Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Pies w środowisku wiejskim i miejskim:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Pies w środowisku wiejskim i miejskim
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca różnych gatunków zwierząt gospodarskich i towarzyszących.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z obowiązkami i prawami właścicieli psów w miastach i na wsi, odpowiedzialnością w przypadku niekontrolowanych zachowań podopiecznych oraz sposobami ograniczenia szkód wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Psy mieszkające w miastach - przyzwyczajanie do chodzenia na smyczy.1
T-L-2Przyzwyczajanie szczeniąt do zachowania czystości w domu.1
T-L-3Agresja skierowana przeciwko własnemu potomstwu.1
T-L-4Zachowanie czystości w mieście. Miejskie wychodki. Place zabaw i wybiegi.1
T-L-5Terytorialne zachowanie się u psów. Systemy ogrodzeniowe dla psów. Zagrody elektroniczne w praktyce.1
T-L-6Odpowiedzialność za szkody wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa (pogryzienia ludzi, zagryzienie zwierząt, kolizje drogowe) . Studium przypadków1
6
wykłady
T-W-1Skąd wziął się pies? Cechy atawistyczne. Przyjaźń psa z człowiekiem.1
T-W-2Pies a prawo. Ochrona prawna psów w środowisku wiejskim i miejskim. Obowiązki i prawa posiadaczy psów.1
T-W-3Skomlenie, szczekanie, wycie . Niepokój związany z odosobnieniem (szkody, szczekanie, depresja).1
T-W-4Jeden pies, czy kilka? Walki między psami. Ucieczki i włóczenie się.1
T-W-5Drapieżne zachowanie u psów. Drapieżne instynkty i zapobieganie.1
T-W-6Psy w środowisku innych zwierząt (domowych, gospodarskich wolno-żyjących i dziko żyjących).1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa.12
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.8
A-L-4Konsultacje naukowe.4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa.12
A-W-3Konsultacje naukowe.3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja
M-3pokaz
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: praca na zajęciach
S-3Ocena formująca: prezentacja.
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.4_W20
Student potrafi interpretować pojęcia: zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Zna prawa i obowiązki posiadacza zwierząt w mieście i na wsi. Wie jak zapobiegać i postępować w przypadku agresji skierowanej przeciwko własnemu potomstwu i innym zwierzętom; zna sposoby i metody zastosowania systemów ogrodzeniowych dla psów.
Kn_1P_W13, Kn_1P_W20, Kn_1P_W22C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.4_U03
Student potrafi scharakteryzować rolę psa w środowisku miejskim i wiejskim oraz w otoczeniu innych zwierząt, potrafi ocenić sytuację, w której pies uległ wypadkowi i spowodował szkody, potrafi socjalizować psy.
Kn_1P_U04, Kn_1P_U03C-1T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.4_K06
Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
Kn_1P_K07, Kn_1P_K06C-1T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.4_W20
Student potrafi interpretować pojęcia: zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Zna prawa i obowiązki posiadacza zwierząt w mieście i na wsi. Wie jak zapobiegać i postępować w przypadku agresji skierowanej przeciwko własnemu potomstwu i innym zwierzętom; zna sposoby i metody zastosowania systemów ogrodzeniowych dla psów.
2,0
3,0Student pobieżnie omawia rolę psa w mieście i na wsi oraz zagrożenia jakie może nieść utrzymanie tych zwierząt. Wymienia i charakteryzuje prawa i obowiązki posiadaczy psów w mieście i na wsi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.4_U03
Student potrafi scharakteryzować rolę psa w środowisku miejskim i wiejskim oraz w otoczeniu innych zwierząt, potrafi ocenić sytuację, w której pies uległ wypadkowi i spowodował szkody, potrafi socjalizować psy.
2,0
3,0Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.4_K06
Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
2,0
3,0Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ochrona zwierząt. Przepisy. Piśmiennictwo, Studio STO, Warszawa, 1999
  2. Mozgawa M., Pies (i inne zwierzęta) a prawo karne., Zakamycze 2006, http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/35867/009.pdf, 2006
  3. Rugaas Turid, Mój pies ciągnie na smyczy., Psia Wachta, 2008
  4. Owens Paul, Zaklinacz psów., Septem, 2008
  5. Oeser Erhard, Człowiek i pies, Bellona, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Kruszewicz A., Czujkowska A., Zwierzęta w mieście. Interwencje. Poradnik, Oficyna Wydawnicza Mulitico, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Psy mieszkające w miastach - przyzwyczajanie do chodzenia na smyczy.1
T-L-2Przyzwyczajanie szczeniąt do zachowania czystości w domu.1
T-L-3Agresja skierowana przeciwko własnemu potomstwu.1
T-L-4Zachowanie czystości w mieście. Miejskie wychodki. Place zabaw i wybiegi.1
T-L-5Terytorialne zachowanie się u psów. Systemy ogrodzeniowe dla psów. Zagrody elektroniczne w praktyce.1
T-L-6Odpowiedzialność za szkody wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa (pogryzienia ludzi, zagryzienie zwierząt, kolizje drogowe) . Studium przypadków1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skąd wziął się pies? Cechy atawistyczne. Przyjaźń psa z człowiekiem.1
T-W-2Pies a prawo. Ochrona prawna psów w środowisku wiejskim i miejskim. Obowiązki i prawa posiadaczy psów.1
T-W-3Skomlenie, szczekanie, wycie . Niepokój związany z odosobnieniem (szkody, szczekanie, depresja).1
T-W-4Jeden pies, czy kilka? Walki między psami. Ucieczki i włóczenie się.1
T-W-5Drapieżne zachowanie u psów. Drapieżne instynkty i zapobieganie.1
T-W-6Psy w środowisku innych zwierząt (domowych, gospodarskich wolno-żyjących i dziko żyjących).1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa.12
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.8
A-L-4Konsultacje naukowe.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa.12
A-W-3Konsultacje naukowe.3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C03.4_W20Student potrafi interpretować pojęcia: zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Zna prawa i obowiązki posiadacza zwierząt w mieście i na wsi. Wie jak zapobiegać i postępować w przypadku agresji skierowanej przeciwko własnemu potomstwu i innym zwierzętom; zna sposoby i metody zastosowania systemów ogrodzeniowych dla psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z obowiązkami i prawami właścicieli psów w miastach i na wsi, odpowiedzialnością w przypadku niekontrolowanych zachowań podopiecznych oraz sposobami ograniczenia szkód wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa.
Treści programoweT-L-1Psy mieszkające w miastach - przyzwyczajanie do chodzenia na smyczy.
T-L-3Agresja skierowana przeciwko własnemu potomstwu.
T-L-4Zachowanie czystości w mieście. Miejskie wychodki. Place zabaw i wybiegi.
T-L-5Terytorialne zachowanie się u psów. Systemy ogrodzeniowe dla psów. Zagrody elektroniczne w praktyce.
T-L-6Odpowiedzialność za szkody wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa (pogryzienia ludzi, zagryzienie zwierząt, kolizje drogowe) . Studium przypadków
T-W-2Pies a prawo. Ochrona prawna psów w środowisku wiejskim i miejskim. Obowiązki i prawa posiadaczy psów.
T-W-3Skomlenie, szczekanie, wycie . Niepokój związany z odosobnieniem (szkody, szczekanie, depresja).
T-W-4Jeden pies, czy kilka? Walki między psami. Ucieczki i włóczenie się.
T-W-5Drapieżne zachowanie u psów. Drapieżne instynkty i zapobieganie.
T-W-6Psy w środowisku innych zwierząt (domowych, gospodarskich wolno-żyjących i dziko żyjących).
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja
M-3pokaz
M-4film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: praca na zajęciach
S-3Ocena formująca: prezentacja.
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student pobieżnie omawia rolę psa w mieście i na wsi oraz zagrożenia jakie może nieść utrzymanie tych zwierząt. Wymienia i charakteryzuje prawa i obowiązki posiadaczy psów w mieście i na wsi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C03.4_U03Student potrafi scharakteryzować rolę psa w środowisku miejskim i wiejskim oraz w otoczeniu innych zwierząt, potrafi ocenić sytuację, w której pies uległ wypadkowi i spowodował szkody, potrafi socjalizować psy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z obowiązkami i prawami właścicieli psów w miastach i na wsi, odpowiedzialnością w przypadku niekontrolowanych zachowań podopiecznych oraz sposobami ograniczenia szkód wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa.
Treści programoweT-L-1Psy mieszkające w miastach - przyzwyczajanie do chodzenia na smyczy.
T-L-4Zachowanie czystości w mieście. Miejskie wychodki. Place zabaw i wybiegi.
T-L-5Terytorialne zachowanie się u psów. Systemy ogrodzeniowe dla psów. Zagrody elektroniczne w praktyce.
T-L-6Odpowiedzialność za szkody wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa (pogryzienia ludzi, zagryzienie zwierząt, kolizje drogowe) . Studium przypadków
T-W-2Pies a prawo. Ochrona prawna psów w środowisku wiejskim i miejskim. Obowiązki i prawa posiadaczy psów.
T-W-3Skomlenie, szczekanie, wycie . Niepokój związany z odosobnieniem (szkody, szczekanie, depresja).
T-W-5Drapieżne zachowanie u psów. Drapieżne instynkty i zapobieganie.
T-W-6Psy w środowisku innych zwierząt (domowych, gospodarskich wolno-żyjących i dziko żyjących).
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja
M-3pokaz
M-4film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: praca na zajęciach
S-3Ocena formująca: prezentacja.
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C03.4_K06Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z obowiązkami i prawami właścicieli psów w miastach i na wsi, odpowiedzialnością w przypadku niekontrolowanych zachowań podopiecznych oraz sposobami ograniczenia szkód wyrządzone umyślnie i nieumyślnie przez psa.
Treści programoweT-L-1Psy mieszkające w miastach - przyzwyczajanie do chodzenia na smyczy.
T-W-2Pies a prawo. Ochrona prawna psów w środowisku wiejskim i miejskim. Obowiązki i prawa posiadaczy psów.
T-W-3Skomlenie, szczekanie, wycie . Niepokój związany z odosobnieniem (szkody, szczekanie, depresja).
T-W-4Jeden pies, czy kilka? Walki między psami. Ucieczki i włóczenie się.
T-W-5Drapieżne zachowanie u psów. Drapieżne instynkty i zapobieganie.
T-W-6Psy w środowisku innych zwierząt (domowych, gospodarskich wolno-żyjących i dziko żyjących).
T-W-1Skąd wziął się pies? Cechy atawistyczne. Przyjaźń psa z człowiekiem.
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja
M-3pokaz
M-4film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: praca na zajęciach
S-3Ocena formująca: prezentacja.
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić sytuację, w której pies stał się poszkodowany i odnieść fakty do przepisów prawnych obowiązujących na wsi i w mieście.
3,5
4,0
4,5
5,0