Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Higiena i toksykologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higiena i toksykologia żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość fizjologii, biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
C-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych substancji
C-3zapoznanie studentów z charakterystyką wybranych czynników biologicznych skażających żywność

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Oszacowanie dziennego pobrania wybranych zanieczyszczeń środowiskowych.4
T-A-2Wpływ wybranych procesów technologicznych na zawartość substancji szkodliwych w żywności.2
T-A-3Szkodniki magazynowe2
T-A-4Mięso jako źródło zarażeń pasożytami2
T-A-5Ocena pobrania z dietą wybranych dodatków do żywności.2
T-A-6Metody identyfikacji syntetycznych przeciwutleniaczy i barwników. Charakterystyka toksykologiczna.3
15
wykłady
T-W-1Higiena żywności – cel i zadania. Higiena produkcji żywności – powietrze, woda i personel jako potencjalne źródło skażenia żywności w zakładach produkcyjnych.2
T-W-2Toksykologia żywności. Przedmiot i cel badań toksykologicznych.4
T-W-3Warunki akceptacji substancji chemicznej jako dodatku do żywności. Zakres badań w ocenie toksykologicznej dodatków do żywności. Procedura zapewnienia bezpieczeństwa związków chemicznych dodawanych do żywności.2
T-W-4Monitoring zanieczyszczeń chemicznych żywności. System wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt – RASFF.2
T-W-5Charakterystyka substancji antyodżywczych obecnych w żywności2
T-W-6Skażenia biologiczne żywności.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.30
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie się do zajęć i zaliczenia części wykładowej15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.2_W01
dokonuje charakterystyki toksykologicznej wybranych substancji dodawanych celowo do żywności i stanowiących jej zanieczyszczenie
BT_2A_W03R2A_W02InzA2_W04C-2T-A-5, T-A-6, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-3M-3, M-4, M-2, M-1S-2
BT_2A_BPŻ-S-O4.2_W02
zna przemiany substancji toksycznych i szkodliwych w organizmie i czynniki wplywające na toksyczność substancji
BT_2A_W01R2A_W01, R2A_W04C-1T-W-2M-2, M-1S-2
BT_2A_BPŻ-S-O4.2_W03
opisuje wybrane czynniki biologiczne stanowiące zanieczyszczenie żywności, stwarzające zagrożenie dla zdrowia ludzi
C-3T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-6M-3, M-4, M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.2_U01
student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników i dokonywania oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów
BT_2A_U04R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-2, C-3T-A-5, T-A-6, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-4, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.2_K01
rozwija własną aktywność poznawczą
BT_2A_K01R2A_K01, R2A_K07InzA2_K02C-2, C-1, C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3M-3, M-4, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.2_W01
dokonuje charakterystyki toksykologicznej wybranych substancji dodawanych celowo do żywności i stanowiących jej zanieczyszczenie
2,0
3,0student dokonuje charakterystyki toksykologicznej najważniejszych substancji dodawanych celowo do żywności i stanowiących jej zanieczyszczenie
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BPŻ-S-O4.2_W02
zna przemiany substancji toksycznych i szkodliwych w organizmie i czynniki wplywające na toksyczność substancji
2,0
3,0student wykazuje znajomość przemian, jakim podlegają ksenobiotyki w organizmie człowieka oraz opisuje podstawowe czynniki wpływające na toksyczność substancji
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BPŻ-S-O4.2_W03
opisuje wybrane czynniki biologiczne stanowiące zanieczyszczenie żywności, stwarzające zagrożenie dla zdrowia ludzi
2,0
3,0student opisuje najważniejsze czynniki biologiczne stanowiące zanieczyszczenie żywności, stwarzające zagrożenie dla zdrowia ludzi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.2_U01
student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników i dokonywania oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów
2,0
3,0student wykazuje umiejętność analizy i interpretacji wyników. Umie dokonać oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006
  2. Brzozowska A. (red.), Toksykologia żywności - przewodnik do ćwiczeń., SGGW, Warszawa, 2010
  3. Gertig H., Żywność a zdrowie, PZWL, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Oszacowanie dziennego pobrania wybranych zanieczyszczeń środowiskowych.4
T-A-2Wpływ wybranych procesów technologicznych na zawartość substancji szkodliwych w żywności.2
T-A-3Szkodniki magazynowe2
T-A-4Mięso jako źródło zarażeń pasożytami2
T-A-5Ocena pobrania z dietą wybranych dodatków do żywności.2
T-A-6Metody identyfikacji syntetycznych przeciwutleniaczy i barwników. Charakterystyka toksykologiczna.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Higiena żywności – cel i zadania. Higiena produkcji żywności – powietrze, woda i personel jako potencjalne źródło skażenia żywności w zakładach produkcyjnych.2
T-W-2Toksykologia żywności. Przedmiot i cel badań toksykologicznych.4
T-W-3Warunki akceptacji substancji chemicznej jako dodatku do żywności. Zakres badań w ocenie toksykologicznej dodatków do żywności. Procedura zapewnienia bezpieczeństwa związków chemicznych dodawanych do żywności.2
T-W-4Monitoring zanieczyszczeń chemicznych żywności. System wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt – RASFF.2
T-W-5Charakterystyka substancji antyodżywczych obecnych w żywności2
T-W-6Skażenia biologiczne żywności.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie się do zajęć i zaliczenia części wykładowej15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O4.2_W01dokonuje charakterystyki toksykologicznej wybranych substancji dodawanych celowo do żywności i stanowiących jej zanieczyszczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W03zna zasady zarządzania, w tym zarządzania jakością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych substancji
Treści programoweT-A-5Ocena pobrania z dietą wybranych dodatków do żywności.
T-A-6Metody identyfikacji syntetycznych przeciwutleniaczy i barwników. Charakterystyka toksykologiczna.
T-W-5Charakterystyka substancji antyodżywczych obecnych w żywności
T-W-4Monitoring zanieczyszczeń chemicznych żywności. System wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt – RASFF.
T-W-1Higiena żywności – cel i zadania. Higiena produkcji żywności – powietrze, woda i personel jako potencjalne źródło skażenia żywności w zakładach produkcyjnych.
T-W-6Skażenia biologiczne żywności.
T-W-3Warunki akceptacji substancji chemicznej jako dodatku do żywności. Zakres badań w ocenie toksykologicznej dodatków do żywności. Procedura zapewnienia bezpieczeństwa związków chemicznych dodawanych do żywności.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dokonuje charakterystyki toksykologicznej najważniejszych substancji dodawanych celowo do żywności i stanowiących jej zanieczyszczenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O4.2_W02zna przemiany substancji toksycznych i szkodliwych w organizmie i czynniki wplywające na toksyczność substancji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-W-2Toksykologia żywności. Przedmiot i cel badań toksykologicznych.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje znajomość przemian, jakim podlegają ksenobiotyki w organizmie człowieka oraz opisuje podstawowe czynniki wpływające na toksyczność substancji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O4.2_W03opisuje wybrane czynniki biologiczne stanowiące zanieczyszczenie żywności, stwarzające zagrożenie dla zdrowia ludzi
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z charakterystyką wybranych czynników biologicznych skażających żywność
Treści programoweT-A-3Szkodniki magazynowe
T-A-4Mięso jako źródło zarażeń pasożytami
T-W-1Higiena żywności – cel i zadania. Higiena produkcji żywności – powietrze, woda i personel jako potencjalne źródło skażenia żywności w zakładach produkcyjnych.
T-W-6Skażenia biologiczne żywności.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student opisuje najważniejsze czynniki biologiczne stanowiące zanieczyszczenie żywności, stwarzające zagrożenie dla zdrowia ludzi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O4.2_U01student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników i dokonywania oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych substancji
C-3zapoznanie studentów z charakterystyką wybranych czynników biologicznych skażających żywność
Treści programoweT-A-5Ocena pobrania z dietą wybranych dodatków do żywności.
T-A-6Metody identyfikacji syntetycznych przeciwutleniaczy i barwników. Charakterystyka toksykologiczna.
T-W-5Charakterystyka substancji antyodżywczych obecnych w żywności
T-W-4Monitoring zanieczyszczeń chemicznych żywności. System wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt – RASFF.
T-W-1Higiena żywności – cel i zadania. Higiena produkcji żywności – powietrze, woda i personel jako potencjalne źródło skażenia żywności w zakładach produkcyjnych.
T-W-2Toksykologia żywności. Przedmiot i cel badań toksykologicznych.
T-W-3Warunki akceptacji substancji chemicznej jako dodatku do żywności. Zakres badań w ocenie toksykologicznej dodatków do żywności. Procedura zapewnienia bezpieczeństwa związków chemicznych dodawanych do żywności.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje umiejętność analizy i interpretacji wyników. Umie dokonać oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O4.2_K01rozwija własną aktywność poznawczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej, ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych substancji
C-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
C-3zapoznanie studentów z charakterystyką wybranych czynników biologicznych skażających żywność
Treści programoweT-A-2Wpływ wybranych procesów technologicznych na zawartość substancji szkodliwych w żywności.
T-A-3Szkodniki magazynowe
T-A-4Mięso jako źródło zarażeń pasożytami
T-A-5Ocena pobrania z dietą wybranych dodatków do żywności.
T-A-6Metody identyfikacji syntetycznych przeciwutleniaczy i barwników. Charakterystyka toksykologiczna.
T-A-1Oszacowanie dziennego pobrania wybranych zanieczyszczeń środowiskowych.
T-W-5Charakterystyka substancji antyodżywczych obecnych w żywności
T-W-4Monitoring zanieczyszczeń chemicznych żywności. System wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt – RASFF.
T-W-1Higiena żywności – cel i zadania. Higiena produkcji żywności – powietrze, woda i personel jako potencjalne źródło skażenia żywności w zakładach produkcyjnych.
T-W-2Toksykologia żywności. Przedmiot i cel badań toksykologicznych.
T-W-6Skażenia biologiczne żywności.
T-W-3Warunki akceptacji substancji chemicznej jako dodatku do żywności. Zakres badań w ocenie toksykologicznej dodatków do żywności. Procedura zapewnienia bezpieczeństwa związków chemicznych dodawanych do żywności.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne