Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej

Sylabus przedmiotu Ochrona produktów tradycyjnych oraz regionalnych w UE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona produktów tradycyjnych oraz regionalnych w UE
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są ścisle z wybranymi zagadnieniami z zakresu geografii, historii, ekonomii i prawa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi wytwarzania i ochrony produktów tradycyjnych oraz regionalnych w Polsce i w Unii Europejskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rynek produktów tradycyjnych w Unii Europejskiej i ich promocja. (m.in. Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego, konkursy kulinarne, targi).3
T-A-2Rola żywności tradycyjnej w promocji regionów. Korzyści ekonomiczne i społeczne wynikające z ochrony zarejestrowanych nazw.2
T-A-3Prozdrowotne właściwości żywności tradycyjnej i regionalnej.1
T-A-4Procedura wpisania produktu rolnego lub środka spożywczego na Listę produktów tradycyjnych (wymagane dokumenty, wzory wniosków).2
T-A-5Zajęcia terenowe (wizyta studyjna u producenta wyrobów tradycyjnych w województwie zachodniopomorskim).4
T-A-6Instytucje, organizacje i stowarzyszenia wspierające rozwój produktów tradycyjnych i regionalnych w Polsce oraz w UE.2
T-A-7Źródła i możliwości dofinansowania produkcji wyrobów tradycyjnych i regionalnych w Polsce.1
15
wykłady
T-W-1Definicja produktów tradycyjnych i regionalnych. Żywność tradycyjna na tle kulturowych uwarunkowań żywienia w Polsce i Europie. Dziedzictwo kulinarne kuchni polskiej.3
T-W-2Polityka jakości żywności w Unii Europejskiej.1
T-W-3Przepisy dotyczące produkcji i ochrony produktów tradycyjnych i regionalnych w ustawodawstwie polskim i prawie Unii Europejskiej2
T-W-4Europejskie i polskie systemy oznaczenia żywności tradycyjnej i regionalnej (m.in. Chroniona Nazwa Pochodzenia (ChNP), Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG), Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (GTS), Jakość Tradycja).2
T-W-5Jednostki certyfikujące, kontrola i produktów tradycyjnych oraz regionalnych (m.in. Zielona Księga, działalność Polskiej Izby Produktu Tradycyjnego i Regionalnego, IJHARS, system traceability, systemy: ISO 22005:2007 oraz ISO 22005:2007).2
T-W-6Wprowadzenie do obrotu żywności tradycyjnej i regionalnej (definicja działalności, podział zakładów produkujących na małą skalę tzw. MLO).1
T-W-7Lista produktów tradycyjnych w Polsce (zasady wpisu na listę, kategorie i przykładowe produkty).2
T-W-8Wybrane produkty tradycyjne w Europie.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
A-A-4Udział w konsultacjach.4
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów23
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Udział w konsultacjach2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.4_W01
Student zna podstawowe pojęcia dotyczące produktów tracyjnych i regionalnych oraz podstawy prawne ich wytwarzania i ochrony w Polsce oraz w Unii Europejskiej.
BT_2A_W02, BT_2A_W03C-1T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5M-1, M-5, M-4, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.4_U01
Student definiuje pojęcia dotyczące żywności tradycyjneji i regionalnej, charakteryzuje procedurę przygotowania wniosku dotyczącego wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych.
BT_2A_U01, BT_2A_U04C-1T-A-7, T-A-6, T-A-4, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5M-1, M-5, M-4, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.4_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i otwarty na poglądy innych osób.
BT_2A_K01, BT_2A_K05, BT_2A_K07, BT_2A_K08C-1T-A-2, T-A-7, T-A-3, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-W-7, T-W-8M-1, M-5, M-4, M-2, M-3S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.4_W01
Student zna podstawowe pojęcia dotyczące produktów tracyjnych i regionalnych oraz podstawy prawne ich wytwarzania i ochrony w Polsce oraz w Unii Europejskiej.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i ćwiczeń i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu treści dotyczących wytwarzania i ochrony produktów tradycyjnych oraz regionalnych.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.4_U01
Student definiuje pojęcia dotyczące żywności tradycyjneji i regionalnej, charakteryzuje procedurę przygotowania wniosku dotyczącego wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych.
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi produktów tradycyjnych oraz regionalnych i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów i ćwiczeń.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. Omawia wybrane etapy procedury wpisania wyrobu na Listę produktów tradycycjnych.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, popełnia niewielkie błędy, omawia procedurę wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych, samodzielnie analizuje dostępne opracowania dotyczące treści wykładów i ćwiczeń oraz próbuje na ich podstawie formułować wnioski.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, omawia procedurę wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące treści wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi pojęciami omawianymi w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, omawia procedurę wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych, wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.4_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i otwarty na poglądy innych osób.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów i ćwiczeń.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Z. Winawer, H. Wujec, Tradycyjne i regionalne produkty wysokiej jakości we wspólnej polityce rolnej. Poradnik dla producentów, Wydawnictwo Fundacja dla Polski, Warszawa, 2010
  2. K. Kieljan, O systemach jakości żywności. Vademecum funkcjonowania produktów regionalnych i tradycyjnych, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, Oddział w Krakowie, Kraków, 2011
  3. K. Vinaver K., J. Jasiński, Rzeczpospolita produktów lokalnych, regionalnych i tradycyjnych, Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska, Stowarzyszenie Solidarność Francja Polska, „Agro-Smak” Fundacja Fundusz Współpracy, Międzynarodowe Centrum Badań nad Środowiskiem i Rozwojem, Paryż, 2004
  4. Ustawa o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych (Dz.U. 2005 r., Nr. 10, poz. 68 z późn. zm.), 2005

Literatura dodatkowa

  1. M. Gąsiorowski (red.), O produktach tradycyjnych i regionalnych. Możliwości a polskie realia, Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rynek produktów tradycyjnych w Unii Europejskiej i ich promocja. (m.in. Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego, konkursy kulinarne, targi).3
T-A-2Rola żywności tradycyjnej w promocji regionów. Korzyści ekonomiczne i społeczne wynikające z ochrony zarejestrowanych nazw.2
T-A-3Prozdrowotne właściwości żywności tradycyjnej i regionalnej.1
T-A-4Procedura wpisania produktu rolnego lub środka spożywczego na Listę produktów tradycyjnych (wymagane dokumenty, wzory wniosków).2
T-A-5Zajęcia terenowe (wizyta studyjna u producenta wyrobów tradycyjnych w województwie zachodniopomorskim).4
T-A-6Instytucje, organizacje i stowarzyszenia wspierające rozwój produktów tradycyjnych i regionalnych w Polsce oraz w UE.2
T-A-7Źródła i możliwości dofinansowania produkcji wyrobów tradycyjnych i regionalnych w Polsce.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja produktów tradycyjnych i regionalnych. Żywność tradycyjna na tle kulturowych uwarunkowań żywienia w Polsce i Europie. Dziedzictwo kulinarne kuchni polskiej.3
T-W-2Polityka jakości żywności w Unii Europejskiej.1
T-W-3Przepisy dotyczące produkcji i ochrony produktów tradycyjnych i regionalnych w ustawodawstwie polskim i prawie Unii Europejskiej2
T-W-4Europejskie i polskie systemy oznaczenia żywności tradycyjnej i regionalnej (m.in. Chroniona Nazwa Pochodzenia (ChNP), Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG), Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (GTS), Jakość Tradycja).2
T-W-5Jednostki certyfikujące, kontrola i produktów tradycyjnych oraz regionalnych (m.in. Zielona Księga, działalność Polskiej Izby Produktu Tradycyjnego i Regionalnego, IJHARS, system traceability, systemy: ISO 22005:2007 oraz ISO 22005:2007).2
T-W-6Wprowadzenie do obrotu żywności tradycyjnej i regionalnej (definicja działalności, podział zakładów produkujących na małą skalę tzw. MLO).1
T-W-7Lista produktów tradycyjnych w Polsce (zasady wpisu na listę, kategorie i przykładowe produkty).2
T-W-8Wybrane produkty tradycyjne w Europie.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
A-A-4Udział w konsultacjach.4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów23
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Udział w konsultacjach2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O3.4_W01Student zna podstawowe pojęcia dotyczące produktów tracyjnych i regionalnych oraz podstawy prawne ich wytwarzania i ochrony w Polsce oraz w Unii Europejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W02posiada pogłebioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych i humanistycznych w biotechnologii
BT_2A_W03zna zasady zarządzania, w tym zarządzania jakością
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi wytwarzania i ochrony produktów tradycyjnych oraz regionalnych w Polsce i w Unii Europejskiej.
Treści programoweT-A-7Źródła i możliwości dofinansowania produkcji wyrobów tradycyjnych i regionalnych w Polsce.
T-A-1Rynek produktów tradycyjnych w Unii Europejskiej i ich promocja. (m.in. Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego, konkursy kulinarne, targi).
T-A-4Procedura wpisania produktu rolnego lub środka spożywczego na Listę produktów tradycyjnych (wymagane dokumenty, wzory wniosków).
T-W-3Przepisy dotyczące produkcji i ochrony produktów tradycyjnych i regionalnych w ustawodawstwie polskim i prawie Unii Europejskiej
T-W-6Wprowadzenie do obrotu żywności tradycyjnej i regionalnej (definicja działalności, podział zakładów produkujących na małą skalę tzw. MLO).
T-W-2Polityka jakości żywności w Unii Europejskiej.
T-W-4Europejskie i polskie systemy oznaczenia żywności tradycyjnej i regionalnej (m.in. Chroniona Nazwa Pochodzenia (ChNP), Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG), Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (GTS), Jakość Tradycja).
T-W-1Definicja produktów tradycyjnych i regionalnych. Żywność tradycyjna na tle kulturowych uwarunkowań żywienia w Polsce i Europie. Dziedzictwo kulinarne kuchni polskiej.
T-W-5Jednostki certyfikujące, kontrola i produktów tradycyjnych oraz regionalnych (m.in. Zielona Księga, działalność Polskiej Izby Produktu Tradycyjnego i Regionalnego, IJHARS, system traceability, systemy: ISO 22005:2007 oraz ISO 22005:2007).
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i ćwiczeń i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu treści dotyczących wytwarzania i ochrony produktów tradycyjnych oraz regionalnych.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O3.4_U01Student definiuje pojęcia dotyczące żywności tradycyjneji i regionalnej, charakteryzuje procedurę przygotowania wniosku dotyczącego wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U01Potrafi stosować i przestrzegać norm etycznych w pracy zawodowej biotechnologa; umie postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalającą na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie; dostrzega i wykorzystyuje aspekty społeczne w pracy biotechnologa. Potrafi dokonywać analiz ekonomicznych dotyczących działań w zakresie biotechnologii.
BT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi wytwarzania i ochrony produktów tradycyjnych oraz regionalnych w Polsce i w Unii Europejskiej.
Treści programoweT-A-7Źródła i możliwości dofinansowania produkcji wyrobów tradycyjnych i regionalnych w Polsce.
T-A-6Instytucje, organizacje i stowarzyszenia wspierające rozwój produktów tradycyjnych i regionalnych w Polsce oraz w UE.
T-A-4Procedura wpisania produktu rolnego lub środka spożywczego na Listę produktów tradycyjnych (wymagane dokumenty, wzory wniosków).
T-W-3Przepisy dotyczące produkcji i ochrony produktów tradycyjnych i regionalnych w ustawodawstwie polskim i prawie Unii Europejskiej
T-W-8Wybrane produkty tradycyjne w Europie.
T-W-2Polityka jakości żywności w Unii Europejskiej.
T-W-4Europejskie i polskie systemy oznaczenia żywności tradycyjnej i regionalnej (m.in. Chroniona Nazwa Pochodzenia (ChNP), Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG), Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (GTS), Jakość Tradycja).
T-W-1Definicja produktów tradycyjnych i regionalnych. Żywność tradycyjna na tle kulturowych uwarunkowań żywienia w Polsce i Europie. Dziedzictwo kulinarne kuchni polskiej.
T-W-5Jednostki certyfikujące, kontrola i produktów tradycyjnych oraz regionalnych (m.in. Zielona Księga, działalność Polskiej Izby Produktu Tradycyjnego i Regionalnego, IJHARS, system traceability, systemy: ISO 22005:2007 oraz ISO 22005:2007).
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi produktów tradycyjnych oraz regionalnych i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów i ćwiczeń.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. Omawia wybrane etapy procedury wpisania wyrobu na Listę produktów tradycycjnych.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, popełnia niewielkie błędy, omawia procedurę wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych, samodzielnie analizuje dostępne opracowania dotyczące treści wykładów i ćwiczeń oraz próbuje na ich podstawie formułować wnioski.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, omawia procedurę wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące treści wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi pojęciami omawianymi w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści, omawia procedurę wpisania wyrobu na Listę produktów tradycyjnych, wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O3.4_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i otwarty na poglądy innych osób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej, ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BT_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej; chętnie uczestniczy w pracy grupowej; potrafi kreatywnie planować i realizować działania własne i zespołowe
BT_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
BT_2A_K08ma świadomość współodpowiedzialności za bezpieczeństwo w pracy własnej oraz innych; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi wytwarzania i ochrony produktów tradycyjnych oraz regionalnych w Polsce i w Unii Europejskiej.
Treści programoweT-A-2Rola żywności tradycyjnej w promocji regionów. Korzyści ekonomiczne i społeczne wynikające z ochrony zarejestrowanych nazw.
T-A-7Źródła i możliwości dofinansowania produkcji wyrobów tradycyjnych i regionalnych w Polsce.
T-A-3Prozdrowotne właściwości żywności tradycyjnej i regionalnej.
T-A-6Instytucje, organizacje i stowarzyszenia wspierające rozwój produktów tradycyjnych i regionalnych w Polsce oraz w UE.
T-A-1Rynek produktów tradycyjnych w Unii Europejskiej i ich promocja. (m.in. Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego, konkursy kulinarne, targi).
T-A-5Zajęcia terenowe (wizyta studyjna u producenta wyrobów tradycyjnych w województwie zachodniopomorskim).
T-A-4Procedura wpisania produktu rolnego lub środka spożywczego na Listę produktów tradycyjnych (wymagane dokumenty, wzory wniosków).
T-W-7Lista produktów tradycyjnych w Polsce (zasady wpisu na listę, kategorie i przykładowe produkty).
T-W-8Wybrane produkty tradycyjne w Europie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów i ćwiczeń.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów oraz ćwiczeń. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.