Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>, Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 20 3,00,42egzamin
laboratoriaL3 20 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, zoologii i botaniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie ogólnej wiedzy dotyczącej różnych grup mikroorganizmów, ze szczególnym uwzględnieniem czynników zakaźnych oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie prowadzenia badań mikrobiologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki niezbędne do wzrostu drobnoustrojów. Metody hodowli.2
T-A-2Obserwacja mikroorganizmów. Rodzaje preparatów mikrobiologicznych. Morfologia komórek bakteryjnych (kształt i ułożenie komórek).2
T-A-3Metody barwienia bakterii.2
T-A-4Metabolizm komórki bakteryjnej.2
T-A-5Metody identyfikacji bakterii – aspekty praktyczne.2
10
laboratoria
T-L-1Zasady BHP. Metody sterylizacji i dezynfekcji.2
T-L-2Podłoża hodowlane i izolacja czystych kultur mikroorganizmów.2
T-L-3Morfologia kolonii mikroorganizmów.2
T-L-4Morfologia komórek mikroorganizmów. Mikroskopowanie.2
T-L-5Barwienie proste.2
T-L-6Barwienie metodą Grama.2
T-L-7Barwienie strukturalne.2
T-L-8Oznaczanie liczby mikroorganizmów.2
T-L-9Ocena aktywności biochemicznej bakterii oraz analiza ich lekowrażliwości.2
T-L-10Identyfikacja mikroorganizmów o nieznanej przynależności taksonomicznej z użyciem poznanych technik mikrobiologicznych.2
20
wykłady
T-W-1Komunikacja międzykomórkowa i jej znaczenie dla strategii przetrwania bakterii.2
T-W-2Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie: bakterie, archeony i eukarioty.2
T-W-3Budowa wirusów, kryteria podziału wirusów. Rola wirusów w ewolucji życia.2
T-W-4Komórka prokariotyczna i jej budowa (cytoplazma i organelle komórkowe).2
T-W-5Ściana komórkowa bakterii.2
T-W-6Bakteryjne otoczki, rzęski, endospory i inne formy przetrwalne.2
T-W-7Genetyka bakterii, zmienność, rekombinacja i przekazywanie informacji genetycznej.2
T-W-8Antybiotyki i chemioterapeutyki – podstawowe zagadnienia.2
T-W-9Bakteriologia szczegółowa (charakterystyka wybranych grup bakterii).2
T-W-10Identyfikacja bakterii w oparciu o analizę ich genomu.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie do zaliczenia15
A-A-3Konsultacje.5
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Studiowanie podanej literatury.5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.34
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.35
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.1
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Opis budowy i właściwości wybranych grup mikroorganizmów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (hodowla i izolacja, obserwacja i analiza właściwości wybranych mikroorganizmów; praca indywidualna i w grupach).
M-4Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.
M-5Pokaz przykładowych gotowych preparatów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej.
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy sprawozdań.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C9_W01
W zakresie wiedzy student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy.
BL_1A_W09, BL_1A_W04, BL_1A_W06, BL_1A_W07, BL_1A_W14, BL_1A_W05, BL_1A_W16, BL_1A_W15C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C9_U01
W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera i wykorzystuje podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
BL_1A_U04C-1T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C9_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
BL_1A_K04, BL_1A_K05, BL_1A_K07C-1T-L-10, T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C9_W01
W zakresie wiedzy student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy.
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie rozróżniać oraz charakteryzować różnych grup mikroorganizmów, nie zna także podstawowych metod wykorzystywanych do ich wykrywania i analizy; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu rozróżniania oraz charakteryzowania różnych grup mikroorganizmów, a także podstawowych metod wykorzystywanych do ich wykrywania i analizy; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna ze szczegółami podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także dokładnie zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student dogłębnie rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także doskonale zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C9_U01
W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera i wykorzystuje podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
2,0Student nie potrafi odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowych metod badawczych służących do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
3,5Student potrafi na średnim poziomie odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
4,5Student potrafi dobrze dobrać i wykorzystać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
5,0Student potrafi bardzo dobrze dobrać i wykorzystać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C9_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
2,0Student nie jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz nie jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
3,0Student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.

Literatura podstawowa

  1. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
  2. Zaremba M.L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
  3. Tomaszewski J.J., Diagnostyka laboratoryjna, PZWL, Warszawa, 1993
  4. Kunicki-Goldfinger W.J.H., Życie bakterii, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  5. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1996
  6. Czernomysy-Furowicz D., Karakulska J., Nawrotek P., Laboratoryjne eksperymenty w mikrobiologii, Wydaw. AR w Szczecinie, Szczecin, 2006
  7. Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  8. Baj J., Markiewicz Z., Biologia molekularna bakterii, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Janowiec M., Mikrobiologia i serologia, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1988
  2. Markiewicz Z., Kwiatkowski Z.A., Bakterie, antybiotyki, lekooporność, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  3. Grzybowski J., Reiss J., Praktyczna bakteriologia lekarska i sanitarna, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2001
  4. Krawczyk B., Kur J., Diagnostyka molekularna w mikrobiologii, Wydaw. PG, Gdańsk, 2008
  5. Nowak A., Marska B., Wronkowska H., Michalcewicz W., Przewodnik do ćwiczeń z mikrobiologii, Wydaw. AR w Szczecinie, Szczecin, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki niezbędne do wzrostu drobnoustrojów. Metody hodowli.2
T-A-2Obserwacja mikroorganizmów. Rodzaje preparatów mikrobiologicznych. Morfologia komórek bakteryjnych (kształt i ułożenie komórek).2
T-A-3Metody barwienia bakterii.2
T-A-4Metabolizm komórki bakteryjnej.2
T-A-5Metody identyfikacji bakterii – aspekty praktyczne.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP. Metody sterylizacji i dezynfekcji.2
T-L-2Podłoża hodowlane i izolacja czystych kultur mikroorganizmów.2
T-L-3Morfologia kolonii mikroorganizmów.2
T-L-4Morfologia komórek mikroorganizmów. Mikroskopowanie.2
T-L-5Barwienie proste.2
T-L-6Barwienie metodą Grama.2
T-L-7Barwienie strukturalne.2
T-L-8Oznaczanie liczby mikroorganizmów.2
T-L-9Ocena aktywności biochemicznej bakterii oraz analiza ich lekowrażliwości.2
T-L-10Identyfikacja mikroorganizmów o nieznanej przynależności taksonomicznej z użyciem poznanych technik mikrobiologicznych.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Komunikacja międzykomórkowa i jej znaczenie dla strategii przetrwania bakterii.2
T-W-2Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie: bakterie, archeony i eukarioty.2
T-W-3Budowa wirusów, kryteria podziału wirusów. Rola wirusów w ewolucji życia.2
T-W-4Komórka prokariotyczna i jej budowa (cytoplazma i organelle komórkowe).2
T-W-5Ściana komórkowa bakterii.2
T-W-6Bakteryjne otoczki, rzęski, endospory i inne formy przetrwalne.2
T-W-7Genetyka bakterii, zmienność, rekombinacja i przekazywanie informacji genetycznej.2
T-W-8Antybiotyki i chemioterapeutyki – podstawowe zagadnienia.2
T-W-9Bakteriologia szczegółowa (charakterystyka wybranych grup bakterii).2
T-W-10Identyfikacja bakterii w oparciu o analizę ich genomu.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie do zaliczenia15
A-A-3Konsultacje.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Studiowanie podanej literatury.5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.34
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.35
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.1
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C9_W01W zakresie wiedzy student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W09zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy o klasyfikacji, budowie, funkcjach i przemianach substratów wystepujących w żywych organizmach
BL_1A_W04zna molekularne podstawy funkcjonowania organizmów prokariotycznych i eukariotycznych
BL_1A_W06posiada wiedzę na temat teorii dziedziczenia cech jakościowych i ilościowych organizmów, funkcjonowania genów i genomów, zasady inżynierii genetycznej oraz założenia modyfikacji kwasów nukleinowych
BL_1A_W07rozumie podstawowe zagadnienia z biologii i patogenezy mikroorganizmów
BL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W16zna mechanizmy reakcji obronnych żywego organizmu w odpowiedzi na różnorodne substacje i patogeny
BL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie ogólnej wiedzy dotyczącej różnych grup mikroorganizmów, ze szczególnym uwzględnieniem czynników zakaźnych oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie prowadzenia badań mikrobiologicznych.
Treści programoweT-W-1Komunikacja międzykomórkowa i jej znaczenie dla strategii przetrwania bakterii.
T-W-2Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie: bakterie, archeony i eukarioty.
T-W-3Budowa wirusów, kryteria podziału wirusów. Rola wirusów w ewolucji życia.
T-W-4Komórka prokariotyczna i jej budowa (cytoplazma i organelle komórkowe).
T-W-5Ściana komórkowa bakterii.
T-W-6Bakteryjne otoczki, rzęski, endospory i inne formy przetrwalne.
T-W-7Genetyka bakterii, zmienność, rekombinacja i przekazywanie informacji genetycznej.
T-W-9Bakteriologia szczegółowa (charakterystyka wybranych grup bakterii).
T-W-8Antybiotyki i chemioterapeutyki – podstawowe zagadnienia.
T-W-10Identyfikacja bakterii w oparciu o analizę ich genomu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Opis budowy i właściwości wybranych grup mikroorganizmów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (hodowla i izolacja, obserwacja i analiza właściwości wybranych mikroorganizmów; praca indywidualna i w grupach).
M-4Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.
M-5Pokaz przykładowych gotowych preparatów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej.
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy sprawozdań.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie rozróżniać oraz charakteryzować różnych grup mikroorganizmów, nie zna także podstawowych metod wykorzystywanych do ich wykrywania i analizy; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu rozróżniania oraz charakteryzowania różnych grup mikroorganizmów, a także podstawowych metod wykorzystywanych do ich wykrywania i analizy; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna ze szczegółami podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także dokładnie zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student dogłębnie rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także doskonale zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C9_U01W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera i wykorzystuje podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie ogólnej wiedzy dotyczącej różnych grup mikroorganizmów, ze szczególnym uwzględnieniem czynników zakaźnych oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie prowadzenia badań mikrobiologicznych.
Treści programoweT-L-3Morfologia kolonii mikroorganizmów.
T-L-4Morfologia komórek mikroorganizmów. Mikroskopowanie.
T-L-2Podłoża hodowlane i izolacja czystych kultur mikroorganizmów.
T-L-5Barwienie proste.
T-L-6Barwienie metodą Grama.
T-L-7Barwienie strukturalne.
T-L-8Oznaczanie liczby mikroorganizmów.
T-L-9Ocena aktywności biochemicznej bakterii oraz analiza ich lekowrażliwości.
T-A-1Czynniki niezbędne do wzrostu drobnoustrojów. Metody hodowli.
T-A-2Obserwacja mikroorganizmów. Rodzaje preparatów mikrobiologicznych. Morfologia komórek bakteryjnych (kształt i ułożenie komórek).
T-A-3Metody barwienia bakterii.
T-A-4Metabolizm komórki bakteryjnej.
T-A-5Metody identyfikacji bakterii – aspekty praktyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Opis budowy i właściwości wybranych grup mikroorganizmów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (hodowla i izolacja, obserwacja i analiza właściwości wybranych mikroorganizmów; praca indywidualna i w grupach).
M-4Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.
M-5Pokaz przykładowych gotowych preparatów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej.
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy sprawozdań.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowych metod badawczych służących do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
3,5Student potrafi na średnim poziomie odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
4,5Student potrafi dobrze dobrać i wykorzystać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
5,0Student potrafi bardzo dobrze dobrać i wykorzystać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C9_K01W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie ogólnej wiedzy dotyczącej różnych grup mikroorganizmów, ze szczególnym uwzględnieniem czynników zakaźnych oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie prowadzenia badań mikrobiologicznych.
Treści programoweT-L-10Identyfikacja mikroorganizmów o nieznanej przynależności taksonomicznej z użyciem poznanych technik mikrobiologicznych.
T-L-1Zasady BHP. Metody sterylizacji i dezynfekcji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Opis budowy i właściwości wybranych grup mikroorganizmów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (hodowla i izolacja, obserwacja i analiza właściwości wybranych mikroorganizmów; praca indywidualna i w grupach).
M-4Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.
M-5Pokaz przykładowych gotowych preparatów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej.
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy sprawozdań.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz nie jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
3,0Student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.