Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Sylabus przedmiotu Ochrona produktów tradycyjnych oraz regionalnych w UE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona produktów tradycyjnych oraz regionalnych w UE | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Treści przedmiotu powiązane są ścisle z wybranymi zagadnieniami z zakresu geografii, historii, ekonomii i prawa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi wytwarzania i ochrony produktów tradycyjnych oraz regionalnych w Polsce i w Unii Europejskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rynek produktów tradycyjnych w Unii Europejskiej i ich promocja. (m.in. Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego, konkursy kulinarne, targi). | 3 |
T-A-2 | Rola żywności tradycyjnej w promocji regionów. Korzyści ekonomiczne i społeczne wynikające z ochrony zarejestrowanych nazw. | 2 |
T-A-3 | Prozdrowotne właściwości żywności tradycyjnej i regionalnej. | 1 |
T-A-4 | Procedura wpisania produktu rolnego lub środka spożywczego na Listę produktów tradycyjnych (wymagane dokumenty, wzory wniosków). | 2 |
T-A-5 | Zajęcia terenowe (wizyta studyjna u producenta wyrobów tradycyjnych w województwie zachodniopomorskim). | 4 |
T-A-6 | Instytucje, organizacje i stowarzyszenia wspierające rozwój produktów tradycyjnych i regionalnych w Polsce oraz w UE. | 2 |
T-A-7 | Źródła i możliwości dofinansowania produkcji wyrobów tradycyjnych i regionalnych w Polsce. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja produktów tradycyjnych i regionalnych. Żywność tradycyjna na tle kulturowych uwarunkowań żywienia w Polsce i Europie. Dziedzictwo kulinarne kuchni polskiej. | 3 |
T-W-2 | Polityka jakości żywności w Unii Europejskiej. | 1 |
T-W-3 | Przepisy dotyczące produkcji i ochrony produktów tradycyjnych i regionalnych w ustawodawstwie polskim i prawie Unii Europejskiej | 2 |
T-W-4 | Europejskie i polskie systemy oznaczenia żywności tradycyjnej i regionalnej (m.in. Chroniona Nazwa Pochodzenia (ChNP), Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG), Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (GTS), Jakość Tradycja). | 2 |
T-W-5 | Jednostki certyfikujące, kontrola i produktów tradycyjnych oraz regionalnych (m.in. Zielona Księga, działalność Polskiej Izby Produktu Tradycyjnego i Regionalnego, IJHARS, system traceability, systemy: ISO 22005:2007 oraz ISO 22005:2007). | 2 |
T-W-6 | Wprowadzenie do obrotu żywności tradycyjnej i regionalnej (definicja działalności, podział zakładów produkujących na małą skalę tzw. MLO). | 1 |
T-W-7 | Lista produktów tradycyjnych w Polsce (zasady wpisu na listę, kategorie i przykładowe produkty). | 2 |
T-W-8 | Wybrane produkty tradycyjne w Europie. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach. | 4 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 23 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny). |
M-3 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna). |
M-4 | Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna). |
M-5 | Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O3.4_W01 Student zna podstawowe pojęcia dotyczące produktów tracyjnych i regionalnych oraz podstawy prawne ich wytwarzania i ochrony w Polsce oraz w Unii Europejskiej. | BT_2A_W02, BT_2A_W03 | R2A_W02 | InzA2_W03, InzA2_W04 | C-1 | T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-5, M-4, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O3.4_U01 Student definiuje pojęcia dotyczące żywności tradycyjneji i regionalnej, charakteryzuje procedurę przygotowania wniosku dotyczącego wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych. | BT_2A_U01, BT_2A_U04 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U04 | C-1 | T-A-7, T-A-6, T-A-4, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-5, M-4, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O3.4_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i otwarty na poglądy innych osób. | BT_2A_K01, BT_2A_K05, BT_2A_K07, BT_2A_K08 | R2A_K01, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K07, R2A_K08 | InzA2_K02 | C-1 | T-A-2, T-A-7, T-A-3, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-5, M-4, M-2, M-3 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O3.4_W01 Student zna podstawowe pojęcia dotyczące produktów tracyjnych i regionalnych oraz podstawy prawne ich wytwarzania i ochrony w Polsce oraz w Unii Europejskiej. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i ćwiczeń i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu treści dotyczących wytwarzania i ochrony produktów tradycyjnych oraz regionalnych. |
3,0 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. | |
4,5 | Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. | |
5,0 | Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O3.4_U01 Student definiuje pojęcia dotyczące żywności tradycyjneji i regionalnej, charakteryzuje procedurę przygotowania wniosku dotyczącego wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi produktów tradycyjnych oraz regionalnych i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów i ćwiczeń. |
3,0 | Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. Omawia wybrane etapy procedury wpisania wyrobu na Listę produktów tradycycjnych. | |
4,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, popełnia niewielkie błędy, omawia procedurę wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych, samodzielnie analizuje dostępne opracowania dotyczące treści wykładów i ćwiczeń oraz próbuje na ich podstawie formułować wnioski. | |
4,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, omawia procedurę wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące treści wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. | |
5,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi pojęciami omawianymi w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, omawia procedurę wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych, wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O3.4_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i otwarty na poglądy innych osób. | 2,0 | Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
3,5 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów i ćwiczeń. | |
4,0 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
4,5 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
5,0 | Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. |
Literatura podstawowa
- Z. Winawer, H. Wujec, Tradycyjne i regionalne produkty wysokiej jakości we wspólnej polityce rolnej. Poradnik dla producentów, Wydawnictwo Fundacja dla Polski, Warszawa, 2010
- K. Kieljan, O systemach jakości żywności. Vademecum funkcjonowania produktów regionalnych i tradycyjnych, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, Oddział w Krakowie, Kraków, 2011
- K. Vinaver K., J. Jasiński, Rzeczpospolita produktów lokalnych, regionalnych i tradycyjnych, Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska, Stowarzyszenie Solidarność Francja Polska, „Agro-Smak” Fundacja Fundusz Współpracy, Międzynarodowe Centrum Badań nad Środowiskiem i Rozwojem, Paryż, 2004
- Ustawa o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych (Dz.U. 2005 r., Nr. 10, poz. 68 z późn. zm.), 2005
Literatura dodatkowa
- M. Gąsiorowski (red.), O produktach tradycyjnych i regionalnych. Możliwości a polskie realia, Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa, 2005