Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Ekologia ewolucyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia ewolucyjna
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość ekologii ogólnej, ewolucjonimu, biologii zwierząt i roślin, podstaw geologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy o ewolucyjnych zmianach organizmów na poziomie molekularnym, populacji, gatunku, biosfery
C-2Ukształtowanie umiejętności kojarzenia zmian przystosowań organizmów do nowych warunków ekologicznych na przestrzeni dziejów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Geologiczny zapis dziejów3
T-A-2Mechanizmy ekologiczne ewolucji zwierząt toni wodnej3
T-A-3Ewolucja roślin na tle zmian abiotycznych i biotycznych3
T-A-4Ewolucja zwierząt kolonizujących ląd3
T-A-5Ewolucja zwierząt w kierunku aktywnego lotu3
15
wykłady
T-W-1Zagadnienia ogólne z zakresu ekologii i ewolucji2
T-W-2Elementy ekologii molekularnej3
T-W-3Ekologia ewolucyjna populacji i gatunku, makroewolucja3
T-W-4Ewolucja a interakcje międzypopulacyjne2
T-W-5Ewolucja biosfery3
T-W-6Wyspy jako laboratorium ekologii ewolucyjnej2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków wizualnych
M-2Wykład problemowy z dyskusją

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca poszczególne moduły treści przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-C5_W01
Student powinien opisywać zmiany ewolucyjne zachodzące w obrębie populacji i gatunku dynamicznych układach ekologicznych
BL_2A_W01C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5M-1S-1
BL_2A_BLM-S-C5_W02
Student powinien tłumaczyć zjawiska związane ze zmiennością budowy i sposobem egzystencji organizmów w powiązaniu ze zmiennością środowiska
BL_2A_W10C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2S-2
BL_2A_BLM-S-C5_W03
Student powinien definiować zjawiska związane z ekologią molekularną organizmów
BL_2A_W12C-1T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-C5_U01
Student potrafi wykonać genealogiczny zapis ewolucji wybranych gatunków roślin i zwierząt
BL_2A_U12C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-C5_K01
Student jest świadomy zmian ewolucyjnych zachodzących pod wpływem zjawisk w środowisku biotycznym i abiotycznym
BL_2A_K01C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-C5_W01
Student powinien opisywać zmiany ewolucyjne zachodzące w obrębie populacji i gatunku dynamicznych układach ekologicznych
2,0brak znajomości zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych
3,0znajomość zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych w stopniu dostatecznym
3,5znajomość zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0znajomość zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych w stopniu dobrym
4,5znajomość zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych w stopniu więcej niż dobrym
5,0znajomość zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych w stopniu bardzo dobrym
BL_2A_BLM-S-C5_W02
Student powinien tłumaczyć zjawiska związane ze zmiennością budowy i sposobem egzystencji organizmów w powiązaniu ze zmiennością środowiska
2,0brak znajomości zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeni ze zmiennością środowiska
3,0znajomość zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeniu ze zmiennością środowiska w stopniu dostatecznym
3,5znajomość zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeniu ze zmiennością środowiska w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0znajomość zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeniu ze zmiennością środowiska w stopniu dobrym
4,5znajomość zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeniu ze zmiennością środowiska w stopniu więcej niż dobrym
5,0znajomość zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeniu ze zmiennością środowiska w stopniu bardzo dobrym
BL_2A_BLM-S-C5_W03
Student powinien definiować zjawiska związane z ekologią molekularną organizmów
2,0brak wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów
3,0wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów na poziomie dostatecznym
3,5wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów na poziomie więcej niż dostatecznym
4,0wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów na poziomie dobrym
4,5wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów na poziomie więcej niż dobrym
5,0wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów na poziomie bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-C5_U01
Student potrafi wykonać genealogiczny zapis ewolucji wybranych gatunków roślin i zwierząt
2,0brak umiejętności analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych
3,0umiejętność analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych w stopniu dostatecznym
3,5umiejętność analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0umiejętność analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych w stopniu dobrym
4,5umiejętność analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0umiejętność analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-C5_K01
Student jest świadomy zmian ewolucyjnych zachodzących pod wpływem zjawisk w środowisku biotycznym i abiotycznym
2,0brak świadomości wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne
3,0świadomość wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne na poziomie dostatecznym
3,5świadomość wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne na poziomie więcej niż dostatecznym
4,0świadomość wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne na poziomie dobrym
4,5świadomość wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne na poziomie więcej niż dobrym
5,0świadomość wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne na poziomie bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Krzanowska H., Łomnicki A., Rafiński J., Szarski H., Szymura J.M., Zarys mechanizmów ewolucji, PWN, Warszawa, 2002
  2. Pianka E., Ekologia ewolucyjna, PWN, Warszawa, 1981
  3. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1999
  4. Freedland J.R., Ekologia molekularna, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Combes C., Ekologia i ewolucja pasożytnictwa. Długotrwałe wzajemne oddziaływania, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1999
  2. Smith J.M., Szathmary E., Tajemnice przełomów ewolucji, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2000
  3. Trepka A., Zwierzęta wychodzą z mórz, Wydawnictwo Śląsk, Katowice, 1977

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Geologiczny zapis dziejów3
T-A-2Mechanizmy ekologiczne ewolucji zwierząt toni wodnej3
T-A-3Ewolucja roślin na tle zmian abiotycznych i biotycznych3
T-A-4Ewolucja zwierząt kolonizujących ląd3
T-A-5Ewolucja zwierząt w kierunku aktywnego lotu3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia ogólne z zakresu ekologii i ewolucji2
T-W-2Elementy ekologii molekularnej3
T-W-3Ekologia ewolucyjna populacji i gatunku, makroewolucja3
T-W-4Ewolucja a interakcje międzypopulacyjne2
T-W-5Ewolucja biosfery3
T-W-6Wyspy jako laboratorium ekologii ewolucyjnej2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C5_W01Student powinien opisywać zmiany ewolucyjne zachodzące w obrębie populacji i gatunku dynamicznych układach ekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o ewolucyjnych zmianach organizmów na poziomie molekularnym, populacji, gatunku, biosfery
Treści programoweT-W-4Ewolucja a interakcje międzypopulacyjne
T-W-1Zagadnienia ogólne z zakresu ekologii i ewolucji
T-W-3Ekologia ewolucyjna populacji i gatunku, makroewolucja
T-W-6Wyspy jako laboratorium ekologii ewolucyjnej
T-W-5Ewolucja biosfery
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków wizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak znajomości zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych
3,0znajomość zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych w stopniu dostatecznym
3,5znajomość zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0znajomość zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych w stopniu dobrym
4,5znajomość zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych w stopniu więcej niż dobrym
5,0znajomość zagadnień związanych z ewolucją w obrębie populacji, gatunku i biocenozy organizmów roślinnych i zwierzęcych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C5_W02Student powinien tłumaczyć zjawiska związane ze zmiennością budowy i sposobem egzystencji organizmów w powiązaniu ze zmiennością środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności kojarzenia zmian przystosowań organizmów do nowych warunków ekologicznych na przestrzeni dziejów
Treści programoweT-A-1Geologiczny zapis dziejów
T-A-2Mechanizmy ekologiczne ewolucji zwierząt toni wodnej
T-A-3Ewolucja roślin na tle zmian abiotycznych i biotycznych
T-A-4Ewolucja zwierząt kolonizujących ląd
T-A-5Ewolucja zwierząt w kierunku aktywnego lotu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy z dyskusją
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca poszczególne moduły treści przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak znajomości zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeni ze zmiennością środowiska
3,0znajomość zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeniu ze zmiennością środowiska w stopniu dostatecznym
3,5znajomość zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeniu ze zmiennością środowiska w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0znajomość zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeniu ze zmiennością środowiska w stopniu dobrym
4,5znajomość zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeniu ze zmiennością środowiska w stopniu więcej niż dobrym
5,0znajomość zagadnień związanych ze zmiennością organizmów w połączeniu ze zmiennością środowiska w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C5_W03Student powinien definiować zjawiska związane z ekologią molekularną organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o ewolucyjnych zmianach organizmów na poziomie molekularnym, populacji, gatunku, biosfery
Treści programoweT-W-2Elementy ekologii molekularnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków wizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów
3,0wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów na poziomie dostatecznym
3,5wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów na poziomie więcej niż dostatecznym
4,0wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów na poziomie dobrym
4,5wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów na poziomie więcej niż dobrym
5,0wiadomości z zakresu ekologii molekularnej organizmów na poziomie bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C5_U01Student potrafi wykonać genealogiczny zapis ewolucji wybranych gatunków roślin i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o ewolucyjnych zmianach organizmów na poziomie molekularnym, populacji, gatunku, biosfery
C-2Ukształtowanie umiejętności kojarzenia zmian przystosowań organizmów do nowych warunków ekologicznych na przestrzeni dziejów
Treści programoweT-A-1Geologiczny zapis dziejów
T-A-2Mechanizmy ekologiczne ewolucji zwierząt toni wodnej
T-A-3Ewolucja roślin na tle zmian abiotycznych i biotycznych
T-A-4Ewolucja zwierząt kolonizujących ląd
T-A-5Ewolucja zwierząt w kierunku aktywnego lotu
T-W-4Ewolucja a interakcje międzypopulacyjne
T-W-1Zagadnienia ogólne z zakresu ekologii i ewolucji
T-W-2Elementy ekologii molekularnej
T-W-3Ekologia ewolucyjna populacji i gatunku, makroewolucja
T-W-6Wyspy jako laboratorium ekologii ewolucyjnej
T-W-5Ewolucja biosfery
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków wizualnych
M-2Wykład problemowy z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca poszczególne moduły treści przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych
3,0umiejętność analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych w stopniu dostatecznym
3,5umiejętność analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0umiejętność analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych w stopniu dobrym
4,5umiejętność analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0umiejętność analizy zjawisk zmienności ewolucyjnej jako skutku zmian ekologicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C5_K01Student jest świadomy zmian ewolucyjnych zachodzących pod wpływem zjawisk w środowisku biotycznym i abiotycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o ewolucyjnych zmianach organizmów na poziomie molekularnym, populacji, gatunku, biosfery
C-2Ukształtowanie umiejętności kojarzenia zmian przystosowań organizmów do nowych warunków ekologicznych na przestrzeni dziejów
Treści programoweT-A-1Geologiczny zapis dziejów
T-A-2Mechanizmy ekologiczne ewolucji zwierząt toni wodnej
T-A-3Ewolucja roślin na tle zmian abiotycznych i biotycznych
T-A-4Ewolucja zwierząt kolonizujących ląd
T-A-5Ewolucja zwierząt w kierunku aktywnego lotu
T-W-4Ewolucja a interakcje międzypopulacyjne
T-W-1Zagadnienia ogólne z zakresu ekologii i ewolucji
T-W-2Elementy ekologii molekularnej
T-W-3Ekologia ewolucyjna populacji i gatunku, makroewolucja
T-W-6Wyspy jako laboratorium ekologii ewolucyjnej
T-W-5Ewolucja biosfery
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków wizualnych
M-2Wykład problemowy z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca poszczególne moduły treści przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak świadomości wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne
3,0świadomość wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne na poziomie dostatecznym
3,5świadomość wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne na poziomie więcej niż dostatecznym
4,0świadomość wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne na poziomie dobrym
4,5świadomość wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne na poziomie więcej niż dobrym
5,0świadomość wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na zmiany ewolucyjne na poziomie bardzo dobrym