Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie hodowli komórkowych w medycynie regeneracyjnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykorzystanie hodowli komórkowych w medycynie regeneracyjnej | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z zakresu biologii komórki, podstaw histologii. |
W-2 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu hodowli komórek i tkanek. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wprowadzenie podstaw dotyczących inżynierii tkankowej i medycyny regeneracyjnej. |
C-2 | Poznanie najważniejszych metod stosowanych w hodowlach tkankowych i technikach regeneracyjnych. |
C-3 | Teoretyczne podstawy technik prowadzenia hodowli tkankowych i badań z zakresu regeneracji komórek i tkanek. |
C-4 | Przykłady wykorzystania technik inżynierii tkankowej i regeneracyjnej w leczeniu wielu schorzeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pojęcie regeneracji i jej przykłady. | 3 |
T-A-2 | Poszukiwanie czynników i metod pozwalających na regenerację starych tkanek. | 2 |
T-A-3 | Biomateriały wykorzystywane w hodowlach tkanek. | 3 |
T-A-4 | Rekonstrukcja dróg moczowych przy użyciu technik inżynierii tkankowej. | 2 |
T-A-5 | Terapie genowe w procesie regeneracji organizmu. | 2 |
T-A-6 | Banki komórek i tkanek. | 2 |
T-A-7 | Podsumowanie i zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Hodowle sztucznej skóry w warunkach in vitro | 4 |
T-W-2 | Hodowle sztucznej rogówki w warunkach in vitro. | 2 |
T-W-3 | Hodowle sztucznej chrząstki w warunkach in vitro. | 3 |
T-W-4 | Charakterystyka i metody hodowli naczyń krwionośnych w warunkach in vitro. | 2 |
T-W-5 | Medycyna regeneracyjna w wykorzystaniem komórek macierzystych. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo z zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Samodzielna praca ze wskazanymi materiałami. | 20 |
A-A-3 | Opanowanie treści cwiczeń audytoryjnych. | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielna praca z literaturą fachową. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładów. | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | opowiadanie |
M-3 | opis |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści przedmiotu w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_W01 Student zna techniki hodowli tkankowch in vitro i zagadnienia z zakresu medycyny regeneracyjnej. | BT_2A_W06, BT_2A_W16 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BT_2A_null_W02 Student umie wskazać na praktyczne przykłady zastosowania hodowli tkankowych i inżynierii tkankowej w medycynie. | BT_2A_W10 | — | — | C-4 | T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_null_U01 Student przedstawia możliwości wykorzystania potencjału komórkowego w medycinie regeneracyjnej. Analizuje dotychczasowe osiągnięcia w tej dziedzinie i nakreśla perspektywy rozwoju tej dyscypliny. | BT_2A_U08 | — | — | C-4 | T-A-2, T-A-6, T-A-1 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_W01 Student zna techniki hodowli tkankowch in vitro i zagadnienia z zakresu medycyny regeneracyjnej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_null_W02 Student umie wskazać na praktyczne przykłady zastosowania hodowli tkankowych i inżynierii tkankowej w medycynie. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_null_U01 Student przedstawia możliwości wykorzystania potencjału komórkowego w medycinie regeneracyjnej. Analizuje dotychczasowe osiągnięcia w tej dziedzinie i nakreśla perspektywy rozwoju tej dyscypliny. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Drewa T., Kultury komórkowe zwierząt i człowieka., Wydawnictwo CM UMK, Toruń, 2007
- Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Atala A., Lanza R., Thomson J.A., Nerem R., Principles of regenerative medicine., Elsevier, Amsterdam, 2010