Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Układanie psów myśliwskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Układanie psów myśliwskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 4 0,40,40zaliczenie
zajęcia terenoweT7 10 0,60,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę o gatunku, rasach oraz ich przydatności. Potrafi wybrać rasę do specjalistycznego wykorzystania w myślistwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podstaw układania i prowadzenia psów myśliwskich różnych klas użytkowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Szkolenie wyżłów.2
T-T-2Szkolenie dzikarzy.2
T-T-3Układanie norowców.2
T-T-4Szkolenie posokowców.2
T-T-5Szkolenie tropowców.2
10
wykłady
T-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.1
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.1
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.1
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1Przygotowanie się do zajęć terenowych.10
A-T-2Studiowanie wskazanej literatury.4
A-T-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.4
18
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.6
A-W-2Przygotowanie do kolokwium.2
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury.4
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Pokaz
M-4Film
M-5Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności praktycznych ułożenia pasa.
S-4Ocena formująca: Zaliczenie końcowe na podstawie kolokwiów, umiejętności praktycznych i aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C40_W01
Student zna zadania psów myśliwskich i rozumie konieczność ich wykorzystania w różnych rodzajach polowań.
Kn_1P_W19, Kn_1P_W13C-1T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C40_U01
Student potrafi scharakteryzować klasy użytkowe psów różnych ras oraz zna zasady szkolenia i przeprowadzania prób polowych i konkursów.
Kn_1P_U07C-1T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C40_K01
Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K01C-1T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C40_W01
Student zna zadania psów myśliwskich i rozumie konieczność ich wykorzystania w różnych rodzajach polowań.
2,0
3,0Student zna rasy, typy użytkowe i zadania psów myśliwskich oraz przydatność do różnych rodzajów polowań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C40_U01
Student potrafi scharakteryzować klasy użytkowe psów różnych ras oraz zna zasady szkolenia i przeprowadzania prób polowych i konkursów.
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić szkolenie psa z uwzględnieniem różnych rodzajów polowań i ocenić jego umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C40_K01
Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków.
2,0
3,0Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Łęski P., Podstawowe szkolenie psów myśliwskich, Wydawnictwo Świat, 2011
  2. Gembarzewski A., Konnak Z., Matuszewski G., Układanie posokowca i praca na tropie, Wydawnictwo Świat, Warszawa, 2011
  3. Łęski P., Szkolenie psów myśliwskich do pracy w polu i w wodzie, Wydawnictwo Świat, 2011
  4. Woźniak J., Szkolenie psów porady praktyczne, Wydawnictwo Łowiec Polski, 2011

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Szkolenie wyżłów.2
T-T-2Szkolenie dzikarzy.2
T-T-3Układanie norowców.2
T-T-4Szkolenie posokowców.2
T-T-5Szkolenie tropowców.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.1
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.1
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.1
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.1
4

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Przygotowanie się do zajęć terenowych.10
A-T-2Studiowanie wskazanej literatury.4
A-T-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.4
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.6
A-W-2Przygotowanie do kolokwium.2
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury.4
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C40_W01Student zna zadania psów myśliwskich i rozumie konieczność ich wykorzystania w różnych rodzajach polowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podstaw układania i prowadzenia psów myśliwskich różnych klas użytkowych.
Treści programoweT-T-1Szkolenie wyżłów.
T-T-2Szkolenie dzikarzy.
T-T-3Układanie norowców.
T-T-4Szkolenie posokowców.
T-T-5Szkolenie tropowców.
T-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Pokaz
M-4Film
M-5Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-4Ocena formująca: Zaliczenie końcowe na podstawie kolokwiów, umiejętności praktycznych i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna rasy, typy użytkowe i zadania psów myśliwskich oraz przydatność do różnych rodzajów polowań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C40_U01Student potrafi scharakteryzować klasy użytkowe psów różnych ras oraz zna zasady szkolenia i przeprowadzania prób polowych i konkursów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podstaw układania i prowadzenia psów myśliwskich różnych klas użytkowych.
Treści programoweT-T-1Szkolenie wyżłów.
T-T-2Szkolenie dzikarzy.
T-T-3Układanie norowców.
T-T-4Szkolenie posokowców.
T-T-5Szkolenie tropowców.
T-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Pokaz
M-4Film
M-5Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-4Ocena formująca: Zaliczenie końcowe na podstawie kolokwiów, umiejętności praktycznych i aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności praktycznych ułożenia pasa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić szkolenie psa z uwzględnieniem różnych rodzajów polowań i ocenić jego umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C40_K01Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podstaw układania i prowadzenia psów myśliwskich różnych klas użytkowych.
Treści programoweT-T-1Szkolenie wyżłów.
T-T-2Szkolenie dzikarzy.
T-T-3Układanie norowców.
T-T-4Szkolenie posokowców.
T-T-5Szkolenie tropowców.
T-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Pokaz
M-4Film
M-5Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0