Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Ekologia ewolucyjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia ewolucyjna | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość ekologii ogólnej, ewolucjonimu, biologii zwierząt i roślin, podstaw geologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy o ewolucyjnych zmianach organizmów na poziomie molekularnym, populacji, gatunku, biosfery |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności kojarzenia zmian przystosowań organizmów do nowych warunków ekologicznych na przestrzeni dziejów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Geologiczny zapis dziejów | 3 |
T-A-2 | Mechanizmy ekologiczne ewolucji zwierząt toni wodnej | 3 |
T-A-3 | Ewolucja roślin na tle zmian abiotycznych i biotycznych | 3 |
T-A-4 | Ewolucja zwierząt kolonizujących ląd | 3 |
T-A-5 | Ewolucja zwierząt w kierunku aktywnego lotu | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia ogólne z zakresu ekologii i ewolucji | 2 |
T-W-2 | Elementy ekologii molekularnej | 3 |
T-W-3 | Ekologia ewolucyjna populacji i gatunku, makroewolucja | 3 |
T-W-4 | Ewolucja a interakcje międzypopulacyjne | 2 |
T-W-5 | Ewolucja biosfery | 3 |
T-W-6 | Wyspy jako laboratorium ekologii ewolucyjnej | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do sprawdzianów | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do sprawdzianu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków wizualnych |
M-2 | Wykład problemowy z dyskusją |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca poszczególne moduły treści przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-C5_W01 Student powinien opisywać zmiany ewolucyjne zachodzące w obrębie populacji i gatunku dynamicznych układach ekologicznych | BL_2A_W01 | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
BL_2A_BLM-S-C5_W02 Student powinien tłumaczyć zjawiska związane ze zmiennością budowy i sposobem egzystencji organizmów w powiązaniu ze zmiennością środowiska | BL_2A_W10 | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-2 |
BL_2A_BLM-S-C5_W03 Student powinien definiować zjawiska związane z ekologią molekularną organizmów | BL_2A_W12 | — | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-C5_U01 Student potrafi wykonać genealogiczny zapis ewolucji wybranych gatunków roślin i zwierząt | BL_2A_U12 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-C5_K01 Student jest świadomy zmian ewolucyjnych zachodzących pod wpływem zjawisk w środowisku biotycznym i abiotycznym | BL_2A_K01 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-C5_W01 Student powinien opisywać zmiany ewolucyjne zachodzące w obrębie populacji i gatunku dynamicznych układach ekologicznych | 2,0 | brak znajomości zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych |
3,0 | znajomość zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | znajomość zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | znajomość zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych w stopniu dobrym | |
4,5 | znajomość zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | znajomość zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych w stopniu bardzo dobrym | |
BL_2A_BLM-S-C5_W02 Student powinien tłumaczyć zjawiska związane ze zmiennością budowy i sposobem egzystencji organizmów w powiązaniu ze zmiennością środowiska | 2,0 | brak znajomości zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeni ze zmiennością środowiska |
3,0 | znajomość zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeniu ze zmiennością środowiska w stopniu dostatecznym | |
3,5 | znajomość zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeniu ze zmiennością środowiska w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | znajomość zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeniu ze zmiennością środowiska w stopniu dobrym | |
4,5 | znajomość zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeniu ze zmiennością środowiska w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | znajomość zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeniu ze zmiennością środowiska w stopniu bardzo dobrym | |
BL_2A_BLM-S-C5_W03 Student powinien definiować zjawiska związane z ekologią molekularną organizmów | 2,0 | brak wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów |
3,0 | wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów na poziomie dostatecznym | |
3,5 | wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów na poziomie więcej niż dostatecznym | |
4,0 | wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów na poziomie dobrym | |
4,5 | wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów na poziomie więcej niż dobrym | |
5,0 | wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów na poziomie bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-C5_U01 Student potrafi wykonać genealogiczny zapis ewolucji wybranych gatunków roślin i zwierząt | 2,0 | brak umiejętności analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych |
3,0 | umiejętność analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | umiejętność analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | umiejętność analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | umiejętność analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | umiejętność analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-C5_K01 Student jest świadomy zmian ewolucyjnych zachodzących pod wpływem zjawisk w środowisku biotycznym i abiotycznym | 2,0 | brak świadomości wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne |
3,0 | świadomość wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne na poziomie dostatecznym | |
3,5 | świadomość wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne na poziomie więcej niż dostatecznym | |
4,0 | świadomość wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne na poziomie dobrym | |
4,5 | świadomość wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne na poziomie więcej niż dobrym | |
5,0 | świadomość wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne na poziomie bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Krzanowska H., Łomnicki A., Rafiński J., Szarski H., Szymura J.M., Zarys mechanizmów ewolucji, PWN, Warszawa, 2002
- Pianka E., Ekologia ewolucyjna, PWN, Warszawa, 1981
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1999
- Freedland J.R., Ekologia molekularna, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Combes C., Ekologia i ewolucja pasożytnictwa. Długotrwałe wzajemne oddziaływania, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1999
- Smith J.M., Szathmary E., Tajemnice przełomów ewolucji, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2000
- Trepka A., Zwierzęta wychodzą z mórz, Wydawnictwo Śląsk, Katowice, 1977