Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_1A_BT-S-O10.2_U01 | Student potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_1A_U07 | Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt. |
---|
BT_1A_U10 | Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojeciami z zakresu farkalogii i farmakokinetyki. Zapoznanie studentów z budową leków oraz działaniem leków na poszczególne tkanki, narządy i układy organizmów żywych. |
---|
Treści programowe | T-A-1 | Leki używane w zwalaczaniu infekcji przeciwbakteryjnej. Podział leków przeciwbakteryjnych. wrażliwosć i odpornosc bakterii. Wybór i zastosowanie leków w infekcji bakteryjnej. |
---|
T-A-2 | Leki użwyane w zwalaczaniua infekcji wirusowej. Leki stosowane w zakażeniach herperwirusami. Leki stosowane w leczeniu wirusem HIV. Leki stosowane w leczeniu grypy, zapalenia wątroby i innych zakażeniach wirusowych. |
T-A-3 | Leki przeciwpasożytnicze i przeciwgrzybiczne. Mechanizm działaniała leków przeciwgrzybicznych i ich zastosowanie klinieczne. Leki przeciwpierwotniakowe. Środki przeciwrobaczne. Środki przeciw owadom i pasożytom zewnętrznym. |
T-A-4 | Farmakologia ośrodkowego układu nerwowego: leki neuroleptyczne, przeciwlękowe, uspokajające, przeciwbólowe, przeciwdrgawkowe oraz narkotyki chirurgiczne, środki pobudzające ośrodkowy układ nerwowy. Farmakologia układu krążenia: środki nasercowe oraz środki wpływające na obwodowe naczynia krwionośne. Farmakologia krwi i układu krwiotwórczego: środki przeciwkrwotoczne i przeciwzakrzepowe, środki przeciw niedokrwistości. |
T-A-5 | Podstawy chemioterapii nowotworów. Zastosowanie kliniczne i działanie niepożądane leków przeciwnowotworowych. Celowane leki przeciwnowotworowe. |
T-A-6 | Leki moczopędne: środki o pozanerkowym mechanizmie działania oraz działające bezpośrednio na nerkę. Farmakologia układu rozrodczego: gonadotropiny, androgeny, estrogeny, gestageny, środki kurczące macice, środki modulujące pobudliwość płciową, środki antykoncepcyjne. |
T-W-4 | Leki przeciwnowotworowe. Faramakobiologia nowotworów. Ogólne zasady leczenia przeciwnowotworowego. Nowe kierunki poszukiwania leków przeciwnowotworowych. |
T-W-3 | Farmakokinetyka. Absorpcja - wchłanianie leku (procesy wchłaniania, wpływ pH). Dystrybucja leku. Czynniki wpływające na dystrybucje leku. Biotransformacja. Wydalanie leków. |
T-W-5 | Niepożądane działanie leków. Powstawanie nowego leku i jego bezpieczeństwo. |
Metody nauczania | M-2 | Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem rzutnika i komputera |
---|
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienie wybranego tematu ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet nie potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne. |
3,0 | Student potrafi omówić budowę oraz funkcję tylko kilku narządów i układów w organizmie zwierzęcym. |
3,5 | Student potrafi omówić budowę oraz funkcję omawianych na zajęciach narządów i układów w organizmie zwierzęcym. |
4,0 | Student potrafi omówić budowę oraz funkcję większości omawianych na zajęciach narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ wybranych substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne. |
4,5 | Student potrafi omówić budowę oraz funkcję większości omawianych na zajęciach narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne. |
5,0 | Student potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne. |