Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Ksenobiotyki w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ksenobiotyki w żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość fizjologii, biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
C-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków
C-3zapoznanie studentów z metodami wykrywania i oceny wielkości pobrania określonych ksenobiotyków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków. Modele oceny pobrania. Szacowanie: dziennego pobrania (DP), dopuszczalnego dziennego pobrania (DDP) i teoretycznego maksymalnego dziennego pobrania (TMDI).4
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.2
T-A-3Wpływ procesów technologicznych na powstawanie i zmiany stężenia wybranych ksenobiotyków w żywności.2
T-A-4Ocena działania toskycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórczego, wpływ na długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą itp.).5
T-A-5Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych.2
15
wykłady
T-W-1Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności2
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe).2
T-W-3Farmaceutyki w żywności.2
T-W-4Chemikalia przemysłowe w żywnosci - źródła i charakterystyka toksykologiczna. Pestycydy w żywności - źródła i charakterystyka toksykologiczna.4
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna substancji dodowanych celowo do żywności.2
T-W-6Migracja składników opakowań do żywności i wpływ na zdrowie konsumenta.2
T-W-7Żywność genetycznie modyfikowana.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.15
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.10
A-A-4Studiowanie literatury.6
46
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury.15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.10
A-W-4Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia części wykładowej.5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_W01
Student omawia wybrane ksenobiotyki (substancje dodawane celowo do żywności i stanowiące jej zanieczyszczenie), w ujęciu zagrożenia zdrowotnego.
BT_2A_W03R2A_W02InzA2_W04C-2T-A-4, T-A-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7M-2, M-1, M-3S-2
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_W02
Student omawia czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków.
BT_2A_W01R2A_W01, R2A_W04C-1T-W-2M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_U01
Student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników badań i dokonywania oceny zagrozenia zdrowotnego konsumentów.
BT_2A_U04R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-3, C-2T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_K01
umiejętnie korzysta z naukowych źródeł informaji
BT_2A_K01R2A_K01, R2A_K07InzA2_K02C-3, C-2, C-1T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-4, M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_W01
Student omawia wybrane ksenobiotyki (substancje dodawane celowo do żywności i stanowiące jej zanieczyszczenie), w ujęciu zagrożenia zdrowotnego.
2,0
3,0Student omawia najważniejsze ksenobiotyki obecne w żywności, w kontekście zagrożenia zdrowotnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_W02
Student omawia czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków.
2,0
3,0Student opisuje podstawowe czynniki wpływające na toksyczność substancji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_U01
Student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników badań i dokonywania oceny zagrozenia zdrowotnego konsumentów.
2,0
3,0Student wykazuje umiejętność analizy i interpretacji wyników. Umie dokonać (w podstawowym zakresie) oceny zagrożenia zdrowotnego konsumentów .
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Warszawa, PZWL, 2006
  2. Brzozowska A. (red.), Toksykologia żywności, SGGW, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Nikonorow M., Urbanek-Karłowska B., Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków. Modele oceny pobrania. Szacowanie: dziennego pobrania (DP), dopuszczalnego dziennego pobrania (DDP) i teoretycznego maksymalnego dziennego pobrania (TMDI).4
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.2
T-A-3Wpływ procesów technologicznych na powstawanie i zmiany stężenia wybranych ksenobiotyków w żywności.2
T-A-4Ocena działania toskycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórczego, wpływ na długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą itp.).5
T-A-5Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności2
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe).2
T-W-3Farmaceutyki w żywności.2
T-W-4Chemikalia przemysłowe w żywnosci - źródła i charakterystyka toksykologiczna. Pestycydy w żywności - źródła i charakterystyka toksykologiczna.4
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna substancji dodowanych celowo do żywności.2
T-W-6Migracja składników opakowań do żywności i wpływ na zdrowie konsumenta.2
T-W-7Żywność genetycznie modyfikowana.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.15
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.10
A-A-4Studiowanie literatury.6
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury.15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.10
A-W-4Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia części wykładowej.5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O5.1_W01Student omawia wybrane ksenobiotyki (substancje dodawane celowo do żywności i stanowiące jej zanieczyszczenie), w ujęciu zagrożenia zdrowotnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W03zna zasady zarządzania, w tym zarządzania jakością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków
Treści programoweT-A-4Ocena działania toskycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórczego, wpływ na długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą itp.).
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.
T-W-4Chemikalia przemysłowe w żywnosci - źródła i charakterystyka toksykologiczna. Pestycydy w żywności - źródła i charakterystyka toksykologiczna.
T-W-1Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna substancji dodowanych celowo do żywności.
T-W-6Migracja składników opakowań do żywności i wpływ na zdrowie konsumenta.
T-W-3Farmaceutyki w żywności.
T-W-7Żywność genetycznie modyfikowana.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia najważniejsze ksenobiotyki obecne w żywności, w kontekście zagrożenia zdrowotnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O5.1_W02Student omawia czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-W-2Czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe).
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opisuje podstawowe czynniki wpływające na toksyczność substancji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O5.1_U01Student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników badań i dokonywania oceny zagrozenia zdrowotnego konsumentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z metodami wykrywania i oceny wielkości pobrania określonych ksenobiotyków
C-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków
Treści programoweT-A-5Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych.
T-A-3Wpływ procesów technologicznych na powstawanie i zmiany stężenia wybranych ksenobiotyków w żywności.
T-A-4Ocena działania toskycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórczego, wpływ na długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą itp.).
T-A-1Ocena pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków. Modele oceny pobrania. Szacowanie: dziennego pobrania (DP), dopuszczalnego dziennego pobrania (DDP) i teoretycznego maksymalnego dziennego pobrania (TMDI).
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.
Metody nauczaniaM-4pokaz
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje umiejętność analizy i interpretacji wyników. Umie dokonać (w podstawowym zakresie) oceny zagrożenia zdrowotnego konsumentów .
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O5.1_K01umiejętnie korzysta z naukowych źródeł informaji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej, ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z metodami wykrywania i oceny wielkości pobrania określonych ksenobiotyków
C-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków
C-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-A-5Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych.
T-A-3Wpływ procesów technologicznych na powstawanie i zmiany stężenia wybranych ksenobiotyków w żywności.
T-A-4Ocena działania toskycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórczego, wpływ na długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą itp.).
T-A-1Ocena pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków. Modele oceny pobrania. Szacowanie: dziennego pobrania (DP), dopuszczalnego dziennego pobrania (DDP) i teoretycznego maksymalnego dziennego pobrania (TMDI).
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.
T-W-4Chemikalia przemysłowe w żywnosci - źródła i charakterystyka toksykologiczna. Pestycydy w żywności - źródła i charakterystyka toksykologiczna.
T-W-1Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe).
T-W-3Farmaceutyki w żywności.
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna substancji dodowanych celowo do żywności.
Metody nauczaniaM-4pokaz
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne