Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Ekologia zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy z zakresu zoologii bezkręgowców i kręgowców, ekologii ogólnej, fizjologii zwierząt oraz z biogeografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem zwierząt w środowisku |
C-2 | Zapoznanie studentów z typami relacji wewnątrzgatunkowych i międzygatunkowych |
C-3 | Studenci poznają pewne problemy z zakresu ekologii stosowanej i związków ekologii z ochroną przyrody |
C-4 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań ekologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz | 4 |
T-A-2 | Struktura ekologiczna populacji | 4 |
T-A-3 | Obszary zurbanizowane jako układy ekologiczne | 4 |
T-A-4 | Świat zwierzęcy miast | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Interakcje międzygatunkowe | 2 |
T-L-2 | Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany | 4 |
T-L-3 | Budowa i funkcjonowanie ekosystemu | 2 |
T-L-4 | Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych - ćwiczenia terenowe w Parku Chopina/ Kasprowicza | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rys historyczny, podstawowe pojęcia ekologiczne. Hotspot. Badania ekologiczne w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa | 3 |
T-W-2 | Ekologia organizmów (wymagania życiowe zwierzat, tolerancja zwierząt na działanie czynników srodowiskowych, czynniki ograniczające występowanie zwierząt) | 4 |
T-W-3 | Ekologia populacji zwierząt (koncepcja, struktura, struktura ekologiczna, dynamika, strategie rozwoju) | 4 |
T-W-4 | Ekologia biocenoz (cechy charakterystyczne, struktura przestrzenna, typy interakcji między gatunkami zwierząt, ewolucyjne aspekty procesów konkurencji zwierząt). | 4 |
T-W-5 | Ekologia ekosystemów (budowa ekosystemu, łańcuchy, sieci i poziomy troficzne, struktura troficzna i piramidy ekologiczne; sukcesja ekologiczna; zwierzęta w ekosystemach wodnych i lądowch). | 6 |
T-W-6 | Ekologia krajobrazu (zwierzęta w zurbanizowanych układach ekologicznych. zwierzęta w agrocenozach). | 2 |
T-W-7 | Ekologia człowieka | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-A-3 | studiowanie zalecznej literatury | 6 |
A-A-4 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczeń | 18 |
A-L-3 | Pisemne zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do sprawdzianów | 18 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z użyciem prezentacji wizualnej |
M-2 | film |
M-3 | pokaz |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | ćwiczenia terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęć laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: oceny cząstkowe ze sprawozdań i kart pracy |
S-5 | Ocena podsumowująca: ocena ciągła aktywności, postawy i zaangażowania studenta podczas zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C19_W01 Student rozpoznaje i charakteryzuje rodzaje interakcji miedzygatunkowych. | BL_1A_W14 | — | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-5, M-4 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
BL_1A_BL-S-C19_W02 Student wymienia najważniejsze cechy biocenozy i ekosystemu, rozpoznaje rodzime gatunki synantropijne i synurbijne | BL_1A_W12 | — | C-3, C-2, C-1, C-4 | T-L-4, T-A-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-4, M-5, M-3 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
BL_1A_BL-S-C19_W03 Student wymienia i opisuje mechanizmy przystosowania gatunku, populacji zwierząt oraz zoocenozy do różnych warunków środowiskowych | BL_1A_W05 | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_B18_U01 Student posiada umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu | BL_1A_U08 | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-L-3, T-W-3, T-A-4, T-A-3, T-A-2 | M-3, M-1, M-5, M-4, M-2 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
BL_1A_B18_U03 Student stosuje w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz | BL_1A_U08 | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-L-4, T-A-1, T-L-2 | M-2, M-4, M-3, M-5, M-1 | S-4, S-3, S-2 |
BL_1A_BL-S-C19_U01 Student na podstawie dostępnych kluczy oznacza zwierzęta krajowej fauny | BL_1A_U03 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-4, T-A-3, T-L-3, T-L-4, T-L-1 | M-1, M-2, M-5, M-4, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C19_K02 Student wykzauje postawę proekologiczną, zachęca lokalne społeczeństwo do podejmowania działań na rzecz środowiska naturalnego, wykazuje wysoką wrażliwość na potrzeby zwierząt, postępuje zgodnie z zasadami etyki | BL_1A_K06, BL_1A_K07, BL_1A_K02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-4, M-2, M-3, M-5 | S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C19_W01 Student rozpoznaje i charakteryzuje rodzaje interakcji miedzygatunkowych. | 2,0 | |
3,0 | Student rozpoznaje i charakteryzuje rodzaje interakcji miedzygatunkowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_BL-S-C19_W02 Student wymienia najważniejsze cechy biocenozy i ekosystemu, rozpoznaje rodzime gatunki synantropijne i synurbijne | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia najważniejsze cechy biocenozy i ekosystemu, rozpoznaje rodzime gatunki synantropijne i synurbijne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_BL-S-C19_W03 Student wymienia i opisuje mechanizmy przystosowania gatunku, populacji zwierząt oraz zoocenozy do różnych warunków środowiskowych | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i opisuje mechanizmy przystosowania gatunku, populacji zwierząt oraz zoocenozy do różnych warunków środowiskowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_B18_U01 Student posiada umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_B18_U03 Student stosuje w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz | 2,0 | |
3,0 | Student stosuje w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_BL-S-C19_U01 Student na podstawie dostępnych kluczy oznacza zwierzęta krajowej fauny | 2,0 | |
3,0 | Student na podstawie dostępnych kluczy oznacza zwierzęta krajowej fauny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C19_K02 Student wykzauje postawę proekologiczną, zachęca lokalne społeczeństwo do podejmowania działań na rzecz środowiska naturalnego, wykazuje wysoką wrażliwość na potrzeby zwierząt, postępuje zgodnie z zasadami etyki | 2,0 | |
3,0 | Student wykzauje postawę proekologiczną, zachęca lokalne społeczeństwo do podejmowania działań na rzecz środowiska naturalnego, wykazuje wysoką wrażliwość na potrzeby zwierząt, postępuje zgodnie z zasadami etyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krebs C.J., Ekologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1996
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1999
- Wolański N., Ekologia człowieka, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Jędrzejewska B., Jędrzejewski W., Ekologia zwierząt drapieżnych Puszczy Białowieskiej, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2001
- Kurnatowska A., Ekologia i jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1997
- Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji, PWN, Warszawa, 1999
- Jedrzejewska B., Ekologia zwierząt drapieżnych, PWN, Warszawa, 2001
- Olczak R. i Warcholska A U., Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999
- Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska, Kompendium wiedzy o ekologi, PWN, Poznań - Warszawa, 1999