Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Biologiczna ocena żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczna ocena żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu żywienia i żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin, wielkością strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopniem ich biodostępności z produktów spożywczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka diet i zwierząt do doświadczeń biologicznych. Określanie strawności suchej masy, tłuszczu i białka.4
T-A-2Określanie wartości biologicznej białka aktualnie obowiązującymi metodami. Wartość biologiczna tłuszczu. Metody oznaczania wartości biologicznej węglowodanów w żywności.5
T-A-3Wartość błonnika pokarmowego określana metodą biologiczną.3
T-A-4Metody określania biodostępności składników mineralnych. Biodostępność związków o charakterze witaminy A.3
15
wykłady
T-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.4
T-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.5
T-W-3Wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.3
T-W-4Błonnik pokarmowy jako substancja rzutującą na wartość żywieniową produktów spożywczych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.4
A-A-3Przygotowanie wraz z zespołem pod kontrolą prowadzacego ćwiczenia prezentacji i jej omówenia.7
A-A-4Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z tematem bieżących ćwiczeń.6
A-A-5Przygotowanie do pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń.11
A-A-6Pisemne zaliczenie materiału objętego programem ćwiczeń.2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach.15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady.5
A-W-3Studiowanie literatury omawiajacej tematykę bieżących wykładów.8
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów.15
A-W-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów.2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2praca w grupach
M-3cwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: wejściówki
S-2Ocena formująca: ocena aktywnosci studentów
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_W01
student potrafi objaśnić wartość odżywczą żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
BT_2A_W13C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_U01
student potrafi określić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.
BT_2A_U04C-1T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_K01
student postępuje zgodnie z zasadami etyki i rozwija aktywność poznawczą
BT_2A_K03C-1T-W-2, T-W-1M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_W01
student potrafi objaśnić wartość odżywczą żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
2,0
3,0Student jest w stanie ocenić wartość odżywcząj żywności pod kątem wykorzystania z niej wybranych składników pokarmowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_U01
student potrafi określić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.
2,0
3,0Student jest w stanie wymienić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_K01
student postępuje zgodnie z zasadami etyki i rozwija aktywność poznawczą
2,0
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Repsa A., Biotechnologia żywności, WN-T, Warszawa, 2001
  2. Gronowska-Senger A., Pierzynowska J., Biologiczna ocena żywności, SGGW, Warszawa, 2002
  3. Sikorski Z., Chemia żywności. Skład, przemiany i właściwości żywności., WNT, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach., Kraków, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka diet i zwierząt do doświadczeń biologicznych. Określanie strawności suchej masy, tłuszczu i białka.4
T-A-2Określanie wartości biologicznej białka aktualnie obowiązującymi metodami. Wartość biologiczna tłuszczu. Metody oznaczania wartości biologicznej węglowodanów w żywności.5
T-A-3Wartość błonnika pokarmowego określana metodą biologiczną.3
T-A-4Metody określania biodostępności składników mineralnych. Biodostępność związków o charakterze witaminy A.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.4
T-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.5
T-W-3Wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.3
T-W-4Błonnik pokarmowy jako substancja rzutującą na wartość żywieniową produktów spożywczych.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.4
A-A-3Przygotowanie wraz z zespołem pod kontrolą prowadzacego ćwiczenia prezentacji i jej omówenia.7
A-A-4Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z tematem bieżących ćwiczeń.6
A-A-5Przygotowanie do pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń.11
A-A-6Pisemne zaliczenie materiału objętego programem ćwiczeń.2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach.15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady.5
A-W-3Studiowanie literatury omawiajacej tematykę bieżących wykładów.8
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów.15
A-W-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów.2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O6.4_W01student potrafi objaśnić wartość odżywczą żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W13posiada poszerzoną ogólną wiedzę na temat wpływu czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin, wielkością strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopniem ich biodostępności z produktów spożywczych.
Treści programoweT-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
T-W-3Wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.
T-W-4Błonnik pokarmowy jako substancja rzutującą na wartość żywieniową produktów spożywczych.
T-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wejściówki
S-2Ocena formująca: ocena aktywnosci studentów
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie ocenić wartość odżywcząj żywności pod kątem wykorzystania z niej wybranych składników pokarmowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O6.4_U01student potrafi określić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin, wielkością strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopniem ich biodostępności z produktów spożywczych.
Treści programoweT-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
T-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2praca w grupach
M-3cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywnosci studentów
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie wymienić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O6.4_K01student postępuje zgodnie z zasadami etyki i rozwija aktywność poznawczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin, wielkością strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopniem ich biodostępności z produktów spożywczych.
Treści programoweT-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
T-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
M-3cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wejściówki
S-2Ocena formująca: ocena aktywnosci studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu.
3,5
4,0
4,5
5,0