Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Sylabus przedmiotu Podstawy współczesnej hodowli roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy współczesnej hodowli roślin | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu botaniki, fizjologii, biochemi oraz genetyki roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy o procesach otrzymywania nowych, ulepszonych odmian oraz możliwościach przewidywania efektywności tych działań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Planowanie doświadczeń hodowlanych uwzgledniające potrzeby selekcyjne, sposób i współczynnik rozmnażania. | 2 |
T-A-2 | Kojarzenie losowe i nielosowe osobników w populacji. Frekwencja genotypu i allelu. | 2 |
T-A-3 | Wybór materiałów wyjściowych do hodowli. Czynniki wpływające na skład genetyczny populacji. Chów wsobny, współczynnik pokrewieństwa. Systemy kojarzenia w pokrewieństwie. | 2 |
T-A-4 | Mutacja jako czynnik wpływający na zmienność w populacji. Selekcja naturalna i sztuczna, skuteczność selekcji i jej wartość. | 2 |
T-A-5 | Metody selekcji masowej. Zmiany w częstościach fenotypów, genotypów, alleli u gatunków samopłodnych i obcopłodnych. | 2 |
T-A-6 | Metody selekcji indywidualnej. Zmiany w częstościach fenotypów, genotypów, alleli u gatunków samopłodnych i obcopłodnych. | 2 |
T-A-7 | Metody hodowlane wykorzystujące efekt heterozji. Depresja wsobna, heterozja, transgresja. Identyfikacja loci warunkujących cechy ilościowe - QTL. | 2 |
T-A-8 | Ocena wartości hodowlanej. Reakcja roślin na selekcję. Przewidywanie postępu hodowlanego. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Ewolucja roślin uprawnych, czynniki aklimatyzacyjne. Postęp genetyczny i hodowlany. Czynniki wpływające na postęp odmianowy. Zagrożenia dla poprawiania odmian roślin uprawnych wskutek działania erozji genetycznej. | 2 |
T-W-2 | Kolekcjonowanie materiałów genetycznych przydatnych w hodowli nowych odmian. Tworzenie zmienności genetycznej i jej źródła. Krzyżowania wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe, problemy z barierą płciową i sposoby jej przełamywania. | 2 |
T-W-3 | Wykorzystanie mutagenów do kreowania zmienności genetycznej. Mutanty ze zmianami pojedynczych genów oraz popilpoidy. Techniki molekularne wspierające generowanie mutantów - TILLING. | 2 |
T-W-4 | Selekcja roślin, kierunki i najważniejsze cechy selekcyjne. Metody selekcji, selekcja masowa i indywidualna. Teoretyczne podstawy przewidywania skuteczności wyboru pożądanych genotypów. Identyfikacja cżęstości alleli, fenotypów i genotypów w selekcji masowej oraz indywidualnej roślin obcopłodnych i samopłodnych. | 4 |
T-W-5 | Cykl hodowlany. Identyfikacja etapów programu hodowlanego wykorzystujących techniki molekularne. Dobór technik wspierających procesy hodowlane. Metody skracania cyklu hodowlanego z wykorzystaniem metod laboratoryjnych w tym kultur in vitro oraz generowania haploidów. | 2 |
T-W-6 | Perspektywy hodowli nowych gatunków oraz ulepszania istniejących odmian z wykorzystaniem technologii modyfikacji genetycznych i bez tych technik. | 2 |
T-W-7 | Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie literatury | 20 |
A-A-3 | przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Metody praktyczne rozwiązywania zadań problemowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena zaangażowania w dyskusję i pracę w grupie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_W01 Student zna podstawowe etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, rozumie genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna metody biotechnologiczne możliwe do wykorzystania w hodowli. | BT_2A_W15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć powiązać zasady tworzenia nowych odmian, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji. | BT_2A_U04, BT_2A_U06 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-A-8, T-A-7 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie świadomy wagi potrzeby rozwoju nowoczesnej hodowli jako czynnika zwiększającego samowystarczalność żywnościową kraju. | BT_2A_K01, BT_2A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-A-8, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_W01 Student zna podstawowe etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, rozumie genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna metody biotechnologiczne możliwe do wykorzystania w hodowli. | 2,0 | Student nie zna podstawowych etapów tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, nie posiada wiedzy o genetycznym podłożu procesu hodowlanego oraz nie potrafi wykazać zastosowania różnych metod biotechnologicznych w hodowli roślin. |
3,0 | Student umie wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, w podstawowym stopniu rozumie genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna najważniejsze metody biotechnologiczne możliwe do wykorzystania w hodowli. | |
3,5 | Student umie wymienić i krótko scharakteryzować etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, w rozszerzonym stopniu rozumie genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna i potrafi scharakteryzować większość metod biotechnologicznych możliwych do wykorzystania w hodowli. | |
4,0 | Student umie wymienić i dobrze scharakteryzować etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, w rozszerzonym stopniu rozumie genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna i potrafi szczegółowo scharakteryzować większość metod biotechnologicznych możliwych do wykorzystania w hodowli. | |
4,5 | Student umie wymienić i bardzo dobrze scharakteryzować etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, rozumie i szczegółowo charakteryzuje genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna i potrafi bardzo dobrze scharakteryzować większość metod biotechnologicznych możliwych do wykorzystania w hodowli. | |
5,0 | Student umie wymienić i bardzo dobrze scharakteryzować etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, rozumie i szczegółowo charakteryzuje genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna i potrafi bardzo dobrze scharakteryzować wszystkie metody biotechnologiczne możliwe do wykorzystania w hodowli. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć powiązać zasady tworzenia nowych odmian, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji. | 2,0 | Student nie umie powiązać zasad tworzenia nowych odmian, wykonać analizy doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji. |
3,0 | Student umieć w stopniu podstawowym powiązać zasady tworzenia nowych odmian z metodami biotechnologicznymi, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji. | |
3,5 | Student umieć w stopniu dostatecznym powiązać zasady tworzenia nowych odmian z metodami biotechnologicznymi, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji. | |
4,0 | Student umieć w stopniu dobrym powiązać zasady tworzenia nowych odmian z metodami biotechnologicznymi, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji. | |
4,5 | Student umieć w stopniu bardzo dobrym powiązać zasady tworzenia nowych odmian z metodami biotechnologicznymi, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji. | |
5,0 | Student umieć w stopniu znakomitym powiązać zasady tworzenia nowych odmian z metodami biotechnologicznymi, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie świadomy wagi potrzeby rozwoju nowoczesnej hodowli jako czynnika zwiększającego samowystarczalność żywnościową kraju. | 2,0 | Student nie nabył kompetencji. |
3,0 | Student nabył kompetencje w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student nabył kompetencje w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym. | |
5,0 | Student nabył kompetencje w stopniu znakomitym. |
Literatura podstawowa
- Michalik B., Hodowla roślin z elementami genetyki i biotechnologii, PWRiL, Poznań, 2009
- Żuk B., Wierzbicki H., Zatoń-Dobrowolska M., Kulisiewicz Z., Genetyka populacji i metody hodowlane, PWRiL, Warszawa, 2011
- Duczmala K., Tucholska H., Hodowla i nasiennictwo roślin ogrodniczych, Katedra Nasiennictwa i Szkółkarstwa Ogrodniczego Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2011
Literatura dodatkowa
- Malepszy S., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2009, II