Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Animaloterapia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Animaloterapia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu biologii zwierząt towarzyszących i gospodarskich (koni) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z korzyściami płynącymi z kontaktów ze zwierzętami i możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. |
C-2 | Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć |
C-3 | Poznanie poszczególnych rodzajów i form animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rasy psów predysponowanych do zajęć dogoterapeutycznych. Wybór i szkolenie psów do terapii. Zasady oceny predyspozycji szczeniąt - testy psychiczne. | 2 |
T-A-2 | Cechy kotów predysponowanych do felinoterapii. Testy oceny przydatności kotów dorosłych, zasady testowania kociąt. | 2 |
T-A-3 | Specyfika doboru koni do hipoterapii – cechy psychiczne, pokrój, rasa, wiek, płeć, szczególne umiejętności i szkolenie koni do terapii. | 4 |
T-A-4 | Prawne aspekty prowadzenia animaloterapii, dokumentacja osoby prowadzącej zajęcia i dokumentacja zwierzęcia. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem zwierząt. | 2 |
T-W-2 | Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy ze zwierzętami. | 2 |
T-W-3 | Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. | 1 |
T-W-4 | Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. | 4 |
T-W-5 | Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacji prowadzących zajęcia. Zasadnicze kryteria doboru zwierząt do animaloterapii. | 2 |
T-W-6 | Najważniejsze formy animaloterapii: dogoterapia-specyfika oddziaływania, cele i formy zajęć. | 2 |
T-W-7 | Felinoterapia-specyfika oddziaływania, cele i formy zajęć. Charakterystyka ośrodków, w których przydatna jest felinoterapia. | 2 |
T-W-8 | Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania, szczególne przeciwwskazania. Szczególne oddziaływanie hipoterapii. | 3 |
T-W-9 | Delfinoterapia – specyfika terapii z delfinami, najważniejsze przeciwwskaznia do delfinoterapii. Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. pozostałe koniowate, kozy, owce, lamy i alpaki, króliki, inne. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | samodzielna praca ze wskazną literaturą | 6 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 12 |
A-A-4 | zaliczenie pisemne | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | samodzielna praca studenta ze wskazaną literaturą | 7 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | zaliczenie pisemne | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | odczyt, prelekcja |
M-3 | film dydaktyczny |
M-4 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aprobata |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.3_W01 Definiuje i opisuje pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami. | BL_2A_W21 | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
BL_2A_BLM-S-O1.3_W02 Wymienia i charakteryzuje kryteria dobru psów, kotów i koni do animaloterapii. | BL_2A_W13 | — | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-3, M-4, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.3_U01 Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z braku odpowiednich kwalifikacji terapeuty i niewłaściwego doboru zwierzęcia do terapii. | BL_2A_U03 | — | C-2 | T-A-4, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.3_K01 Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii. | BL_2A_K07 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.3_W01 Definiuje i opisuje pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami. | 2,0 | Wymienia niektóre pojęcia z zakresu animaloterapii i część korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami, ale nie potrafi ich opisać i zdefiniować. |
3,0 | Wymienia podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii, część z nich potrafi pobieżnie opisać. Wymienia część korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami i niektóre z nich potrafi pobieżnie opisać. | |
3,5 | Wymienia podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii, potrafi je pobieżnie opisać. Wymienia korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami i potrafi je pobieżnie opisać . | |
4,0 | Wymienia i opisuje większość omawianych na zajęciach pojęć z zakresu animaloterapii. Wymienia i opisuje większość omawianych korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami. | |
4,5 | Wymienia i swobodnie opisuje omawiane na zajęciach pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i swobodnie opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami. | |
5,0 | Wymienia i dokładnie opisuje wszystkie omawiane na zajęciach pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i szczegółowo opisuje wszyskie omawiane na zajęciach korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami. | |
BL_2A_BLM-S-O1.3_W02 Wymienia i charakteryzuje kryteria dobru psów, kotów i koni do animaloterapii. | 2,0 | Nie zna kryteriów doboru zwierząt do animaloterapii, bądź wymienia tylko część z nich, nie potrafiąc ich uzasadnić. |
3,0 | Zna część kryteriów doboru zwierząt do animaloterapii, potrafi je wymienić i częściowo opisać. | |
3,5 | Wymienia i charakteryzuje większość kryteriów doboru psów, kotów i koni do animaloterapii. | |
4,0 | Wymienia i charakteryzuje większość kryteriów doboru psów, kotów i koni do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych koni. | |
4,5 | Wymienia i swobodnie charakteryzuje wszystkie kryteria doboru psów, kotów i koni do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności koni. | |
5,0 | Wymienia i szczegółowo charakteryzuje wszystkie kryteria doboru psów, kotów i koni do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności koni. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.3_U01 Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z braku odpowiednich kwalifikacji terapeuty i niewłaściwego doboru zwierzęcia do terapii. | 2,0 | Nie potrafi określić jakie kwalifikacje obowiązują kyno-, felino- i hipoterapeutę,bądź wymienia tylko część z nich. Nie umie wykazać wpływu kompetencji terapeuty i właściwego doboru zwierząt na jakość prowadzonej terapii. |
3,0 | Potrafi wymienić kwalifikacje obowiązujące kyno-, felino- i hipoterapeutę. Nie umie wykazać wpływu kompetencji terapeuty i właściwego doboru zwierząt na jakość prowadzonej terapii. | |
3,5 | Potrafi wymienić i pokrótce opisać jakie kwalifikacje obowiązują kyno-, felino- i hipoterapeutę. Umie wykazać wpływ kompetencji terapeuty i właściwego doboru zwierząt na jakość prowadzonej terapii. | |
4,0 | Potrafi wymienić i opisać jakie kwalifikacje obowiązują kyno-, felino- i hipoterapeutę. Umie wykazać wpływ kompetencji terapeuty i właściwego doboru zwierząt na jakość prowadzonej terapii. Potrafi wskazać zagrożenia wynikające z niewłaściwego doboru zwierząt. | |
4,5 | Potrafi wymienić i opisać jakie kwalifikacje obowiązują kyno-, felino- i hipoterapeutę. Umie wykazać wpływ kompetencji terapeuty i właściwego doboru zwierząt na jakość prowadzonej terapii. Potrafi wskazać zagrożenia wynikające z niewłaściwego doboru zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem cech koni. | |
5,0 | Potrafi wymienić i szczegółowo opisać kwalifikacje animaloterapeutów, w pełni ocenić wpływ kompetencji bądź ich braku, na jakość prowadzonych zajęć. Potrafi szczegółowo ocenić zagrożenia wynikające z niewłaściwego doboru zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem cech koni. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O1.3_K01 Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii. | 2,0 | student nie wykazuje wrażliwości i zrozumienia potrzeb osób niepełnosprawnych, nie wykazuje świadomości w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie |
3,0 | student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii,niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie | |
3,5 | student wykazuje umiarkowaną wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii | |
4,0 | student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, podejmuje aktywność w tym zakresie na prośbę prowadzącego zajęcia | |
4,5 | student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie | |
5,0 | student wykazuje dużą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie na zajęciach oraz poza godzinami zajęć |
Literatura podstawowa
- Janiszewska J., Cieśla A., Hodowla i użytkowanie koni z elementami hipoterapii, AR Szczecin, Szczecin, 2006, 1
- Bekasiewicz N., (pod red.), Czy zwierzęta potrafią leczyć, Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaciel, Warszawa, 2008, 1
Literatura dodatkowa
- Strumińska A. (pod red.), Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, PWRiL, Warszawa, 2003
- różni, Hipoterapia, Kocie Sprawy, Pies, Kynologia, 2011, tematyczne periodyki z zakresu hodowli zwierząt towarzyszących