Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy współczesnej mikroskopii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy współczesnej mikroskopii
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Samodzielna Pracownia Histologii i Biologii Rozwoju (PUM)
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Laszczyńska <laszcz@pum.edu.pl>
Inni nauczyciele Stanisław Lenart <Stanislaw.Lenart@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiadomości o strukturach biologicznych oraz podstawowe wiadomości z fizyki z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami badań struktury w oparciu o możliwości techniczne Uczelni

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Prezentacja referatów przygotowanych przez studentów cz. I i II4
T-L-2Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym, ocena preparatów, technika parafinowa, technika barwienia2
T-L-3Utrwalanie, odwadnianie i zatapianie materiału do badań w mikroskopie elektronowym transmisyjnym. Ultramikrotomy, krojenie bloczków, kontrastowanie skrawków.3
T-L-4Suszenie w punkcie krytycznym CO2, napyalnie próżniowe preparatów do badań w mikroskopie elektronowym skaningowym3
T-L-5Mikroanaliza rentgenowska, mikroskop sił atomowych3
15
wykłady
T-W-1Rodzaje technik mikroskopowych we współczesnej biologii. Rodzaje mikroskopów3
T-W-2Mikroskopia elektronowa i jej znaczenie w świetle innych technik badawczych3
T-W-3Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym (I), utrwalacze, sposoby utrwalania materiału, płukanie, odwadnianie i zatapianie materiału3
T-W-4Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym (II), mikrotomy, ultramikrotomy, krojenie skrawków, barwienie, kontrastowanie, technika skrawków półcienkich3
T-W-5Interpretacja obrazów w mikroskopie świetlnym, polaryzacyjnym, fluorescencyjnym i elektronowym3
T-W-6Podstawy optyki elektronowej3
T-W-7Zasada działania mikroskopu świetlnego, elektronowego transmisyjnego i skaningowego3
T-W-8Transmisyjna mikroskopia elektronowa (TEM), skaningowa mikroskopia elektronowa (SEM)3
T-W-9Mikroanaliza rentgenowska3
T-W-10Mikroskopia Tunelowa (STM), mikroskopia sił atomowych (AFM)3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Obowiązkowe uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń laboratoryjnych45
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2przygotowanie do kolkwium I15
A-W-3przygotowanie do kolokwium II15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny. Ćwiczenia laboratoryne z wykorzystaniem mowoczesnych urządzeń do badań struktury

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiadomości w kolokwiach I i II. Zaliczenie końcowe wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena referatów przygotowanych przez studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-D1_W01
1
BT_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W05C-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-D1_U01
1
BT_2A_U05R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U08C-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-D1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę aktywnego i kreatywnego podejścia do prowadzonych badań
C-1M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-D1_W01
1
2,0
3,0Znajomość podstawowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do badń struktury
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-D1_U01
1
2,0
3,0Znajomość podstawowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do badń struktury
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-D1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę aktywnego i kreatywnego podejścia do prowadzonych badań
2,0
3,0Znajomość podstawowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do badń struktury
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Litwin J.A., Podstawy technik mikroskopowych, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999
  2. Zabel M., Immunocytochemia, PWN, Warszawa, 1999
  3. Kawiak J., Mirecka J., Olszewska M., Warchoł J., Podstawy cytofizjologii, PWN, Warszawa, 1997
  4. Kilarski W., Strukturalne podstawy biologii komórki, PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Postępy Biologii Komórki - kwartalnik Polskiego Towarzystwa Biologii Komórki, 2011
  2. Cieciura L., Techniki stosowane w mikroskopiii elektronowej, PWN, Warszawa, 1989
  3. Materiały własne Zakładu Histologii i Biologii Rozwoju PUM, 2011
  4. Materiały własne Zakładu Metaloznawstwa i Odlewnictwa ZUT, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Prezentacja referatów przygotowanych przez studentów cz. I i II4
T-L-2Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym, ocena preparatów, technika parafinowa, technika barwienia2
T-L-3Utrwalanie, odwadnianie i zatapianie materiału do badań w mikroskopie elektronowym transmisyjnym. Ultramikrotomy, krojenie bloczków, kontrastowanie skrawków.3
T-L-4Suszenie w punkcie krytycznym CO2, napyalnie próżniowe preparatów do badań w mikroskopie elektronowym skaningowym3
T-L-5Mikroanaliza rentgenowska, mikroskop sił atomowych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje technik mikroskopowych we współczesnej biologii. Rodzaje mikroskopów3
T-W-2Mikroskopia elektronowa i jej znaczenie w świetle innych technik badawczych3
T-W-3Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym (I), utrwalacze, sposoby utrwalania materiału, płukanie, odwadnianie i zatapianie materiału3
T-W-4Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym (II), mikrotomy, ultramikrotomy, krojenie skrawków, barwienie, kontrastowanie, technika skrawków półcienkich3
T-W-5Interpretacja obrazów w mikroskopie świetlnym, polaryzacyjnym, fluorescencyjnym i elektronowym3
T-W-6Podstawy optyki elektronowej3
T-W-7Zasada działania mikroskopu świetlnego, elektronowego transmisyjnego i skaningowego3
T-W-8Transmisyjna mikroskopia elektronowa (TEM), skaningowa mikroskopia elektronowa (SEM)3
T-W-9Mikroanaliza rentgenowska3
T-W-10Mikroskopia Tunelowa (STM), mikroskopia sił atomowych (AFM)3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Obowiązkowe uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń laboratoryjnych45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2przygotowanie do kolkwium I15
A-W-3przygotowanie do kolokwium II15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-D1_W011
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami badań struktury w oparciu o możliwości techniczne Uczelni
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Ćwiczenia laboratoryne z wykorzystaniem mowoczesnych urządzeń do badań struktury
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena referatów przygotowanych przez studentów
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiadomości w kolokwiach I i II. Zaliczenie końcowe wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstawowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do badń struktury
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-D1_U011
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami badań struktury w oparciu o możliwości techniczne Uczelni
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Ćwiczenia laboratoryne z wykorzystaniem mowoczesnych urządzeń do badań struktury
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena referatów przygotowanych przez studentów
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiadomości w kolokwiach I i II. Zaliczenie końcowe wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstawowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do badń struktury
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-D1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę aktywnego i kreatywnego podejścia do prowadzonych badań
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami badań struktury w oparciu o możliwości techniczne Uczelni
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Ćwiczenia laboratoryne z wykorzystaniem mowoczesnych urządzeń do badań struktury
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena referatów przygotowanych przez studentów
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiadomości w kolokwiach I i II. Zaliczenie końcowe wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstawowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do badń struktury
3,5
4,0
4,5
5,0