Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Kierowanie rozrodem, diagnostyka andrologiczna i ginekologiczna psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kierowanie rozrodem, diagnostyka andrologiczna i ginekologiczna psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu "Podstawy biologii rozrodu i rozwoju zwierząt" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze specyfiką gatunkową i możliwościami kierowania rozrodem psów na podstawie odpowiednich metod diagnostyki płodności samca i samicy oraz metod wspomaganego rozrodu |
C-2 | Zapoznanie z częstymi problemami występującymi podczas diagnozowania płodności psów i suk oraz znaczeniem diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; badanie nasienia: powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej, aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia). Uzupełniające badania nasienia i narządów rozrodczych psa. | 3 |
T-A-2 | Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne). Oznaczanie hormonów płciowych (wartości referencyjne i testy stymulacji) a zaburzenia cyklu płciowego u suk (najczęściej występujące przyczyny niepłodności suk). | 2 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Pobieranie nasienia psa. Ocena makroskopowa. Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników. | 2 |
T-L-2 | Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI). Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa). | 2 |
T-L-3 | Testy funkcjonalne plemników (HOST, z JC-1). | 2 |
T-L-4 | Interpretacja wyników badania andrologicznego i postępowanie w przypadkach zaburzeń płodności psa reproduktora. | 1 |
T-L-5 | Badania diagnostyczne układu rozrodczego samic: wziernikowanie pochwy; badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów); technika badania oporności śluzu pochwowego; diagnostyka obrazowa (USG i RTG, endoskopia). | 2 |
T-L-6 | Interpretacja wyników badania diagnostycznego płodności oraz postępowanie w oparciu o często występujące objawy zaburzeń narządów rozrodczych i zachowania płciowego suk. | 2 |
T-L-7 | Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania. Sztuczne unasienianie – technika zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym. Niepłodność w wyniku nieodpowiednio zorganizowanego krycia. | 2 |
T-L-8 | Wymogi prawne i dokumentacja czynności związanych z rozrodem psów (świadectwa zdrowia; obrót nasieniem, zarodkami na terenie UE) | 1 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz fizjologiczne mechanizmy regulujące procesy płciowe u psa; prawidłowy rozwój płciowy psa (zstępowanie jąder, dojrzewanie płciowe, zachowania płciowe i zmiany związane z wiekiem). Rozwój i budowa narządów rozrodczych oraz przebieg i fizjologiczna regulacja procesów płciowych u suk. | 3 |
T-W-2 | Przebieg i zachowania psa i suki podczas kopulacji. Specyficzne gatunkowo cechy zapłodnienia fizjologicznego u psów. Diagnostyczne metody oceny układu rozrodczego psa i suki. Kierowanie i kontrola cyklem płciowym suk (podstawy działania i zastosowania środków farmakologicznych; kastracja). Określanie terminu krycia /sztucznego unasieniania. | 3 |
T-W-3 | Organizacja i znaczenie sztucznego unasieniania (wskazania i przygotowanie do zabiegu; techniki zabiegu). Konserwacja nasienia psów (banki i transport nasienia, wymogi dla psa reproduktora). | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 13 |
A-A-4 | Zaliczenie zajęć audytoryjnych | 1 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 33 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć | 36 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-L-5 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 1 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 21 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych) |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz |
M-3 | Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej /referatu) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej |
S-2 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji /referatu |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboaratoryjnych w formie testu |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C09_W01 Student wymienia i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej; zna kryteria i wytyczne podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk | Kn_1P_W09, Kn_1P_W07, Kn_1P_W08 | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-2, S-1, S-5, S-3 |
Kn_1P_C09_W02 Student zna i charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów | Kn_1P_W09, Kn_1P_W08 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-2, S-1, S-5, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C09_U01 Student właściwie dobiera i definiuje podstawowe procedury diagnostyczne układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki | Kn_1P_U10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-4, S-2, S-1, S-5, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C09_K01 Student ma świadomość znaczenia diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych; przestrzega zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów | Kn_1P_K03, Kn_1P_K06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-4, S-5, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C09_W01 Student wymienia i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej; zna kryteria i wytyczne podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej u psów; potrafi właściwie określić kryteria podstawowych parametrów diagnostycznych stosowanych w ocenie płodności psów i suk | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C09_W02 Student zna i charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i ogólnie charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane kierowaniu rozrodem psów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C09_U01 Student właściwie dobiera i definiuje podstawowe procedury diagnostyczne układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wskazuje podstawowe kliniczne i laboratoryjne procedury rutynowej diagnostyki układu rozrodczego psów i suk; wyniki metod stosowanych w tym zakresie interpretuje w miarę samodzielnie; ogólnie wyjaśnia podłoże oraz opisuje objawy często występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C09_K01 Student ma świadomość znaczenia diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych; przestrzega zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie uzasadnia znaczenie diagnostyki andrologicznej i ginekologicznej w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych u psów oraz przestrzeganie zasad i metod pracy hodowlanej w zakresie rozrodu psów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dubiel A. (red), Rozród psów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2004
Literatura dodatkowa
- Wierzbowski S. (red), Andrologia, Wydawnictwo Platan, Kraków, 1999
- Krzymowski T. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 1. Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy., Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
- Strzeżek J. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 2. Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodczej samca., Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
- Wehrend A., Ginekologia i położnictwo psów. Diagnostyka i terapia., Wydawnictwo Galaktyka, Łódź, 2013
- Zduńczyk S., Janowski T., Zaburzenia rozrodu psów i kotów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2014
- Baumgartner W. (red), Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011