Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Protistologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Protistologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnorodnością świata protistów |
C-2 | Rola protistów w biotopach naturalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Hodowla i pozyskiwanie protistów do obserwacji. | 7 |
T-L-2 | Budowa komórek protistów z różnych jednostek systematycznych - obserwacje mikroskopowe | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia badań nad protistami. Najważniejsi twórcy protistologii. | 2 |
T-W-2 | Budowa komórki protistów. Rola organelli komórkowych. Protisty skałotwórcze i skamieniałości przewodnie | 2 |
T-W-3 | Protisty symbiotyczne i pasożytnicze | 4 |
T-W-4 | Protoisty jako wskaźniki stanu czystości wód oraz wskaźniki pracy osadu czynnego w oczyszczalniach biologicznych. Protisty w eksperymentach laboratoryjnych | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie do sprawdzianu | 5 |
A-L-4 | Pisemne zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie się do sprawdzianu | 5 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem programu power point |
M-2 | Filmy dotyczące protistów |
M-3 | Pokaz z użyciem żywych protistów oraz protistów utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek protistów skałotwórczych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny pisany na ostatnim ćwiczeniu |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian z wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta |
S-4 | Ocena formująca: ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BO-S1-53_W01 Student opisuje morfologię komórki protistów, rozpoznaje organelle komórkowe | BL_1A_W08, BL_1A_W11 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BL_1A_BO-S1-53_W02 Student charakteryzuje choroby powodowane przez protisty | BL_1A_W07 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BO-S1-53_U01 Student prowadzi hodowlę protistów | BL_1A_U07 | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-W-4 | M-3 | S-4 |
BL_1A_C11_U02 Student prawidłowo przeprowadza obserwacje mikroskopową preparatów biologicznych; wskazuje organelle komórek protistów | BL_1A_U07 | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-W-2 | M-1, M-3, M-2 | S-4, S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BO-S1-53_K01 Student przejawia aktywny udział w pracy samodzielnej i grupowej; dba o bezpieczeństwo indywidualne i pozostałych członków zespołu; | BL_1A_K01, BL_1A_K05, BL_1A_K03, BL_1A_K04 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BO-S1-53_W01 Student opisuje morfologię komórki protistów, rozpoznaje organelle komórkowe | 2,0 | |
3,0 | Student opisuje morfologię komórki protistów, rozpoznaje organelle komórkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_BO-S1-53_W02 Student charakteryzuje choroby powodowane przez protisty | 2,0 | |
3,0 | Student charakteryzuje choroby powodowane przez protisty | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BO-S1-53_U01 Student prowadzi hodowlę protistów | 2,0 | |
3,0 | Zna elementarne sposoby zapobiegania chorobom powodowanym przez pierwotniaki i potrafi je wykorzystać do uniknięcia chorób. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_C11_U02 Student prawidłowo przeprowadza obserwacje mikroskopową preparatów biologicznych; wskazuje organelle komórek protistów | 2,0 | |
3,0 | Student prawidłowo przeprowadza obserwacje mikroskopową preparatów biologicznych; wskazuje organelle komórek protistów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BO-S1-53_K01 Student przejawia aktywny udział w pracy samodzielnej i grupowej; dba o bezpieczeństwo indywidualne i pozostałych członków zespołu; | 2,0 | |
3,0 | Student przejawia aktywny udział w pracy samodzielnej i grupowej; dba o bezpieczeństwo indywidualne i pozostałych członków zespołu; | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czapik A., Podstawy protozoologii, PWN, Warszawa, 1992
- Raabe Z., Zarys protozoologii, PWN, Warszawa, 1972
- Kadłubowski R., Kurnatowska A.( red.), Protozoologia lekarska, w - Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999
- Kayser F.H., Kurt A.B., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Dziubek Z. (red.), Choroby zakaźne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2006