Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Protistologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Protistologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,60zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością świata protistów
C-2Rola protistów w biotopach naturalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Hodowla i pozyskiwanie protistów do obserwacji.7
T-L-2Budowa komórek protistów z różnych jednostek systematycznych - obserwacje mikroskopowe8
15
wykłady
T-W-1Historia badań nad protistami. Najważniejsi twórcy protistologii.2
T-W-2Budowa komórki protistów. Rola organelli komórkowych. Protisty skałotwórcze i skamieniałości przewodnie2
T-W-3Protisty symbiotyczne i pasożytnicze4
T-W-4Protoisty jako wskaźniki stanu czystości wód oraz wskaźniki pracy osadu czynnego w oczyszczalniach biologicznych. Protisty w eksperymentach laboratoryjnych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń8
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianu5
A-L-4Pisemne zaliczenie2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie się do sprawdzianu5
A-W-5Pisemne zaliczenie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem programu power point
M-2Filmy dotyczące protistów
M-3Pokaz z użyciem żywych protistów oraz protistów utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek protistów skałotwórczych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny pisany na ostatnim ćwiczeniu
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta
S-4Ocena formująca: ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BO-S1-53_W01
Student opisuje morfologię komórki protistów, rozpoznaje organelle komórkowe
BL_1A_W08, BL_1A_W11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BL_1A_BO-S1-53_W02
Student charakteryzuje choroby powodowane przez protisty
BL_1A_W07C-1, C-2T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BO-S1-53_U01
Student prowadzi hodowlę protistów
BL_1A_U07C-2, C-1T-L-1, T-W-4M-3S-4
BL_1A_C11_U02
Student prawidłowo przeprowadza obserwacje mikroskopową preparatów biologicznych; wskazuje organelle komórek protistów
BL_1A_U07C-2, C-1T-L-2, T-W-2M-1, M-3, M-2S-4, S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BO-S1-53_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy samodzielnej i grupowej; dba o bezpieczeństwo indywidualne i pozostałych członków zespołu;
BL_1A_K01, BL_1A_K05, BL_1A_K03, BL_1A_K04C-1, C-2T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BO-S1-53_W01
Student opisuje morfologię komórki protistów, rozpoznaje organelle komórkowe
2,0
3,0Student opisuje morfologię komórki protistów, rozpoznaje organelle komórkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BO-S1-53_W02
Student charakteryzuje choroby powodowane przez protisty
2,0
3,0Student charakteryzuje choroby powodowane przez protisty
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BO-S1-53_U01
Student prowadzi hodowlę protistów
2,0
3,0Zna elementarne sposoby zapobiegania chorobom powodowanym przez pierwotniaki i potrafi je wykorzystać do uniknięcia chorób.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_C11_U02
Student prawidłowo przeprowadza obserwacje mikroskopową preparatów biologicznych; wskazuje organelle komórek protistów
2,0
3,0Student prawidłowo przeprowadza obserwacje mikroskopową preparatów biologicznych; wskazuje organelle komórek protistów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BO-S1-53_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy samodzielnej i grupowej; dba o bezpieczeństwo indywidualne i pozostałych członków zespołu;
2,0
3,0Student przejawia aktywny udział w pracy samodzielnej i grupowej; dba o bezpieczeństwo indywidualne i pozostałych członków zespołu;
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czapik A., Podstawy protozoologii, PWN, Warszawa, 1992
  2. Raabe Z., Zarys protozoologii, PWN, Warszawa, 1972
  3. Kadłubowski R., Kurnatowska A.( red.), Protozoologia lekarska, w - Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999
  4. Kayser F.H., Kurt A.B., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Dziubek Z. (red.), Choroby zakaźne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Hodowla i pozyskiwanie protistów do obserwacji.7
T-L-2Budowa komórek protistów z różnych jednostek systematycznych - obserwacje mikroskopowe8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia badań nad protistami. Najważniejsi twórcy protistologii.2
T-W-2Budowa komórki protistów. Rola organelli komórkowych. Protisty skałotwórcze i skamieniałości przewodnie2
T-W-3Protisty symbiotyczne i pasożytnicze4
T-W-4Protoisty jako wskaźniki stanu czystości wód oraz wskaźniki pracy osadu czynnego w oczyszczalniach biologicznych. Protisty w eksperymentach laboratoryjnych2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń8
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianu5
A-L-4Pisemne zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie się do sprawdzianu5
A-W-5Pisemne zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BO-S1-53_W01Student opisuje morfologię komórki protistów, rozpoznaje organelle komórkowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W08zna strukturę oraz funkcję komórki, a także budowę oraz zróżnicowanie tkanek organizmów żywych
BL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością świata protistów
C-2Rola protistów w biotopach naturalnych
Treści programoweT-W-1Historia badań nad protistami. Najważniejsi twórcy protistologii.
T-W-2Budowa komórki protistów. Rola organelli komórkowych. Protisty skałotwórcze i skamieniałości przewodnie
T-L-2Budowa komórek protistów z różnych jednostek systematycznych - obserwacje mikroskopowe
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem programu power point
M-2Filmy dotyczące protistów
M-3Pokaz z użyciem żywych protistów oraz protistów utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek protistów skałotwórczych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny pisany na ostatnim ćwiczeniu
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opisuje morfologię komórki protistów, rozpoznaje organelle komórkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BO-S1-53_W02Student charakteryzuje choroby powodowane przez protisty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W07rozumie podstawowe zagadnienia z biologii i patogenezy mikroorganizmów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością świata protistów
C-2Rola protistów w biotopach naturalnych
Treści programoweT-W-3Protisty symbiotyczne i pasożytnicze
T-W-4Protoisty jako wskaźniki stanu czystości wód oraz wskaźniki pracy osadu czynnego w oczyszczalniach biologicznych. Protisty w eksperymentach laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem programu power point
M-2Filmy dotyczące protistów
M-3Pokaz z użyciem żywych protistów oraz protistów utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek protistów skałotwórczych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny pisany na ostatnim ćwiczeniu
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student charakteryzuje choroby powodowane przez protisty
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BO-S1-53_U01Student prowadzi hodowlę protistów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Cel przedmiotuC-2Rola protistów w biotopach naturalnych
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością świata protistów
Treści programoweT-L-1Hodowla i pozyskiwanie protistów do obserwacji.
T-W-4Protoisty jako wskaźniki stanu czystości wód oraz wskaźniki pracy osadu czynnego w oczyszczalniach biologicznych. Protisty w eksperymentach laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-3Pokaz z użyciem żywych protistów oraz protistów utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek protistów skałotwórczych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna elementarne sposoby zapobiegania chorobom powodowanym przez pierwotniaki i potrafi je wykorzystać do uniknięcia chorób.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C11_U02Student prawidłowo przeprowadza obserwacje mikroskopową preparatów biologicznych; wskazuje organelle komórek protistów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Cel przedmiotuC-2Rola protistów w biotopach naturalnych
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością świata protistów
Treści programoweT-L-2Budowa komórek protistów z różnych jednostek systematycznych - obserwacje mikroskopowe
T-W-2Budowa komórki protistów. Rola organelli komórkowych. Protisty skałotwórcze i skamieniałości przewodnie
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem programu power point
M-3Pokaz z użyciem żywych protistów oraz protistów utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek protistów skałotwórczych
M-2Filmy dotyczące protistów
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny pisany na ostatnim ćwiczeniu
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prawidłowo przeprowadza obserwacje mikroskopową preparatów biologicznych; wskazuje organelle komórek protistów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BO-S1-53_K01Student przejawia aktywny udział w pracy samodzielnej i grupowej; dba o bezpieczeństwo indywidualne i pozostałych członków zespołu;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
BL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością świata protistów
C-2Rola protistów w biotopach naturalnych
Treści programoweT-L-1Hodowla i pozyskiwanie protistów do obserwacji.
T-L-2Budowa komórek protistów z różnych jednostek systematycznych - obserwacje mikroskopowe
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem programu power point
M-2Filmy dotyczące protistów
M-3Pokaz z użyciem żywych protistów oraz protistów utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek protistów skałotwórczych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przejawia aktywny udział w pracy samodzielnej i grupowej; dba o bezpieczeństwo indywidualne i pozostałych członków zespołu;
3,5
4,0
4,5
5,0