Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Patogeny chorób owadów użytkowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Patogeny chorób owadów użytkowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zoologia bezkręgowców |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z biologią czynników chorobotwórczych schorzeń owadów użytkowych i ich chorobotwórczego dzialania |
C-2 | uniejetność rozpoznawania wybranych jednostek chorobowych i wykonywania badania w ich kierunku |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Patogeny mikoz czerwiu i pszczół, trzmieli oraz ich dzialanie chorobotwórcze | 2 |
T-A-2 | Patogenne pierwotniaki pszczoły miodnej, jedwabnika morwowego i ich działanie chorobotwórcze | 2 |
T-A-3 | Patogeny akarynoz pszczoły miodnej , ich biologia i działanie chorobotwórcze,objawy inwazji | 3 |
T-A-4 | Owady pasożytnicze pszczoły miodnej: biologia, rozmnażanie i chorobotwórcze działanie | 2 |
T-A-5 | Pisemne zaliczenie treści zawartch w ćwiczeniach | 1 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organiacyjne i wprowadzenie do przedmiotu | 1 |
T-L-2 | Pobieranie prób pszczól z rodzin do badania w kierunku nosemozy. Rozpoznanie: metody terenowe, badanie mikroskopowe, ocena stopnia porażenia pszczół Nosema spp. | 2 |
T-L-3 | Budowa morfologiczna postaci doskonałych i rozwojowych Varroa destructor. Pobieranie prób pszczół do badania na warrozę. ocena stopnia porażenia V. destructor. | 2 |
T-L-4 | Pobieranie prób czerwiu pszczelego i trutowego z rodzin do badania w kierunku warrozy. Ocena stopnia porażenia V. destructor. | 2 |
T-L-5 | Rozpoznawanie grzybicy kropidlakowej i otorbielakowej pszczół. Badanie pszczół robotnic w kierunku choroby roztoczowej. | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Patogeny chorób wirusowych pszczoły miodnej i ich działanie chorobotwórcze | 2 |
T-W-2 | Patogeny schorzeń wirusowych jedwabników i ich dzialanie chorobotwórcze | 2 |
T-W-3 | Patogeny chorób bakteryjnych czerwiu oraz pszczół i ich dzialanie chorobotwórcze | 2 |
T-W-4 | Patogenne bakterie jedwabników ich dzialanie chorobotwórcze | 1 |
T-W-5 | Poatogeny grzybic jedwabnika i ich dzialanie chorobotwórcze | 2 |
T-W-6 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 16 |
A-A-3 | sprawdzian poprawkowy | 2 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | zaliczenie ćwiczeń | 2 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 16 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 3 |
A-W-3 | przygotowanie do sprawdzianu | 9 |
A-W-4 | konsultacje | 7 |
A-W-5 | sprawdzian poprawkowy | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | opis i objaśnienie budowy wybranych patogentów |
M-3 | ćwicenia laboratoryjne - pobieranie prób pszczół i czerwiu z rodzin pszczelich, wykonywanie preparatów, ocena porażenia patogenami, wykonywanie rysunków oglądanych patogenów, praca indywidualna i w grupie |
M-4 | filmy omawiające przyczyny i objawy chorób owadów użytkowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęiach |
S-2 | Ocena formująca: poprawność wykonania zadań na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.2_W01 student zna najważniejsze patogeny chorób owadów użytkowych | BL_1A_W15 | — | C-2 | T-L-3, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.2_U01 student potrafi diagnozować podstawowe choroby owadów użytkowych | BL_1A_U03, BL_1A_U07, BL_1A_U04 | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-4 | S-2 |
BL_1A_BL-S-O5.2_U02 student potrafi wykonać badanie pszczół w kierunku grzybic i akarynoz | BL_1A_U04 | — | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-A-1, T-A-3 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.2_K01 ma umiejętność pracy w grupie | BL_1A_K03, BL_1A_K06 | — | C-2 | T-L-2 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.2_W01 student zna najważniejsze patogeny chorób owadów użytkowych | 2,0 | nie zna najważnieszych patogenów chorób owadów użytkowych |
3,0 | ma słabą znajomość najważnieszych patogenów chorób owadów uzytkowych | |
3,5 | ma ponad dostateczną znajomośc najwazniejszych patogenów chorób owadów użytkowych | |
4,0 | ma dobrą znajomość najważniejszych patogenów chorób owadów użytkowych | |
4,5 | ma ponad dobrą znajomość patogenów chorób owadów użytkowych | |
5,0 | ma barodzodobrą znajomośc patogenów chorób owadów użytkowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.2_U01 student potrafi diagnozować podstawowe choroby owadów użytkowych | 2,0 | nie potrafi zdiagnozować podstawowe choroby owadów użytkowych |
3,0 | ptrafi zdiagnozwac podstawowe choroby owadów użytkowych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | potrafi zdiagnozować podstawowe choroby owadów uzytkowych w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | potrafi dobrze zdiagnozować podstawowe choroby owadów użytkowych | |
4,5 | potrafi więcej niż dobrze zdiagnozować podstawowe choroby owadow użytkowych | |
5,0 | potrafi bardzo dobrze zdiagnozować podstawowe choroby owadów użytkowych | |
BL_1A_BL-S-O5.2_U02 student potrafi wykonać badanie pszczół w kierunku grzybic i akarynoz | 2,0 | brak umiejętności wykonania badań pszczól w kierunku grzybic i akarynoz |
3,0 | wystarczająca umiejetność wykonania badania pszczól w kierunku grzybic i akarynoz | |
3,5 | zadawalajaca umiejetność wykonania badania pszczół w kierunku grzybic i akarynoz | |
4,0 | dobra umiejetność wykonania badania pszczół w kierunku grzybic i akarynoz | |
4,5 | ponad dobra umiejetność wykonania badania pszczół w kierunku grzybic i akarynoz | |
5,0 | bardzo dobra umiejetność wykonania badania pszczół w kierunku grzybic i akarynoz |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.2_K01 ma umiejętność pracy w grupie | 2,0 | brak umiejetności pracy w grupie |
3,0 | dostateczna umiejetność pracy w grupie | |
3,5 | zadawalajaca umiejetość pracy w grupe | |
4,0 | dobra umiejetnośc pracy w grupie | |
4,5 | ponad dobra umiejetnośc pracy w grupie, wykazuje inicjatywę w działaniu | |
5,0 | bardzo dobra umiejetność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę , kieruje pracą grupy |
Literatura podstawowa
- Gliński Z., Chmielewski M., Patologia i terapia chorób owadów użytkowych, Wydawnictwo AR Lublin, Lublin, 1994, 1
- Prabucki J. (red.), Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, 1
Literatura dodatkowa
- Morse R., Flottum K. (red.), Honey bee pests, predatores, and diseases, Rot Company, USA, 1997, trzecie