Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Procesy biodegradacji i biodeterioracji materiałów technicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy biodegradacji i biodeterioracji materiałów technicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ma podstawową wiedzę z zakresu chemii organicznej, chemii nieorganicznej, biochemii, mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z relacjami między materiałami a żywymi organizmami, przedstawienie mikrobiologicznej biodeterioracji oraz biodegradacji jako kluczowych zjawisk w ocenie trwałości materiałów oraz zagrożeń bezpieczeństwa człowieka i ochrony środowiska, przedstwaienie mikrobiologicznej biodegradacji i biodeterioracji jako procesów niezbędnych w ochronie środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Określenie biodegradacji materiałów opakowaniowych w środowisku wodnym (zgodnie z normą 14047), obliczanie ilości wydzielonego dwutlenku węgla4
T-A-2Określenie biodegradacji materiałów technicznych w warunkach kompostu organicznego oraz w określonych warunkach kompostowania (zgodnie z normą PN-EN 14046)4
T-A-3Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem ATR i FTiR - analiza widm3
T-A-4Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem mikroskopii elektronowej4
15
wykłady
T-W-1Mikrobiologiczny rozkład produktów pochodzenia naftowego2
T-W-2Grzyby strzępkowe w niszczeniu materiałów elktroizolacyjnych2
T-W-3Biogeochemiczne i biogeofizyczne mechanizmy biodeterioracji mineralnych materiałów budowlanych2
T-W-4Mikrobiologiczny rozkład powłok malarskich2
T-W-5Mikrobiologiczny rozkład tworzyw sztucznych i biopolimerów2
T-W-6Procesy biodegradacji tkanin i włókien2
T-W-7Procesy biodegradacji papieru1
T-W-8Mikrobiologiczny rozkład skóry i wyrobów skórzanych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1obecnośc na zajęciach15
A-A-2opracowanie zagadnień prezentowanych na ćwiczeniach15
30
wykłady
A-W-1obecność na wykładach15
A-W-2opanowanie materiału prezentowanego podczas wykładów i przygotowanie do zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium/1 na semestr
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O14.2_W01
Ma wiedzę na temat pozytywnych (biodegradacji i biodeterioracji odpadów) i negatywnych (obniżenia trwałości materiałów technicznych, zanieczyszczenia) aspektów działania mikroorganizmów
BT_1A_W12R1A_W05C-1T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1S-2
BT_1A_BT-S-O14.2_W02
Posiada wiedzę dotyczącą biodeterioracji kosmetyków i leków
BT_1A_W12R1A_W05C-1T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1S-2
BT_1A_BT-S-O14.2_W03
Posiada wiedzę na temat grzybów występujących w materiałach elektroizolacyjnych, zna ich wpływ na właściwości tych materiałów
BT_1A_W12R1A_W05C-1T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1S-2
BT_1A_BT-S-O14.2_W04
Ma wiedzę na temat oczyszczania gleby i wody ze związków pochodzenia naftowego; mikroorganizmów uczestniczących w korozji metali i ich stopów oraz ekologii drobnoustrojów w kamieniach budowlanych, materiałach malarskich i drewnie
BT_1A_W12R1A_W05C-1T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O14.2_U01
Ma umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią z zakresu procesów biodegradacji i biodeterioracji w formie werbalnej i pisemnej;
BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-2S-1
BT_1A_BT-S-O14.2_U02
Posiada umiejętność ochrony materiałów technicznych przed negatywnym działaniem mikroorganizmów; wyboru mikroorganizmów wykorzystywanych w procesach biodegradacji i biodeterioracji w ochronie środowiska
BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-2S-1
BT_1A_BT-S-O14.2_U03
Potrafi ocenić przydatność procesów biodegradacji i biodeterioracji w ochronie środowiska z ekonomicznego punktu widzenia
BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O14.2_K01
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
BT_1A_K08, BT_1A_K01, BT_1A_K04R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-1T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O14.2_W01
Ma wiedzę na temat pozytywnych (biodegradacji i biodeterioracji odpadów) i negatywnych (obniżenia trwałości materiałów technicznych, zanieczyszczenia) aspektów działania mikroorganizmów
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych.
3,0Student potrafi wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, a także identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium.
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium.
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium.
BT_1A_BT-S-O14.2_W02
Posiada wiedzę dotyczącą biodeterioracji kosmetyków i leków
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych.
3,0Student potrafi wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, a także identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium.
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium.
BT_1A_BT-S-O14.2_W03
Posiada wiedzę na temat grzybów występujących w materiałach elektroizolacyjnych, zna ich wpływ na właściwości tych materiałów
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych.
3,0Student potrafi wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, a także identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium.
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium.
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium.
BT_1A_BT-S-O14.2_W04
Ma wiedzę na temat oczyszczania gleby i wody ze związków pochodzenia naftowego; mikroorganizmów uczestniczących w korozji metali i ich stopów oraz ekologii drobnoustrojów w kamieniach budowlanych, materiałach malarskich i drewnie
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych.
3,0Student potrafi wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, a także identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O14.2_U01
Ma umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią z zakresu procesów biodegradacji i biodeterioracji w formie werbalnej i pisemnej;
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń).
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a także potrafi zapisać reakcje do przeprowadzonych ćwiczeń.
BT_1A_BT-S-O14.2_U02
Posiada umiejętność ochrony materiałów technicznych przed negatywnym działaniem mikroorganizmów; wyboru mikroorganizmów wykorzystywanych w procesach biodegradacji i biodeterioracji w ochronie środowiska
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń).
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a także potrafi zapisać reakcje do przeprowadzonych ćwiczeń
BT_1A_BT-S-O14.2_U03
Potrafi ocenić przydatność procesów biodegradacji i biodeterioracji w ochronie środowiska z ekonomicznego punktu widzenia
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń).
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a także potrafi zapisać reakcje do przeprowadzonych ćwiczeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O14.2_K01
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
2,0student nie potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium,nie potrafi współpracować w grupie
3,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium, potrafi współpracować w grupie
3,5student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (z niewielką pomocą potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie
4,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie
4,5student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie, potrafi kreatywnie organizować swoją pracę
5,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie, potrafi kreatywnie organizować pracę w grupie

Literatura podstawowa

  1. Zyska B., Żakowska Z., Mikrobiologia materiałów, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2005

Literatura dodatkowa

  1. PN-EN 14046, Opakowania, Ocena ostatecznej biodegradowalności w warunkach tlenowych i rozkładu materiałów opakowaniowych w określonych warunkach kompostowania. Metoda analizy utlenionego ditlenku węgla, 2005
  2. PN-EN 14047, Opakowania, Określenie biodegradacji końcowej materiałów opakowaniowych w środowisku wodnym - metoda analizy wydzielonego dwutlenku węgla, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Określenie biodegradacji materiałów opakowaniowych w środowisku wodnym (zgodnie z normą 14047), obliczanie ilości wydzielonego dwutlenku węgla4
T-A-2Określenie biodegradacji materiałów technicznych w warunkach kompostu organicznego oraz w określonych warunkach kompostowania (zgodnie z normą PN-EN 14046)4
T-A-3Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem ATR i FTiR - analiza widm3
T-A-4Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem mikroskopii elektronowej4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mikrobiologiczny rozkład produktów pochodzenia naftowego2
T-W-2Grzyby strzępkowe w niszczeniu materiałów elktroizolacyjnych2
T-W-3Biogeochemiczne i biogeofizyczne mechanizmy biodeterioracji mineralnych materiałów budowlanych2
T-W-4Mikrobiologiczny rozkład powłok malarskich2
T-W-5Mikrobiologiczny rozkład tworzyw sztucznych i biopolimerów2
T-W-6Procesy biodegradacji tkanin i włókien2
T-W-7Procesy biodegradacji papieru1
T-W-8Mikrobiologiczny rozkład skóry i wyrobów skórzanych2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1obecnośc na zajęciach15
A-A-2opracowanie zagadnień prezentowanych na ćwiczeniach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1obecność na wykładach15
A-W-2opanowanie materiału prezentowanego podczas wykładów i przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O14.2_W01Ma wiedzę na temat pozytywnych (biodegradacji i biodeterioracji odpadów) i negatywnych (obniżenia trwałości materiałów technicznych, zanieczyszczenia) aspektów działania mikroorganizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W12Wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z relacjami między materiałami a żywymi organizmami, przedstawienie mikrobiologicznej biodeterioracji oraz biodegradacji jako kluczowych zjawisk w ocenie trwałości materiałów oraz zagrożeń bezpieczeństwa człowieka i ochrony środowiska, przedstwaienie mikrobiologicznej biodegradacji i biodeterioracji jako procesów niezbędnych w ochronie środowiska
Treści programoweT-A-3Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem ATR i FTiR - analiza widm
T-A-4Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem mikroskopii elektronowej
T-A-2Określenie biodegradacji materiałów technicznych w warunkach kompostu organicznego oraz w określonych warunkach kompostowania (zgodnie z normą PN-EN 14046)
T-A-1Określenie biodegradacji materiałów opakowaniowych w środowisku wodnym (zgodnie z normą 14047), obliczanie ilości wydzielonego dwutlenku węgla
T-W-7Procesy biodegradacji papieru
T-W-1Mikrobiologiczny rozkład produktów pochodzenia naftowego
T-W-2Grzyby strzępkowe w niszczeniu materiałów elktroizolacyjnych
T-W-3Biogeochemiczne i biogeofizyczne mechanizmy biodeterioracji mineralnych materiałów budowlanych
T-W-4Mikrobiologiczny rozkład powłok malarskich
T-W-5Mikrobiologiczny rozkład tworzyw sztucznych i biopolimerów
T-W-6Procesy biodegradacji tkanin i włókien
T-W-8Mikrobiologiczny rozkład skóry i wyrobów skórzanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych.
3,0Student potrafi wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, a także identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium.
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium.
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O14.2_W02Posiada wiedzę dotyczącą biodeterioracji kosmetyków i leków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W12Wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z relacjami między materiałami a żywymi organizmami, przedstawienie mikrobiologicznej biodeterioracji oraz biodegradacji jako kluczowych zjawisk w ocenie trwałości materiałów oraz zagrożeń bezpieczeństwa człowieka i ochrony środowiska, przedstwaienie mikrobiologicznej biodegradacji i biodeterioracji jako procesów niezbędnych w ochronie środowiska
Treści programoweT-A-3Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem ATR i FTiR - analiza widm
T-A-4Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem mikroskopii elektronowej
T-A-2Określenie biodegradacji materiałów technicznych w warunkach kompostu organicznego oraz w określonych warunkach kompostowania (zgodnie z normą PN-EN 14046)
T-A-1Określenie biodegradacji materiałów opakowaniowych w środowisku wodnym (zgodnie z normą 14047), obliczanie ilości wydzielonego dwutlenku węgla
T-W-7Procesy biodegradacji papieru
T-W-1Mikrobiologiczny rozkład produktów pochodzenia naftowego
T-W-2Grzyby strzępkowe w niszczeniu materiałów elktroizolacyjnych
T-W-3Biogeochemiczne i biogeofizyczne mechanizmy biodeterioracji mineralnych materiałów budowlanych
T-W-4Mikrobiologiczny rozkład powłok malarskich
T-W-5Mikrobiologiczny rozkład tworzyw sztucznych i biopolimerów
T-W-6Procesy biodegradacji tkanin i włókien
T-W-8Mikrobiologiczny rozkład skóry i wyrobów skórzanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych.
3,0Student potrafi wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, a także identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium.
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O14.2_W03Posiada wiedzę na temat grzybów występujących w materiałach elektroizolacyjnych, zna ich wpływ na właściwości tych materiałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W12Wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z relacjami między materiałami a żywymi organizmami, przedstawienie mikrobiologicznej biodeterioracji oraz biodegradacji jako kluczowych zjawisk w ocenie trwałości materiałów oraz zagrożeń bezpieczeństwa człowieka i ochrony środowiska, przedstwaienie mikrobiologicznej biodegradacji i biodeterioracji jako procesów niezbędnych w ochronie środowiska
Treści programoweT-A-3Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem ATR i FTiR - analiza widm
T-A-4Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem mikroskopii elektronowej
T-A-2Określenie biodegradacji materiałów technicznych w warunkach kompostu organicznego oraz w określonych warunkach kompostowania (zgodnie z normą PN-EN 14046)
T-A-1Określenie biodegradacji materiałów opakowaniowych w środowisku wodnym (zgodnie z normą 14047), obliczanie ilości wydzielonego dwutlenku węgla
T-W-7Procesy biodegradacji papieru
T-W-1Mikrobiologiczny rozkład produktów pochodzenia naftowego
T-W-2Grzyby strzępkowe w niszczeniu materiałów elktroizolacyjnych
T-W-3Biogeochemiczne i biogeofizyczne mechanizmy biodeterioracji mineralnych materiałów budowlanych
T-W-4Mikrobiologiczny rozkład powłok malarskich
T-W-5Mikrobiologiczny rozkład tworzyw sztucznych i biopolimerów
T-W-6Procesy biodegradacji tkanin i włókien
T-W-8Mikrobiologiczny rozkład skóry i wyrobów skórzanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych.
3,0Student potrafi wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, a także identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium.
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium.
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O14.2_W04Ma wiedzę na temat oczyszczania gleby i wody ze związków pochodzenia naftowego; mikroorganizmów uczestniczących w korozji metali i ich stopów oraz ekologii drobnoustrojów w kamieniach budowlanych, materiałach malarskich i drewnie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W12Wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z relacjami między materiałami a żywymi organizmami, przedstawienie mikrobiologicznej biodeterioracji oraz biodegradacji jako kluczowych zjawisk w ocenie trwałości materiałów oraz zagrożeń bezpieczeństwa człowieka i ochrony środowiska, przedstwaienie mikrobiologicznej biodegradacji i biodeterioracji jako procesów niezbędnych w ochronie środowiska
Treści programoweT-A-3Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem ATR i FTiR - analiza widm
T-A-4Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem mikroskopii elektronowej
T-A-2Określenie biodegradacji materiałów technicznych w warunkach kompostu organicznego oraz w określonych warunkach kompostowania (zgodnie z normą PN-EN 14046)
T-A-1Określenie biodegradacji materiałów opakowaniowych w środowisku wodnym (zgodnie z normą 14047), obliczanie ilości wydzielonego dwutlenku węgla
T-W-7Procesy biodegradacji papieru
T-W-1Mikrobiologiczny rozkład produktów pochodzenia naftowego
T-W-2Grzyby strzępkowe w niszczeniu materiałów elktroizolacyjnych
T-W-3Biogeochemiczne i biogeofizyczne mechanizmy biodeterioracji mineralnych materiałów budowlanych
T-W-4Mikrobiologiczny rozkład powłok malarskich
T-W-5Mikrobiologiczny rozkład tworzyw sztucznych i biopolimerów
T-W-6Procesy biodegradacji tkanin i włókien
T-W-8Mikrobiologiczny rozkład skóry i wyrobów skórzanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych.
3,0Student potrafi wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, a także identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O14.2_U01Ma umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią z zakresu procesów biodegradacji i biodeterioracji w formie werbalnej i pisemnej;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z relacjami między materiałami a żywymi organizmami, przedstawienie mikrobiologicznej biodeterioracji oraz biodegradacji jako kluczowych zjawisk w ocenie trwałości materiałów oraz zagrożeń bezpieczeństwa człowieka i ochrony środowiska, przedstwaienie mikrobiologicznej biodegradacji i biodeterioracji jako procesów niezbędnych w ochronie środowiska
Treści programoweT-A-3Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem ATR i FTiR - analiza widm
T-A-4Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem mikroskopii elektronowej
T-A-2Określenie biodegradacji materiałów technicznych w warunkach kompostu organicznego oraz w określonych warunkach kompostowania (zgodnie z normą PN-EN 14046)
T-A-1Określenie biodegradacji materiałów opakowaniowych w środowisku wodnym (zgodnie z normą 14047), obliczanie ilości wydzielonego dwutlenku węgla
T-W-7Procesy biodegradacji papieru
T-W-1Mikrobiologiczny rozkład produktów pochodzenia naftowego
T-W-2Grzyby strzępkowe w niszczeniu materiałów elktroizolacyjnych
T-W-3Biogeochemiczne i biogeofizyczne mechanizmy biodeterioracji mineralnych materiałów budowlanych
T-W-4Mikrobiologiczny rozkład powłok malarskich
T-W-5Mikrobiologiczny rozkład tworzyw sztucznych i biopolimerów
T-W-6Procesy biodegradacji tkanin i włókien
T-W-8Mikrobiologiczny rozkład skóry i wyrobów skórzanych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium/1 na semestr
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń).
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a także potrafi zapisać reakcje do przeprowadzonych ćwiczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O14.2_U02Posiada umiejętność ochrony materiałów technicznych przed negatywnym działaniem mikroorganizmów; wyboru mikroorganizmów wykorzystywanych w procesach biodegradacji i biodeterioracji w ochronie środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z relacjami między materiałami a żywymi organizmami, przedstawienie mikrobiologicznej biodeterioracji oraz biodegradacji jako kluczowych zjawisk w ocenie trwałości materiałów oraz zagrożeń bezpieczeństwa człowieka i ochrony środowiska, przedstwaienie mikrobiologicznej biodegradacji i biodeterioracji jako procesów niezbędnych w ochronie środowiska
Treści programoweT-A-3Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem ATR i FTiR - analiza widm
T-A-4Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem mikroskopii elektronowej
T-A-2Określenie biodegradacji materiałów technicznych w warunkach kompostu organicznego oraz w określonych warunkach kompostowania (zgodnie z normą PN-EN 14046)
T-A-1Określenie biodegradacji materiałów opakowaniowych w środowisku wodnym (zgodnie z normą 14047), obliczanie ilości wydzielonego dwutlenku węgla
T-W-7Procesy biodegradacji papieru
T-W-1Mikrobiologiczny rozkład produktów pochodzenia naftowego
T-W-2Grzyby strzępkowe w niszczeniu materiałów elktroizolacyjnych
T-W-3Biogeochemiczne i biogeofizyczne mechanizmy biodeterioracji mineralnych materiałów budowlanych
T-W-4Mikrobiologiczny rozkład powłok malarskich
T-W-5Mikrobiologiczny rozkład tworzyw sztucznych i biopolimerów
T-W-6Procesy biodegradacji tkanin i włókien
T-W-8Mikrobiologiczny rozkład skóry i wyrobów skórzanych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium/1 na semestr
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń).
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a także potrafi zapisać reakcje do przeprowadzonych ćwiczeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O14.2_U03Potrafi ocenić przydatność procesów biodegradacji i biodeterioracji w ochronie środowiska z ekonomicznego punktu widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z relacjami między materiałami a żywymi organizmami, przedstawienie mikrobiologicznej biodeterioracji oraz biodegradacji jako kluczowych zjawisk w ocenie trwałości materiałów oraz zagrożeń bezpieczeństwa człowieka i ochrony środowiska, przedstwaienie mikrobiologicznej biodegradacji i biodeterioracji jako procesów niezbędnych w ochronie środowiska
Treści programoweT-A-3Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem ATR i FTiR - analiza widm
T-A-4Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem mikroskopii elektronowej
T-A-2Określenie biodegradacji materiałów technicznych w warunkach kompostu organicznego oraz w określonych warunkach kompostowania (zgodnie z normą PN-EN 14046)
T-A-1Określenie biodegradacji materiałów opakowaniowych w środowisku wodnym (zgodnie z normą 14047), obliczanie ilości wydzielonego dwutlenku węgla
T-W-7Procesy biodegradacji papieru
T-W-1Mikrobiologiczny rozkład produktów pochodzenia naftowego
T-W-2Grzyby strzępkowe w niszczeniu materiałów elktroizolacyjnych
T-W-3Biogeochemiczne i biogeofizyczne mechanizmy biodeterioracji mineralnych materiałów budowlanych
T-W-4Mikrobiologiczny rozkład powłok malarskich
T-W-5Mikrobiologiczny rozkład tworzyw sztucznych i biopolimerów
T-W-6Procesy biodegradacji tkanin i włókien
T-W-8Mikrobiologiczny rozkład skóry i wyrobów skórzanych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium/1 na semestr
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń).
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a także potrafi zapisać reakcje do przeprowadzonych ćwiczeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O14.2_K01Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K08Ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych.
BT_1A_K01Rozumie molekularne podstawy procesów biotechnologicznych oraz ma świadomość ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne.
BT_1A_K04Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z relacjami między materiałami a żywymi organizmami, przedstawienie mikrobiologicznej biodeterioracji oraz biodegradacji jako kluczowych zjawisk w ocenie trwałości materiałów oraz zagrożeń bezpieczeństwa człowieka i ochrony środowiska, przedstwaienie mikrobiologicznej biodegradacji i biodeterioracji jako procesów niezbędnych w ochronie środowiska
Treści programoweT-A-3Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem ATR i FTiR - analiza widm
T-A-4Omówienie możliwości analizy próbek materiałów po degradacjji w środowisku wodnym oraz po kompostowaniu z zastosowaniem mikroskopii elektronowej
T-A-2Określenie biodegradacji materiałów technicznych w warunkach kompostu organicznego oraz w określonych warunkach kompostowania (zgodnie z normą PN-EN 14046)
T-A-1Określenie biodegradacji materiałów opakowaniowych w środowisku wodnym (zgodnie z normą 14047), obliczanie ilości wydzielonego dwutlenku węgla
T-W-7Procesy biodegradacji papieru
T-W-1Mikrobiologiczny rozkład produktów pochodzenia naftowego
T-W-2Grzyby strzępkowe w niszczeniu materiałów elktroizolacyjnych
T-W-3Biogeochemiczne i biogeofizyczne mechanizmy biodeterioracji mineralnych materiałów budowlanych
T-W-4Mikrobiologiczny rozkład powłok malarskich
T-W-5Mikrobiologiczny rozkład tworzyw sztucznych i biopolimerów
T-W-6Procesy biodegradacji tkanin i włókien
T-W-8Mikrobiologiczny rozkład skóry i wyrobów skórzanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium/1 na semestr
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium,nie potrafi współpracować w grupie
3,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium, potrafi współpracować w grupie
3,5student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (z niewielką pomocą potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie
4,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie
4,5student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie, potrafi kreatywnie organizować swoją pracę
5,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie, potrafi kreatywnie organizować pracę w grupie