Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Metody molekularne w diagnostyce i profilaktyce chorób pasożytniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody molekularne w diagnostyce i profilaktyce chorób pasożytniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,50,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL5 5 0,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki ogólnej i zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych metod molekularnych wykonywanych w diagnostyce i profilaktyce chorób pasożytniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Genetyczna oporność zwierząt na choroby pasożytnicze. Lekooporność pasożytów. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności.2
T-A-2Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności2
T-A-3Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni1
T-A-4Zastosowanie technik biologii molekularnej (PCR, RAPD) do różnicowania gatunków nicieni z rodzaju Trichinella u zwierząt2
T-A-5Metody molekularne przydatne do wykrywania form rozwojowych helmintów w środowisku. Wykorzystanie pasożytów w „leczeniu schorzeń”.3
10
laboratoria
T-L-1Lekooporność kokcydiów, nicieni i stawonogów. Mechanizmy lekooporności na wybrane antyhelmintyki2
T-L-2Metody wykrywania lekooporności. Zapobieganie lekooporności2
T-L-3Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni. Diagnostyka toksokarozy z zastosowaniem metod biologii molekularnej1
5
wykłady
T-W-1Procesy zachodzące w układzie pasożyt-żywiciel. Biologiczne i fizjologiczne aspekty interakcji między pasożytem a żywicielem.4
T-W-2Mechanizmy obronne żywiciela. Mechanizmy eliminacji niektórych pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela.2
T-W-3Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych3
T-W-4Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych3
T-W-5Czynniki sprzyjające kolonizacji i rozwojowi choroby pasożytniczej. Gatunki oportunistyczne (Toxoplasma gondii, Cryptosporidium parvum).3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki wćwiczeń10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia4
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielmne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne
M-2Metoda podajaca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń w formie testu, uwzgledniajace cały zakres materiału
S-2Ocena podsumowująca: Obserwacja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O7.3_W01
Ma podstawowa wiedze z zakresu stosowanych metod molekularnych w diagnostyce i profilaktyce chorób pasozytniczych
BT_1A_W10, BT_1A_W08R1A_W01, R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O7.3_U01
posiada umiejetnosc prowadzenia prac badawczych z uzyciem materiału biologicznego
BT_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O7.3_K01
Wykazuje odpowiedzialnosc za bezpieczenstwo własne i innych oraz powierzone mu mienie
BT_1A_K04R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-A-3, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O7.3_W01
Ma podstawowa wiedze z zakresu stosowanych metod molekularnych w diagnostyce i profilaktyce chorób pasozytniczych
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O7.3_U01
posiada umiejetnosc prowadzenia prac badawczych z uzyciem materiału biologicznego
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O7.3_K01
Wykazuje odpowiedzialnosc za bezpieczenstwo własne i innych oraz powierzone mu mienie
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pawłowski Z., Stefaniak J., Parazytologia kliniczna w ujęciu wielodyscyplinarnym, PWN, Warszawa, 2004
  2. Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A, Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001
  3. Kurnatowska A., Kurnatowski P., Ekologia medyczna-wybrane zagadnienia, Promedi, Łódź, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Gundłach J., Sadzikowsk A, Parazytologia i parazytozy u zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Genetyczna oporność zwierząt na choroby pasożytnicze. Lekooporność pasożytów. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności.2
T-A-2Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności2
T-A-3Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni1
T-A-4Zastosowanie technik biologii molekularnej (PCR, RAPD) do różnicowania gatunków nicieni z rodzaju Trichinella u zwierząt2
T-A-5Metody molekularne przydatne do wykrywania form rozwojowych helmintów w środowisku. Wykorzystanie pasożytów w „leczeniu schorzeń”.3
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Lekooporność kokcydiów, nicieni i stawonogów. Mechanizmy lekooporności na wybrane antyhelmintyki2
T-L-2Metody wykrywania lekooporności. Zapobieganie lekooporności2
T-L-3Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni. Diagnostyka toksokarozy z zastosowaniem metod biologii molekularnej1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy zachodzące w układzie pasożyt-żywiciel. Biologiczne i fizjologiczne aspekty interakcji między pasożytem a żywicielem.4
T-W-2Mechanizmy obronne żywiciela. Mechanizmy eliminacji niektórych pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela.2
T-W-3Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych3
T-W-4Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych3
T-W-5Czynniki sprzyjające kolonizacji i rozwojowi choroby pasożytniczej. Gatunki oportunistyczne (Toxoplasma gondii, Cryptosporidium parvum).3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki wćwiczeń10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielmne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O7.3_W01Ma podstawowa wiedze z zakresu stosowanych metod molekularnych w diagnostyce i profilaktyce chorób pasozytniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia.
BT_1A_W08Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych metod molekularnych wykonywanych w diagnostyce i profilaktyce chorób pasożytniczych
Treści programoweT-A-1Genetyczna oporność zwierząt na choroby pasożytnicze. Lekooporność pasożytów. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności.
T-A-2Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności
T-A-3Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni
T-A-4Zastosowanie technik biologii molekularnej (PCR, RAPD) do różnicowania gatunków nicieni z rodzaju Trichinella u zwierząt
T-A-5Metody molekularne przydatne do wykrywania form rozwojowych helmintów w środowisku. Wykorzystanie pasożytów w „leczeniu schorzeń”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne
M-2Metoda podajaca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń w formie testu, uwzgledniajace cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O7.3_U01posiada umiejetnosc prowadzenia prac badawczych z uzyciem materiału biologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U08Dobiera i wykorzystuje metody, techniki i urządzenia rutynowo stosowane w laboratoriach badawczych i diagnostycznych; posługuje się nimi przy rozwiązywaniu problemów w zakresie produkcji żywności, ochrony zdrowia zwierząt i ochrony środowiska przyrodniczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych metod molekularnych wykonywanych w diagnostyce i profilaktyce chorób pasożytniczych
Treści programoweT-A-1Genetyczna oporność zwierząt na choroby pasożytnicze. Lekooporność pasożytów. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności.
T-A-2Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności
T-A-3Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni
T-A-4Zastosowanie technik biologii molekularnej (PCR, RAPD) do różnicowania gatunków nicieni z rodzaju Trichinella u zwierząt
T-A-5Metody molekularne przydatne do wykrywania form rozwojowych helmintów w środowisku. Wykorzystanie pasożytów w „leczeniu schorzeń”.
T-W-4Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych
T-W-5Czynniki sprzyjające kolonizacji i rozwojowi choroby pasożytniczej. Gatunki oportunistyczne (Toxoplasma gondii, Cryptosporidium parvum).
T-W-3Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych
Metody nauczaniaM-2Metoda podajaca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń w formie testu, uwzgledniajace cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O7.3_K01Wykazuje odpowiedzialnosc za bezpieczenstwo własne i innych oraz powierzone mu mienie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych metod molekularnych wykonywanych w diagnostyce i profilaktyce chorób pasożytniczych
Treści programoweT-W-3Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych
T-W-4Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych
T-L-3Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni. Diagnostyka toksokarozy z zastosowaniem metod biologii molekularnej
T-A-3Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni
T-W-5Czynniki sprzyjające kolonizacji i rozwojowi choroby pasożytniczej. Gatunki oportunistyczne (Toxoplasma gondii, Cryptosporidium parvum).
T-A-1Genetyczna oporność zwierząt na choroby pasożytnicze. Lekooporność pasożytów. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności.
T-A-2Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności
T-W-1Procesy zachodzące w układzie pasożyt-żywiciel. Biologiczne i fizjologiczne aspekty interakcji między pasożytem a żywicielem.
T-W-2Mechanizmy obronne żywiciela. Mechanizmy eliminacji niektórych pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela.
Metody nauczaniaM-2Metoda podajaca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)
M-1Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Obserwacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0