gospodarskich. Ogólna budowa kręgu. Różnice w budowie kręgów kręgosłupa. Kości długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki.2
T-L-2Rozpoznawanie kości czaszki krowy, konia i świni. Charakterystyka kości czaszki z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, krowa, koń,świnia - praca studentów w grupach.2
T-L-3Rozpoznawanie kości czaszki krowy, konia i świni. Charakterystyka kości czaszki z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, krowa, koń,świnia - praca studentów w grupach.2
T-L-4Charakterystyka kości długich, płaskich zwierząt - krowy, konia , świni. Rodzaje połączeń kostnych. Ogólna budowa stawu. Praca studentów w grupach.2
T-L-5Budowa układu krążenia i układu limfatycznego. Serce krowy i świni, sledziona. Ćwiczenia praktyczne - autonomiczna budowa serca - praca studentów w grupach.2
T-L-6Drogi oddechowe - tchawica, płuca = preparaty. Praca własna studentów.2
T-L-7Układ trawienny - część I. Jama gębowa, gardło, przełyk, żołądek. Budowa zęba, rozpoznawanie wieku konia za pomocą rejestrów oraz oznaczanie wieku po kształcie powierzchni zgryzu na przykładzie konia. Różnice gatunkowe u zwierząt gospodarskich - praca własna studentów.2
T-L-8Układ trawienny - część II. Jelito cienkie, jelito grube, wątroba, trzustka. - preparaty. Anatomiczna budowa wątroby - praca własna studentów.2
T-L-9Układ nerwowy ośrodkowy - rdzeń kręgowy, mózgowie, opony mózgowe, opony rdzenia kręgowego i układ nerwowy obwodowy - preparaty, mózgi ludzkie i zwierzęce - różnice gatunkowe. Teoria i praca własna studentów.2
T-L-10Układ rozrodczy samca i samicy - preparaty. Różnice gatunkowe w budowie narządów płciowych samic - praca własna studentów.2
T-L-11Układ wydalniczy. Ćwiczenia praktyczne. Anatomiczna budowa nerki krowy i świni. Praca studentów w grupach.2
T-L-12Narządy zmysłów i powłoka wspólna. Anatomiczna budowa oka - ćwiczenia praktyczne, praca studentów w grupach.2
T-L-13Układ mięśniowo - szkieletowy.2
T-L-14Anatomia ptaka. Szkielet ptaka. Teoria z pozostałych układów. Praca własna studentów.2
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej, przedmiot morfologii, historia i podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała.2
T-W-2Kości czaszki i ich połączenia, płaszczyzny i widoki czaszki, stawy czaszki, charakterystyka kości czaszki mózgowej i trzewnej, budowa żuchwy.2
T-W-3Układ mięśniowy. Rodzaje mięśni, narządy pomocnicze mięśni, ważniejsze mięśnie głowy, tułowia, kończyn.2
T-W-4Układ naczyniowy i trawienny. Budowa serca, naczyń tętniczych i żylnych, typy krążenia, układ chłonny, śledziona. Typy żołądków (jednokomorowy prosty i złożony, wielokomorowy)2
T-W-5Układ oddechowy i wydalniczy. Drogi oddechowe górne i dolne, narząd oddechowy. Narządy moczowe. Nerki i drogi wyprowadzające mocz, różnice gatunkowe u zwierząt domowych.2
T-W-6Układ nerwowy i gruczoły dokrewne. Budowa ogólna układu nerwowego. Układ nerwowy ośrodkowy, mózgowie, rdzeń kręgowy, drogi nerwowe, opony mózgowia i rdzenia kręgowego. Układ nerwowy obwodowy i autonomiczny. Przysadka, szyszynka, tarczyca i gruczoły przytarczyczne, nadnercza.3
T-W-7Narządy płciowe męskie i żeńskie. Typy łożysk i bariera łożyskowa u przeżuwaczy.1
T-W-8Narządy zmysłów. Narząd przedsionkowo-ślimakowy, ucho zewnętrzne, ucho środkowe, ucho wewnętrzne. Narząd wzroku. Narząd czucia, smaku i powonienia.2
T-W-9Skóra i jej wytwory.2
T-W-10Elementy anatomii ptaka2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach30
A-L-2Samodzielne studiowanie treści ćwiczeń10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń5
A-L-4Poprawa zaliczenia ćwiczeń1
A-L-5Konsultacje14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.6
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów1
A-W-5Konsultacje18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C3_W01Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W10zna anatomiczną i morfologiczną budowę ciała organizmów żywych z topograficznym opisem i lokalizacją narządów, rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową anatomiczną układów
Metody nauczaniaM-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządu, narządów, wzajemnych ralacji tych narzadów w organizmie zwierząt.
M-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Około 10 minutowy pisemny sprawdzian wiadomości teoretycznych poprzedzający rozpoczęcie cwiczenia.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące treści przeprowadzonych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu morfologii i anatomii zwierząt i człowieka
3,0zna i definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu budowy anatomicznej układów
3,5zna i definiuje budowę anatomiczną z topograficznym opisem i lokalizacją narządów
4,0rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów
4,5rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania
5,0rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C3_U01Umie wymienić układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne oraz potrafi zestawic cechy budowy i historii rozwoju człowieka z cechami budowy i rozwoju zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową anatomiczną układów
Metody nauczaniaM-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządu, narządów, wzajemnych ralacji tych narzadów w organizmie zwierząt.
M-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Około 10 minutowy pisemny sprawdzian wiadomości teoretycznych poprzedzający rozpoczęcie cwiczenia.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące treści przeprowadzonych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu anatomii
3,0zna i definiuje podstawowe zagadnień z zakresu anatomii
3,5zna i potrafi wymienić układy narządów i poszczególne narządy
4,0potrafi przeprowadzić preparatykę anatomiczną określonych narządów
4,5potrafi omówić makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania
5,0potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C3_K01Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w omawianiu historii rozwoju rodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową anatomiczną układów
Metody nauczaniaM-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządu, narządów, wzajemnych ralacji tych narzadów w organizmie zwierząt.
M-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy
3,0zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość, kreatywność i postępowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności