Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Ekotoksykologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekotoksykologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | - znajomość zagadnień z biochemii, fizjologii, ekologii i ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów |
C-2 | zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie LD50 dla organizmów wodnych/roślin przy wzroście zasolenia wody | 3 |
T-A-2 | Biodostępność metali przy zmiennym pH gleby. Biokumulacja, biokoncentracja i biomagnifikacja. | 4 |
T-A-3 | Źródła informacji o stanie środowiska - analiza wybranych danych. | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zagadnienia z zakresu ekotoksykologii | 2 |
T-W-2 | Toksyczność substancji - definicja, klasyfikacja, określanie toskyczności substancji chemicznych. | 4 |
T-W-3 | Losy metali i metaloidów środowisku wodnym i lądowym. Problem globalnej dystrybucji tej grupy ksenobiotyków. | 2 |
T-W-4 | Losy TZO w środowisku wodnym i lądowym. Problem globalnej dystrybucji tej grupy ksenobiotyków. | 2 |
T-W-5 | Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na poszczególne elementy środowiska. | 2 |
T-W-6 | Rodzaje badań ekotoksykologicznych i ich znaczenie. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć i sprawdzianu | 23 |
A-A-3 | studiowanie literatury | 10 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zajęć i zaliczenia wykładów | 28 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z użyciem sprzętu audiowizualnego |
M-2 | metoda podająca |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena aktywnosci i podstawy wobec omawianych zagadnień |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.2_W01 Student omawia czynniki wpływajace na toksyczność substancji | BL_1A_W13, BL_1A_W14 | — | C-1 | T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-1 |
BL_1A_BL-S-O9.2_W02 Student omawia toksyczność i dystrybucję wybranych ksenobiotyków w środowisku lądowym i wodnym. | BL_1A_W14 | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.2_U01 Student analizuje skutki obecności wybranych substancji szkodliwych w określonych ekosystemach i włączenia ich w łańcuch troficzny. | BL_1A_U08, BL_1A_U16 | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.2_K01 Student wykazuje zrozumienie zależności między biotycznymi a abiotycznymi elementami środowiska, zwłaszcza w sytuacji jego zanieczyszczenia. | BL_1A_K01, BL_1A_K06 | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.2_W01 Student omawia czynniki wpływajace na toksyczność substancji | 2,0 | |
3,0 | Student omawia większość czynników wpływających na toskyczność różnych substancji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_BL-S-O9.2_W02 Student omawia toksyczność i dystrybucję wybranych ksenobiotyków w środowisku lądowym i wodnym. | 2,0 | |
3,0 | Student omawia w toksyczność i dystrubucję tylko ważniejszych ksenobiotyków w środowisku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.2_U01 Student analizuje skutki obecności wybranych substancji szkodliwych w określonych ekosystemach i włączenia ich w łańcuch troficzny. | 2,0 | |
3,0 | Student tylko w podstawowym zakresie analizuje skutki obecności wybranych substancji szkodliwych w określonych ekosystemach i włączenia ich w łańcuch troficzny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O9.2_K01 Student wykazuje zrozumienie zależności między biotycznymi a abiotycznymi elementami środowiska, zwłaszcza w sytuacji jego zanieczyszczenia. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje średnie zrozumienie zależności między biotycznymi a abiotycznymi elementami środowiska, zwłaszcza w sytuacji jego zanieczyszczenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Manahan S.E., Toksykologia środowiska. Aspekty chemiczne i biochemiczne, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2006
- Namiesnik J. i Jaśkowski J., Zarys ekotoksykologii, ECO-Pharma, Gdańsk, 1995
- Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M., Peakall D.B., Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Hoffman D.J., Rattner B.A., Burton G.A., Handbook of Ecotoxicology, Cairns J.Lewis Publishers, Boca Raton, 2003
- Kabata-Pendias A. i Pendias H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1999