Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka materiału roślinnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka materiału roślinnego | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień botanicznych w zakresie przedmiotu Botanika ogólna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie metod stosowanych w rozpoznawaniu materiału roślinnego o różnych stopniu rozkładu |
C-2 | Rozpoznawanie szczątków roślinnych różnych grup systematycznych roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykonywanie i interpretacja preparatów mikroskopowych dotyczących budowy histologicznej i anatomicznej organów wegetatywnych różnych roślin nasiennych | 10 |
T-L-2 | Oznaczanie metariałów roślinnych w próbkach biologicznych - osady biogeniczne (próbki torfu) | 5 |
T-L-3 | Aanaliza kopalnych próbek drewna i produktów wykonanych z drewna | 5 |
T-L-4 | Analiza pyłkowa - rozpoznawanie ziaren pyłku roślinnego | 5 |
T-L-5 | Analiza suszu roślinnego | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyczne składniki komórek roślinnych, klasyfikacja i układy funkcjonalne tkanek roślinnych | 3 |
T-W-2 | Cechy histologiczne i anatomiczne organów wegetatywnych różnych grup roślin | 2 |
T-W-3 | Anatomiczne przystosowania organów wegetatywnych do warunków siedliskowych | 1 |
T-W-4 | Budowa ziaren pyłku roślinnego | 1 |
T-W-5 | Cechy diagnostyczne roślin zarodnikowych | 1 |
T-W-6 | Podstawy metodyczne analiz botanicznych i diagnostyka materiału roślinnego w różnych próbach biologicznych (archeologicznych, torfowych, palinologicznych) | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 6 |
A-W-3 | pisemne zaliczenie | 2 |
A-W-4 | przygotowanie pisemnej pracy opisowej | 10 |
A-W-5 | konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z temtyką ćwiczeń praktycznych |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D6_W01 potrafi objaśnić mikroskopowy obraz budowy komórkowej i tkankowej wybranych organów roślinnych | BL_2A_W03 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1 |
BL_2A_BLM-S-D6_W02 potrafi scharakteryzować materiał roślinny pod wzgledem cech umożliwiających rozpoznanie jego pochodzenia w różnych próbkach biologicznych | BL_2A_W01, BL_2A_W03 | — | C-2 | T-L-2, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D6_U01 potrafi wykonać i zinterpretować preparat mikroskopowy z próbki biologicznej zawierającej materiał roślinny o różnym pochodzeniu i różnym stopniu rozkładu | BL_2A_U06 | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-W-6, T-W-5 | M-2, M-3, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D6_K01 jest świadomy zróżnicowania budowy różnych roślin oraz rozumie potrzebę poszukiwania i poznawania nowych metod diagnostycznych w oparciu o różne naukowe źródła informacji | BL_2A_K01, BL_2A_K03 | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D6_W01 potrafi objaśnić mikroskopowy obraz budowy komórkowej i tkankowej wybranych organów roślinnych | 2,0 | |
3,0 | potrafi ogólnie objaśnić mikroskopową budowę komórkową i tkankową wybranego organu roślinnego, zwracając uwagę na najważniejsze cechy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLM-S-D6_W02 potrafi scharakteryzować materiał roślinny pod wzgledem cech umożliwiających rozpoznanie jego pochodzenia w różnych próbkach biologicznych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy umożliwiające rozpoznanie pochodzenia materiału roślinnego w 1 wskazanej próbce biologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D6_U01 potrafi wykonać i zinterpretować preparat mikroskopowy z próbki biologicznej zawierającej materiał roślinny o różnym pochodzeniu i różnym stopniu rozkładu | 2,0 | |
3,0 | student potrafi wykonać i zinterpretować 1 preparat mikroskopowy z próbek biologicznych o różnym pochodzeniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D6_K01 jest świadomy zróżnicowania budowy różnych roślin oraz rozumie potrzebę poszukiwania i poznawania nowych metod diagnostycznych w oparciu o różne naukowe źródła informacji | 2,0 | |
3,0 | student ma świadomość zróżnicowanej budowy roślin i konieczności poszukiwania cech umożliwiających identyfikację pochodzenia materiału roślinnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Malinowski Edmund, Anatomia roślin, PWN, Warszawa, 1978, II
Literatura dodatkowa
- Braun W. Leman A. Taubert H., Praktikum z anatomii roślin, PWN, Warszawa, 1975, I
- Hejnowicz Z., Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych, PWN, Warszawa, 2002, II
- Jasnowska J. Jasnowski M. Radomski J. Friedrich S. Kowalski W., Botanika, Brassika, Szczecin, 2008, IV
- Lityńska-Zając M. Wasylikowa K., Przewodnik do badań archeobotanicznych, Sorus, Poznań, 2005, I
- Antkowiak L., Materiały do ćwiczeń z oznaczania drewna, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 1999
- Tobolski K., Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych, PWN, Warszawa, 2000, I
- Weryszko-Chmielewska E. (red.), Aerobiologia, Wyd. Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 2000, I