Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Inżynieria komórkowa w rozrodzie ssaków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria komórkowa w rozrodzie ssaków
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii rozwoju.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami inżynierii komórkowej stosowanymi w manipulacjach na gametach i zarodkach ssaków.
C-2Zapoznanie studentów z procedurą dotyczącą transferu zarodków u różnych gatunków zwierząt.
C-3Zapoznanie studentów z możlliwościami wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
C-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.1
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".3
T-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.3
T-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".3
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.3
T-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.2
15
wykłady
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.2
T-W-2Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.2
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.2
T-W-4Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.2
T-W-5Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.2
T-W-6Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.2
T-W-7Transfer zarodków. Przygotowanie hormonalne dawczyń i biorczyń zarodków. Metody i znaczenie pozaustrojowego pozyskiwania zarodków. Banki zarodków.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie się do kolokium z zajęć laboratoryjnych.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażowania w dyskusję.
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.5_W01
Student zna najważniejsze osiągnięcia w zakresie inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy ssaków, wymienia i opisuje metody inżynierii komórkowej wykorzystywane w manipulacjach na gametach i zarodkach. Student zna metody pozyskiwania i transferu zarodków i opisuje korzyści wynikające z transferu zarodków w hodowli zwierząt. Zna znaczenie zakładania hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.
BL_2A_W03, BL_2A_W11C-1, C-4T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-L-6M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.5_U01
Student umie pozyskiwać i oceniać jakość gamet. Potrafi przeprowadzić kapacytację plemników i zakładać hodowle w procedurach: IVM, IVF i IVC. Student umie ocenić jakość zarodków i potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków.
BL_2A_U11, BL_2A_U06C-1, C-3T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-W-6M-3S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.5_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach wykorzystujących inżynierię komórkową w rozrodzie.
BL_2A_K02, BL_2A_K05C-4T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.5_W01
Student zna najważniejsze osiągnięcia w zakresie inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy ssaków, wymienia i opisuje metody inżynierii komórkowej wykorzystywane w manipulacjach na gametach i zarodkach. Student zna metody pozyskiwania i transferu zarodków i opisuje korzyści wynikające z transferu zarodków w hodowli zwierząt. Zna znaczenie zakładania hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.
2,0Student nie zna podstawowych faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie zna większości czynników determinujących potencjał rozrodczy samic i samców.
3,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców oraz niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
3,5Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje niektóre czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i w sposób ogólny charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,5Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej dla zwiększenia potencjału rozrodczego ssaków oraz opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
5,0Student zna wiele faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i bardzo dobrze charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców wskazując na różnice u poszczególnych gatunków ssaków. W oparciu o szeroki warsztat merytoryczny opisuje i objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej w zwiększaniu potencjału rozrodczego ssaków.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.5_U01
Student umie pozyskiwać i oceniać jakość gamet. Potrafi przeprowadzić kapacytację plemników i zakładać hodowle w procedurach: IVM, IVF i IVC. Student umie ocenić jakość zarodków i potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków.
2,0Student nie potrafi pozyskiwać oocytów, nie umie zastosować kryteriów oceny ich jakości. Nie potrafi ocenić jakości nasienia i przeprowadzić kapacytacji plemników. Ma trudności z założeniem hodowli komórkowych do IVM, IVF i IVC.
3,0Student potrafi pozyskiwać oocyty stosując jedną metodę. Potrafi ocenić jakość nasienia, przeprowadza kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
3,5Student potrafi pozyskiwać oocyty stosując przynajmniej jedną metodę. Potrafi ocenić jakość nasienia, przeprowadza kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
4,0Student pozyskuje oocyty stosując przynajmniej jedną metodą. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemnikówprzynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
4,5Student umie pozyskiwać oocyty stosując różne metody. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, ich jakość i umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
5,0Student umie pozyskiwać oocyty stosując różne metody. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemników dopierajac właściwą metodę dla danego gatunku. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, ich jakość i umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.5_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach wykorzystujących inżynierię komórkową w rozrodzie.
2,0Student nie zna zalet i ograniczeń związanych z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie potrafi podjąć dyskusji.
3,0Student zna tylko zalety lub tylko ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie podejmuje dyskusji w tym zakresie.
3,5Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie podejmuje dyskusji w tym zakresie.
4,0Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Podejmuje dyskusję w tym zakresie.
4,5Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Potrafi wykorzystać wiedzę w dyskusji, uwzględnia uwarunkowania gatunkowe.
5,0Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Potrafi wykorzystać wiedzę w dyskusji, uwzględnia uwarunkowania gatunkowe, podaje liczne przykłady.

Literatura podstawowa

  1. Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt gospodarskich, Universitas, Kraków, 1993
  2. Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński J.A. (red.), Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
  3. Krzanowska H., Sokół-Misiak W. (red.), Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego, PWN, Warszawa, 2002
  4. Lechniak D., Sosnowski J., Dorynek Z., Inżynieria komórkowa u zwierząt. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych., AR Poznań, Poznań, 1998
  5. Stokłosowa S. (red.), Hodowla komórek i tkanek., PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Rosłanowski K. (red.), Leksykon rozrodu zwierząt, AR Poznań, Poznań, 1996
  2. Jura Cz. Klag J. (red.), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1-2., PWN, Warszawa, 2006
  3. Kurpisz M. (red.), Molekularne podstawy rozrodczości człowieka i innych ssaków., Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań, 2002
  4. Szyncel K., Sztuczne zapłodnienie. Jeśli nie in vitro, to co?, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków, 2010
  5. Szymański Ł., In vitro. Życie za życie, Petrus, Kraków, 2009
  6. Litwin J. A., Gajda M., Podstawy technik mikroskopowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.1
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".3
T-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.3
T-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".3
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.3
T-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.2
T-W-2Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.2
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.2
T-W-4Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.2
T-W-5Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.2
T-W-6Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.2
T-W-7Transfer zarodków. Przygotowanie hormonalne dawczyń i biorczyń zarodków. Metody i znaczenie pozaustrojowego pozyskiwania zarodków. Banki zarodków.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie się do kolokium z zajęć laboratoryjnych.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.5_W01Student zna najważniejsze osiągnięcia w zakresie inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy ssaków, wymienia i opisuje metody inżynierii komórkowej wykorzystywane w manipulacjach na gametach i zarodkach. Student zna metody pozyskiwania i transferu zarodków i opisuje korzyści wynikające z transferu zarodków w hodowli zwierząt. Zna znaczenie zakładania hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami inżynierii komórkowej stosowanymi w manipulacjach na gametach i zarodkach ssaków.
C-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
Treści programoweT-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".
T-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.
T-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
T-W-5Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.
T-W-6Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.
T-W-2Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.
T-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie zna większości czynników determinujących potencjał rozrodczy samic i samców.
3,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców oraz niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
3,5Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje niektóre czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i w sposób ogólny charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,5Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej dla zwiększenia potencjału rozrodczego ssaków oraz opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
5,0Student zna wiele faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i bardzo dobrze charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców wskazując na różnice u poszczególnych gatunków ssaków. W oparciu o szeroki warsztat merytoryczny opisuje i objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej w zwiększaniu potencjału rozrodczego ssaków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.5_U01Student umie pozyskiwać i oceniać jakość gamet. Potrafi przeprowadzić kapacytację plemników i zakładać hodowle w procedurach: IVM, IVF i IVC. Student umie ocenić jakość zarodków i potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami inżynierii komórkowej stosowanymi w manipulacjach na gametach i zarodkach ssaków.
C-3Zapoznanie studentów z możlliwościami wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
Treści programoweT-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".
T-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.
T-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
T-W-6Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.
Metody nauczaniaM-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pozyskiwać oocytów, nie umie zastosować kryteriów oceny ich jakości. Nie potrafi ocenić jakości nasienia i przeprowadzić kapacytacji plemników. Ma trudności z założeniem hodowli komórkowych do IVM, IVF i IVC.
3,0Student potrafi pozyskiwać oocyty stosując jedną metodę. Potrafi ocenić jakość nasienia, przeprowadza kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
3,5Student potrafi pozyskiwać oocyty stosując przynajmniej jedną metodę. Potrafi ocenić jakość nasienia, przeprowadza kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
4,0Student pozyskuje oocyty stosując przynajmniej jedną metodą. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemnikówprzynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
4,5Student umie pozyskiwać oocyty stosując różne metody. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, ich jakość i umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
5,0Student umie pozyskiwać oocyty stosując różne metody. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemników dopierajac właściwą metodę dla danego gatunku. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, ich jakość i umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.5_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach wykorzystujących inżynierię komórkową w rozrodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
Treści programoweT-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".
T-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.
T-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
T-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
T-W-5Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.
T-W-4Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.
T-W-6Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.
T-W-2Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.
T-W-7Transfer zarodków. Przygotowanie hormonalne dawczyń i biorczyń zarodków. Metody i znaczenie pozaustrojowego pozyskiwania zarodków. Banki zarodków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zalet i ograniczeń związanych z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie potrafi podjąć dyskusji.
3,0Student zna tylko zalety lub tylko ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie podejmuje dyskusji w tym zakresie.
3,5Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie podejmuje dyskusji w tym zakresie.
4,0Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Podejmuje dyskusję w tym zakresie.
4,5Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Potrafi wykorzystać wiedzę w dyskusji, uwzględnia uwarunkowania gatunkowe.
5,0Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Potrafi wykorzystać wiedzę w dyskusji, uwzględnia uwarunkowania gatunkowe, podaje liczne przykłady.