Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Sylabus przedmiotu Zagrożenia wynikające z GMO roślinnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia wynikające z GMO roślinnego | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość genetyki, hodowli roślin, podstaw inżynierii genetycznej, oraz podstaw biotechnologii w tym biotechnologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagrożeniami jakie niesie ze sobą użytkowanie GMO w w tym możliwości zanieczyszczenia środowiska (transfer genów). Omówione zostaną potencjalne zagrożenia wynikające ze stosowania żywności oraz pasz wyprodukowanych z GMO jak i z dodatkiem GMO. |
C-2 | Omówiony zostanie wpływ presji selekcyjnej na organizmy żywe i możliwość ich uodparniania na pestycydy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Omówienie tematyki realizowanych zajęć, kryteriów uzyskania zaliczenia oraz omówienie zasad przygotowania referatów. | 1 |
T-A-2 | Istota i charakterystyka metod stosowanych do modyfikacji genetycznych roślin. Wykorzystanie metod kultur tkankowych do indukowania i otrzymywania nowego rodzaju zmienności. Przykłady. | 3 |
T-A-3 | Zasady identyfikowania oraz identyfikowanie elementów konstruktów genowych (GMO) w roślinach uprawnych oraz w wybranych produktach żywnościowych – zajęcia demonstracyjne. | 6 |
T-A-4 | Prawne, ekonomiczne oraz ekologiczne skutki koegzystencji. Rozwiązania prawne na przykładzie wybranych krajów europejskich. | 3 |
T-A-5 | Prezentacja referatów oraz dyskusja nad ich treściami. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody oceny ryzyka roślinnych produktów GM w Unii Europejskiej | 2 |
T-W-2 | Potencjalne zagrożenia dla zdrowia człowieka będące efektem stosowania toksyny Bt oraz genów oporności na glifosat i glufosynat. | 2 |
T-W-3 | Zagrożenia wynikające z użytkowania GMO oraz możliwości zanieczyszczenia środowiska poprzez transfer genów. Stosowanie markerów odporności na atybiotyki oraz alternatywne rozwiązania zmierzające do ich eliminacji. | 2 |
T-W-4 | Zagrożenia mogące wynikać z wykorzystywania żywności wyprodukowanej z GMO jak i z dodatkiem GMO. Produkty transgenicznych roślin na rynku krajowym oraz europejskim. | 2 |
T-W-5 | Aspekty prawne, społeczne i gospodarcze w świetle powstawania możliwych zagrożeń wynikających z uprawy roślin GM. | 2 |
T-W-6 | Instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo i cetryfikację żywności GM. | 1 |
T-W-7 | Identyfikacja GMO. Identyfikowanie konstruktów jak i wybranych elementów konstruktów genowych z zastosowaniem techniki PCR. Inne metody wykorzystywane do identyfikacji GMO. | 3 |
T-W-8 | Aktualny stan prawodawstawa polskiego sankcjonujący dopuszczenie do uprawy, uprawę i sprzedaż produktów żywnościowych wyprodukowanych z udziałem bądź też z GMO. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział studenta w zajęciach | 15 |
A-A-2 | praca własna nad opanowaniem materiału przedstawionego na ćwiczeniach | 20 |
A-A-3 | przygotowanie do sprawdzianu zaliczającego formę zajęć | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 25 |
A-W-3 | przygotowanie do sprawdzianu zaliczającego formę przedmiotu | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia pokazowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena treści i sposobu wygłoszenia referatu na wybrany przez studenta temat |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne z zagadnień omawianych na wykładach jak i ćwiczeniach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_W01 ma wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin | BT_2A_W14 | R2A_W01, R2A_W04, R2A_W06 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_U01 potrafi określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin | BT_2A_U04 | R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | — | C-2 | T-A-4, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_K01 rozumie potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń | BT_2A_K03 | R2A_K05, R2A_K06 | InzA2_K01 | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_W01 ma wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin | 2,0 | student nie ma wiedzy na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin |
3,0 | student ma wiedzę podstawową na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin | |
3,5 | student ma wiedzę zadowalającą na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin | |
4,0 | student ma dobrą wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin | |
4,5 | student ma ponad dobrą wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin | |
5,0 | student ma bardzo dobrą wiedzę na temat aktualnie dyskutowanych zagrożeń wynikających z wprowadzania jak i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_U01 potrafi określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin | 2,0 | student nie potrafi określić i charakteryzować potencjalnych źródeł obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin | |
3,5 | student potrafi w stopniu zadowalającym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin | |
4,0 | student potrafi w stopniu dobrym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin | |
4,5 | student potrafi w stopniu ponad dobrym określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin | |
5,0 | student potrafi w bardzo dobrym stopniu określić i charakteryzować potencjalne źródła obaw (zagrożeń) wynikających z produkcji i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_K01 rozumie potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń | 2,0 | student nie rozumie potrzeby przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń |
3,0 | student rozumie z stopniu podstawowym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń | |
3,5 | student rozumie z stopniu zadowalającym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń | |
4,0 | student rozumie z stopniu dobrym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń | |
4,5 | student rozumie z stopniu ponad dobrym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń | |
5,0 | student rozumie z stopniu bardzo dobrym potrzebę przemyślanego stosowania i użytkowania genetycznie zmodyfikowanych roślin w kontekście ich potencjalnych zagrożeń |
Literatura podstawowa
- Malepszy S. (red), Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2009
- Buchowicz J, Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Anioł A., Bujak H., Dalbiak A., Giziński M., Głowacka B., Linkiewicz A., Oleszczuk S., Sowa S., Twardowski T., Zimny J., Zimny T., Narkiewicz-Jodko J., Połanecki P., Wiąckowski S.K., Żarski T., Organizmy genetycznie zmodyfikowane - materiały szkoleniowe, Zakład Poligraficzny Moś-Łuczak sp. j., Poznań, 2007
- Wrześniewska-Wal Iwona, Żywność genetycznie zmodyfikowana. Aspekty prawne., Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
- Autorzy prac naukowych, prac przeglądowych, Eksperymentalne prace naukowe, prace przeglądowe poświęcone tematyce wpływu GMO na zdrowie człowieka, Wiodące wydawnictwa naukowe, 2011