Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Łowiectwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Łowiectwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii zwierząt występujących na terenie Polski na poziomie wiadomości ze szkoły średniej
W-2Podstawowa wiedza z zakresu ochrony przyrody

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu łowiectwa, w tym roli łowiectwa w ochronie zwierząt, zapoznanie z obowiązującym prawem łowieckim, a także z wiedzą na temat ceremoniału łowieckiego i tradycji mysliwskich
C-2Przybliżenie studentom pojęć z zakresu bogactwa polskich lasów i ochrony ich zasobów
C-3Zapoznanie studentów z rolą łowiectwa w gospodarowaniu populacjami zwierzyny łownej
C-4Przybliżenie studentom biologii zwierzyny łownej, jej zwyczajów a także zapoznanie z dopuszczanymi przez prawo łowieckie metodami polowań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia łowiectwa na przestrzeni dziejów. Prawo łowieckie. Rodzaje polowań i kalendarz polowań2
T-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i zwyczaje myśliwskie (słownictwo, sygnalistyka, ceremoniał)2
T-W-3Przegląd zwierzyny łownej grubej i drobnej, opis gatunku i zachowania (sarna, jeleń europejski, jeleń sika, łoś, dzik, lis pospolity, borsuk, kuna leśna i domowa, itp.)3
T-W-4Kynologia myśliwska, opis ras psów użytkowanych w myślistwie, szkolenia i konkursy psów myśliwskich2
T-W-5Ptactwo łowne, opis gatunku i zachowania (cietrzew, głuszec, przepiórka, łyska, bażant, kuropatwa, itp.)3
T-W-6Tropy myśliwskie, opis i rozpoznawanie. Rodzaje poroży u zwierzyny płowej, opis i klasyfikacja oraz rozwój.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Zaliczenie poisemne wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne prezentujące zagadnienia teoretyczne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Prezentacja zbiorów łowieckich, poroża, tropy, szkielety zwierząt, broń myśliwska.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Filmy dydaktyczne przybliżające studentom zwierzęta łowne w ich naturalnym środowisku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania studenta w przedstawianą problematykę wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaleczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O1.4_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu łowiectwa, potrafi wymienić i opisać zwierzyną łowną oraz wytłumaczyć znaczenie łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej oraz rolę ceremoniału i tradycji łowieckich w kulturze Polski
BL_1A_W11, BL_1A_W15, BL_1A_W12, BL_1A_W23C-2, C-4T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O1.4_U01
Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasow w Polsce, potrafi rozpoznać gatunki zwierzyny łownej w otaczającym go środowisku i potrafi rozpoznać tropy zwierząt i poroże zwierzyny łownej
BL_1A_U03, BL_1A_U18C-1, C-3T-W-2, T-W-1M-3, M-1, M-4S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O1.4_K01
Student jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym i jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa
BL_1A_K06, BL_1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O1.4_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu łowiectwa, potrafi wymienić i opisać zwierzyną łowną oraz wytłumaczyć znaczenie łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej oraz rolę ceremoniału i tradycji łowieckich w kulturze Polski
2,0Nie definiuje nawet 1/3 pojęć z zakresu łowiectwa ani słownictwa łowieckiego
3,0Zna i definiuje połowę pojęć z zakresu łowiectwa i słownictwa łowieckiego.
3,5Zna i definiuje ponad połowę pojęć z zakresu łowiectwa.
4,0Zna i definiuje 2/3 pojęć z zakresu łowiectwa i słownictwo łowieckie.
4,5Zna i definiuje większość pojęć z zakresu łowiectwa, zna słownictwo łowieckie, cały kalendarza polowań.
5,0Zna i definiuje wszystkie pojęcia z zakresu łowiectwa, zna słownictwo łowieckie, cały kalendarza polowań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O1.4_U01
Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasow w Polsce, potrafi rozpoznać gatunki zwierzyny łownej w otaczającym go środowisku i potrafi rozpoznać tropy zwierząt i poroże zwierzyny łownej
2,0Student nie analizuje roli łowiectwa i zasobów naturalnych lasów w Polsce
3,0Student podejmuje próby analizowania roli łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce
3,5Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga prawie odpowiednie wnioski
4,0Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga około połowy odpowiednich wniosków
4,5Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga odpowiednie wnioski
5,0Student doskonale potrafi przeanalizować rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O1.4_K01
Student jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym i jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa
2,0Student w ogóle nie jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
3,0Student jest minimalnie zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
3,5Student jest w 1/3 zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
4,0Student jest w połowie zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
4,5Student jest w 2/3 zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
5,0Student jest doskonale zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym

Literatura podstawowa

  1. Bohm T., Ceremoniał łowiecki, Zachodni Poradnik Łowiecki, 2010, tom 2
  2. Nusslein F., Łowiectwo, Galaktyka, Łódź, 2011
  3. Przybylski A., Łabudzki L., Kędzierski M., Ocena wieku zwierzyny grubej przed strzałem, Zachodni Poradnik łowiecki, 2010, 1
  4. Radecki W., Prawo łowieckie. Komentarz, Difin, 2012, 4

Literatura dodatkowa

  1. Woźniak J., Poszukujemy postrzałki zwierzyny grubej, Zachodnik Poradnik Łowiecki, Piła, 2010, 1
  2. Szczepocki J., Poradnik mysliwski. Ptawctwo łowne, Bellona, 2011, 1

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia łowiectwa na przestrzeni dziejów. Prawo łowieckie. Rodzaje polowań i kalendarz polowań2
T-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i zwyczaje myśliwskie (słownictwo, sygnalistyka, ceremoniał)2
T-W-3Przegląd zwierzyny łownej grubej i drobnej, opis gatunku i zachowania (sarna, jeleń europejski, jeleń sika, łoś, dzik, lis pospolity, borsuk, kuna leśna i domowa, itp.)3
T-W-4Kynologia myśliwska, opis ras psów użytkowanych w myślistwie, szkolenia i konkursy psów myśliwskich2
T-W-5Ptactwo łowne, opis gatunku i zachowania (cietrzew, głuszec, przepiórka, łyska, bażant, kuropatwa, itp.)3
T-W-6Tropy myśliwskie, opis i rozpoznawanie. Rodzaje poroży u zwierzyny płowej, opis i klasyfikacja oraz rozwój.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Zaliczenie poisemne wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.4_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu łowiectwa, potrafi wymienić i opisać zwierzyną łowną oraz wytłumaczyć znaczenie łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej oraz rolę ceremoniału i tradycji łowieckich w kulturze Polski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
BL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
BL_1A_W23zna i definiuje rolę społeczno-humanistyczną elementów świata ożywionego
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom pojęć z zakresu bogactwa polskich lasów i ochrony ich zasobów
C-4Przybliżenie studentom biologii zwierzyny łownej, jej zwyczajów a także zapoznanie z dopuszczanymi przez prawo łowieckie metodami polowań.
Treści programoweT-W-6Tropy myśliwskie, opis i rozpoznawanie. Rodzaje poroży u zwierzyny płowej, opis i klasyfikacja oraz rozwój.
T-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i zwyczaje myśliwskie (słownictwo, sygnalistyka, ceremoniał)
T-W-4Kynologia myśliwska, opis ras psów użytkowanych w myślistwie, szkolenia i konkursy psów myśliwskich
T-W-3Przegląd zwierzyny łownej grubej i drobnej, opis gatunku i zachowania (sarna, jeleń europejski, jeleń sika, łoś, dzik, lis pospolity, borsuk, kuna leśna i domowa, itp.)
T-W-1Historia łowiectwa na przestrzeni dziejów. Prawo łowieckie. Rodzaje polowań i kalendarz polowań
T-W-5Ptactwo łowne, opis gatunku i zachowania (cietrzew, głuszec, przepiórka, łyska, bażant, kuropatwa, itp.)
Metody nauczaniaM-2Prezentacja zbiorów łowieckich, poroża, tropy, szkielety zwierząt, broń myśliwska.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne prezentujące zagadnienia teoretyczne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-4Filmy dydaktyczne przybliżające studentom zwierzęta łowne w ich naturalnym środowisku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaleczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania studenta w przedstawianą problematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie definiuje nawet 1/3 pojęć z zakresu łowiectwa ani słownictwa łowieckiego
3,0Zna i definiuje połowę pojęć z zakresu łowiectwa i słownictwa łowieckiego.
3,5Zna i definiuje ponad połowę pojęć z zakresu łowiectwa.
4,0Zna i definiuje 2/3 pojęć z zakresu łowiectwa i słownictwo łowieckie.
4,5Zna i definiuje większość pojęć z zakresu łowiectwa, zna słownictwo łowieckie, cały kalendarza polowań.
5,0Zna i definiuje wszystkie pojęcia z zakresu łowiectwa, zna słownictwo łowieckie, cały kalendarza polowań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.4_U01Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasow w Polsce, potrafi rozpoznać gatunki zwierzyny łownej w otaczającym go środowisku i potrafi rozpoznać tropy zwierząt i poroże zwierzyny łownej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
BL_1A_U18potrafi określić możliwości utrzymania zwierząt w różnych systemach ekologicznych; umie ocenić dobrostan zwierząt; umie scharakteryzować i zinterpretować podstawowe zasady i typy zachowań zwierząt;
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu łowiectwa, w tym roli łowiectwa w ochronie zwierząt, zapoznanie z obowiązującym prawem łowieckim, a także z wiedzą na temat ceremoniału łowieckiego i tradycji mysliwskich
C-3Zapoznanie studentów z rolą łowiectwa w gospodarowaniu populacjami zwierzyny łownej
Treści programoweT-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i zwyczaje myśliwskie (słownictwo, sygnalistyka, ceremoniał)
T-W-1Historia łowiectwa na przestrzeni dziejów. Prawo łowieckie. Rodzaje polowań i kalendarz polowań
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne prezentujące zagadnienia teoretyczne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-4Filmy dydaktyczne przybliżające studentom zwierzęta łowne w ich naturalnym środowisku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaleczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania studenta w przedstawianą problematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie analizuje roli łowiectwa i zasobów naturalnych lasów w Polsce
3,0Student podejmuje próby analizowania roli łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce
3,5Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga prawie odpowiednie wnioski
4,0Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga około połowy odpowiednich wniosków
4,5Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga odpowiednie wnioski
5,0Student doskonale potrafi przeanalizować rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.4_K01Student jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym i jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu łowiectwa, w tym roli łowiectwa w ochronie zwierząt, zapoznanie z obowiązującym prawem łowieckim, a także z wiedzą na temat ceremoniału łowieckiego i tradycji mysliwskich
C-2Przybliżenie studentom pojęć z zakresu bogactwa polskich lasów i ochrony ich zasobów
C-3Zapoznanie studentów z rolą łowiectwa w gospodarowaniu populacjami zwierzyny łownej
C-4Przybliżenie studentom biologii zwierzyny łownej, jej zwyczajów a także zapoznanie z dopuszczanymi przez prawo łowieckie metodami polowań.
Treści programoweT-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i zwyczaje myśliwskie (słownictwo, sygnalistyka, ceremoniał)
T-W-1Historia łowiectwa na przestrzeni dziejów. Prawo łowieckie. Rodzaje polowań i kalendarz polowań
Metody nauczaniaM-2Prezentacja zbiorów łowieckich, poroża, tropy, szkielety zwierząt, broń myśliwska.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne prezentujące zagadnienia teoretyczne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-4Filmy dydaktyczne przybliżające studentom zwierzęta łowne w ich naturalnym środowisku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaleczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania studenta w przedstawianą problematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w ogóle nie jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
3,0Student jest minimalnie zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
3,5Student jest w 1/3 zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
4,0Student jest w połowie zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
4,5Student jest w 2/3 zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
5,0Student jest doskonale zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym