Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_1A_BT-S-O8.3_W01 | Student zna najczęściej występujące zatrucia, ogólne mechanizmy działania substancji toksycznych oraz podstawowe meotody w diagnostyce toksykologicznej. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_1A_W02 | Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych. |
---|
BT_1A_W14 | Zna i rozumie rolę oraz znaczenie środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożenia. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami toksykologii i najważniejszymi elementami diagnostyki toksykologicznej. |
---|
Treści programowe | T-A-1 | Analityka toksykologiczna. Diagnostyka zatruć ostrych i przewlekłych. Skryning informatyczny i analityczny. Znacznie diagnostyczne parametrów ogólnoustrojowych. Przygotowanie i zabezpieczenie materiału do analiz toksykologicznych. |
---|
T-A-2 | Wykrywanie obecności narkotyków na podstawie badania moczu. Interpretacja i znaczenie diagnostyczne wyników. Wykrywanie opiatów i ich metabolitów. Wykrywanie amfetaminy i metamfetaminy. Wykrywanie metabolitów kokainy. Wykrywanie kanabinoidów. |
T-A-3 | Diagnostyka przedawkowania leków odpowiedzialnych za ostre zatrucia. Interpretacja i znaczenie diagnostyczne wyników. Wykrywanie barbituranów, pochodnych benzodiazepiny, karbamizeminy, kwasu walproinowego, fenotiazyny. |
T-A-4 | Alkoholizm - jako przykład zatrucia przewlekłego. Metody oznaczania stężenia etanolu we krwi. |
T-A-5 | Rozpoznanie zatruć grzybami. Oznaczenie obecności toksyn grzybiczych w płynach ustrojowych. |
T-A-6 | Zapobieganie zatruciom. Ogólne zasady postępowania w zatruciach i pierwsza pomoc. |
T-W-1 | Trucizny, zatrucia, przebieg zatruć i ich przyczyny (charakterystyka zatruć ostrych, podostrych, przewlekłych, rozmyślnych i przypadkowych; przyczyny i struktura zatruć, uzależnienie lekowe, nałóg, nawyk, tolerancja). |
T-W-2 | Sposoby wnikania i wprowadzania substancji toksycznych do organizmu. Przebieg zatrucia (procesy wchłaniania, rozmieszczenia, biotransformacji i wydalania trucizn; mechanizmy działania trucizn). |
T-W-3 | Charakterystyka wybranych leków powodujących zatrucia (mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia). Zatrucia pochodnymi kwasu barbiturowego, pochodnymi benzodiazepiny, pochodnymi fenotiazynowymi, karbamazepiną |
T-W-4 | Charakterystyka środków uzależniających. Zatrucia alkoholami (zatrucie alkoholem metylowym, zatrucie glikolem etylenowym, zatrucie alkoholem etylenowym). Mechanizm uzależnień oraz działanie morfiny i jej pochodnych, kanabinoli, opiatów, kokainy, amfetaminy zatrucia środkami stosowanymi w dopingu w sporcie, dopalacze (środki pochodzenia roślinnego, środki pochodzenia syntetycznego). |
T-W-5 | Zatrucia grzybami (intoksykacje grzybami zawierającymi toksyny cytotropowe, neurotropowe). Trucizny pochodzenia zwierzęcego. Zwierzęta jadowite i trujące w otoczeniu człowieka. Wybrane przykłady toksycznego działania i objawów zatruć rybami oraz truciznami owadów, skorpionów, płazów i gadów. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych. |
---|
M-2 | Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja). |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów. |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażowania w dyskusję. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student zna tylko minimalną liczbę najczęściej występujących zatruć oraz pobieżnie i ogólnikowo tłumaczy mechanizmy działania substancji toksycznych. Zna tylko niektóre metody analityczne stosowane w diagnostyce toksykologicznej. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |