Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Organizacja socjalna psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja socjalna psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Ośrodek szkolenia psów UniwerPSYtet | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jędrzejczak <Malgorzata_Jedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna pochodzenie psa domowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zasadniczym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą organizacji socjalnej psów. Dodatkowym celem jest zapoznanie studentów z zasadami hierarchii stadnej wilków i psów, sposobami ich komunikacji oraz rytuałami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sposoby komunikacji psów w praktyce | 3 |
T-L-2 | Nauka podstawowych rytuałów | 1 |
T-L-3 | Sygnały uspokajające i grążące - "ceesy" | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja socjalna psów- wprowadzenie do tematu | 1 |
T-W-2 | Struktura społeczna wilków i psów | 1 |
T-W-3 | Sposoby komunikacji psów | 3 |
T-W-4 | Rytuałały u psów | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | studiowanie piśmiennictwa | 14 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-W-3 | studiowanie piśmiennictwa | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metoda eksponujaca - film |
M-4 | Metoda praktyczna - pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: "wejściówki" sprawdzające stopień przyswojenia przez studentów partiii materiału opanowanej dzięki pracy własnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C03.3_W01 Student posiada podstawową wiedzą dotyczącą organizacji socjalnej psów, zna elementarne zasady hierarchii stadnej wilków i psów, zna sposobamy ich komunikacji oraz rytuały | Kn_1P_W04, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C03.3_U01 Student potrafi rozpoznać rodzaje komunikacji psów i wilków oraz potrafi rozróżnić sygnały grożące i uspokajające w praktyce | Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C03.3_K01 Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, wykazuje się kreatywnością | Kn_1P_K02, Kn_1P_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C03.3_W01 Student posiada podstawową wiedzą dotyczącą organizacji socjalnej psów, zna elementarne zasady hierarchii stadnej wilków i psów, zna sposobamy ich komunikacji oraz rytuały | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C03.3_U01 Student potrafi rozpoznać rodzaje komunikacji psów i wilków oraz potrafi rozróżnić sygnały grożące i uspokajające w praktyce | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C03.3_K01 Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, wykazuje się kreatywnością | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Miller Pat, Nasz wierny przyjaciel pies : metody wzmocnienia psów w treningu, Książka i Wiedza, Warszawa, 2005
- Horowitz Alexandra, HorOczami psa. Co psy wiedzą, czują i widzą, CZARNA OWCA, 2011
- Eaton Barry, Dominacja prawda czy mit, Psia Wachta, 2009
- Donaldson Jean, Pies i człowiek, GALAKTYKA, Łódź, 2007
- Mrzewińska Zofia, Po obu końcach smyczy, ERGOS, 2002
Literatura dodatkowa
- Coren Stanley, Jak rozmawiać z psem : doskonalenie sztuki porozumiewania się, GALAKTYKA, Łódź, 2004
- Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, GALAKTYKA, Łódź, 2010