Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Biologiczne metody utrwalania i przechowywania żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne metody utrwalania i przechowywania żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy z chemii i biochemii, mikrobiologii,podstawowa znajomość rodzajów żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności2
T-A-2Ocena organoleptyczna kiszonek2
T-A-3Procesy fermentacyjne w utrwalaniu żywności.4
T-A-4Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów4
T-A-5Przechowalnictwo mleka i jego przetworów3
15
wykłady
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)3
T-W-2Chłodzenie i zamrażanie żywności2
T-W-3Metody osmoaktywne utrwalania żywności oraz suszenie jako metoda utrwalania żywności2
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie2
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności2
T-W-6Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności).2
T-W-7Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-A-3Przygotowanie prezentacji7
A-A-4Konsultacje11
A-A-5Zaliczenie2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3Konsultacje11
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-5Zaliczenie2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_W01
Student posiada podstawową wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu i zdaje sobie sprawę z wpływu tych wszystkich czynników na zdrowie człowieka.
BT_2A_W13R2A_W01, R2A_W07C-1T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-5, T-W-1, T-W-4M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_U01
Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
BT_2A_U04R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-1T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-5, T-W-1, T-W-4M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_K02
Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biotechnologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
BT_2A_K02R2A_K04, R2A_K05InzA2_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_W01
Student posiada podstawową wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu i zdaje sobie sprawę z wpływu tych wszystkich czynników na zdrowie człowieka.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_U01
Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
2,0Nie posiada umiejętności zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
3,0Posiada dostatecyna umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_K02
Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biotechnologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
2,0Student nie ma dostatecznych podstaw w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
3,0Student ma dostateczne podstawy w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Eugeniusz Pijanowski , Mieczysław Dłużewski, Ogókna Technologia Żywności, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997, 6
  2. Elżbieta BIller, Technologia żywności wybrane zagadnienia, SGGW, Warszawa, 2005
  3. Piotr Palich,Aneta Ocieczek, Technologia żywności i towaroznawstwa, Uczelniane Wyższej Pomorskiej Szkoly Turystyki i Hotelarstwa, BYdgoszcz, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Eugeniusz Pijanowski, Ogólna technologia żywnośći Część II ćwiczenia, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
  2. Elzbieta Biller, Agnieszka Wierzbicka, Wybrane procesy w technologii żywnosci, SGGW, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności2
T-A-2Ocena organoleptyczna kiszonek2
T-A-3Procesy fermentacyjne w utrwalaniu żywności.4
T-A-4Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów4
T-A-5Przechowalnictwo mleka i jego przetworów3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)3
T-W-2Chłodzenie i zamrażanie żywności2
T-W-3Metody osmoaktywne utrwalania żywności oraz suszenie jako metoda utrwalania żywności2
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie2
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności2
T-W-6Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności).2
T-W-7Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-A-3Przygotowanie prezentacji7
A-A-4Konsultacje11
A-A-5Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3Konsultacje11
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-5Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O3.2_W01Student posiada podstawową wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu i zdaje sobie sprawę z wpływu tych wszystkich czynników na zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W13posiada poszerzoną ogólną wiedzę na temat wpływu czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
Treści programoweT-A-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności
T-A-4Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów
T-A-5Przechowalnictwo mleka i jego przetworów
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O3.2_U01Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
Treści programoweT-A-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności
T-A-4Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów
T-A-5Przechowalnictwo mleka i jego przetworów
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
3,0Posiada dostatecyna umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O3.2_K02Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biotechnologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
Treści programoweT-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)
T-W-2Chłodzenie i zamrażanie żywności
T-W-6Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności).
T-W-7Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma dostatecznych podstaw w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
3,0Student ma dostateczne podstawy w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
3,5
4,0
4,5
5,0