Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
C-2Poznanie wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie
C-3Nabycie umiejętności pomiaru pdstawowych procesów fizjologicznych zachodzącyh w roślinie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach5
T-A-2Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na gospodarkę wodną roślin4
T-A-3Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania tlenowego4
T-A-4Mechanizmy ruchów roślin2
15
laboratoria
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy oraz intensywność transpiracji2
T-L-2Intensywność fotosyntezy i oddychania. Barwniki asymilacyjne4
T-L-3Pierwiastki niezbędne dla roślin (makro i mikroskładniki). Antagonizm jonowy4
T-L-4Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin4
T-L-5Obserwacje i analiza wybranych ruchów roślin1
15
wykłady
T-W-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i rośliny. Znaczenie wody dla komórki i rośliny, procesy fizyczne i fizjologiczne związane z gospodarką wodną roślin.3
T-W-2Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza roślin typu C3, C4, CAM, oddychanie). Czynniki warunkujące intensywność procesów wymiany gazowej3
T-W-3Gospodarka mineralna roślin2
T-W-4Regulacja hormonalna wzrostu i rozwoju roślin Fizjologia wzrostu i rozwoju roślin7
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych7
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych4
A-A-4Studiowanie literatury4
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-4Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń labolatoryjnych5
A-L-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń labolatoryjnych2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów8
A-W-3pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-4przygotowanie eseju na wybrany temat5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz, demonstracja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemna praca opisowa na wybrany temat
S-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyka wykładów
S-4Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C4_W01
zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
BL_1A_W01, BL_1A_W05C-1T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4
BL_1A_BL-S1-16_W01
zna wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
BL_1A_W14, BL_1A_W12C-2T-A-3, T-A-2, T-W-2M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C4_U01
Przeprowadza pomiary i analizuje wyniki pomiaru różnych cech i procesów fizjologicznych u roślin
BL_1A_U02C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-1, M-3, M-4S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C4_K01
Zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania właściwych postaw w życiu zawodowym
BL_1A_K07C-1, C-3T-L-2, T-L-1M-2, M-3, M-4S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C4_W01
zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
2,0
3,0Student zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S1-16_W01
zna wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
2,0
3,0Student w stopniu zadawalającym zna czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C4_U01
Przeprowadza pomiary i analizuje wyniki pomiaru różnych cech i procesów fizjologicznych u roślin
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C4_K01
Zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania właściwych postaw w życiu zawodowym
2,0
3,0stara się współpracować z grupą w czasie zajęć i korzystać z nabytej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
  2. Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roslin. Przewodnik do ćwiczeń, AR, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Fizjologia roslin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
  2. Gregorczyk A., Ćwiczenia rachunkowe z gospodarki wodnej roślin, Wydawnictwo AR, Szczecin, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach5
T-A-2Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na gospodarkę wodną roślin4
T-A-3Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania tlenowego4
T-A-4Mechanizmy ruchów roślin2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy oraz intensywność transpiracji2
T-L-2Intensywność fotosyntezy i oddychania. Barwniki asymilacyjne4
T-L-3Pierwiastki niezbędne dla roślin (makro i mikroskładniki). Antagonizm jonowy4
T-L-4Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin4
T-L-5Obserwacje i analiza wybranych ruchów roślin1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i rośliny. Znaczenie wody dla komórki i rośliny, procesy fizyczne i fizjologiczne związane z gospodarką wodną roślin.3
T-W-2Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza roślin typu C3, C4, CAM, oddychanie). Czynniki warunkujące intensywność procesów wymiany gazowej3
T-W-3Gospodarka mineralna roślin2
T-W-4Regulacja hormonalna wzrostu i rozwoju roślin Fizjologia wzrostu i rozwoju roślin7
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych7
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych4
A-A-4Studiowanie literatury4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-4Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń labolatoryjnych5
A-L-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń labolatoryjnych2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów8
A-W-3pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-4przygotowanie eseju na wybrany temat5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C4_W01zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
Treści programoweT-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy oraz intensywność transpiracji
T-W-3Gospodarka mineralna roślin
T-W-4Regulacja hormonalna wzrostu i rozwoju roślin Fizjologia wzrostu i rozwoju roślin
T-W-2Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza roślin typu C3, C4, CAM, oddychanie). Czynniki warunkujące intensywność procesów wymiany gazowej
T-W-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i rośliny. Znaczenie wody dla komórki i rośliny, procesy fizyczne i fizjologiczne związane z gospodarką wodną roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyka wykładów
S-4Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S1-16_W01zna wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie
Treści programoweT-A-3Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania tlenowego
T-A-2Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na gospodarkę wodną roślin
T-W-2Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza roślin typu C3, C4, CAM, oddychanie). Czynniki warunkujące intensywność procesów wymiany gazowej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Pokaz, demonstracja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemna praca opisowa na wybrany temat
S-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadawalającym zna czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C4_U01Przeprowadza pomiary i analizuje wyniki pomiaru różnych cech i procesów fizjologicznych u roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności pomiaru pdstawowych procesów fizjologicznych zachodzącyh w roślinie
Treści programoweT-L-2Intensywność fotosyntezy i oddychania. Barwniki asymilacyjne
T-L-3Pierwiastki niezbędne dla roślin (makro i mikroskładniki). Antagonizm jonowy
T-L-4Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin
T-L-5Obserwacje i analiza wybranych ruchów roślin
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy oraz intensywność transpiracji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz, demonstracja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyka wykładów
S-4Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C4_K01Zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania właściwych postaw w życiu zawodowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
C-3Nabycie umiejętności pomiaru pdstawowych procesów fizjologicznych zachodzącyh w roślinie
Treści programoweT-L-2Intensywność fotosyntezy i oddychania. Barwniki asymilacyjne
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy oraz intensywność transpiracji
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz, demonstracja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0stara się współpracować z grupą w czasie zajęć i korzystać z nabytej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0