Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy toksykologii weterynaryjnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy toksykologii weterynaryjnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 8 1,20,60zaliczenie
wykładyW5 8 0,80,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw fizjologii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie
C-2zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt
C-3zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Diagnostyka zatruć - ocena zmian anatomopatologicznych, zasady pobierania materiału do badań toksykologicznych od różnych gatunków zwierząt, elementy wywiadu.1
T-L-2Analiza struktury i przyczyn zatruć u poszczególnych gatunków zwierząt.2
T-L-3Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, objawy zatrucia.2
T-L-4Zatrucia lekami u różnych grup zwierząt - przyczyny zatruć, objawy.1
T-L-5Zatrucia zwierząt substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne).1
T-L-6Zatrucia zwierząt azotanami, mocznikiem i innymi związkami nieorganicznymi.1
8
wykłady
T-W-1Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć.2
T-W-2Losy trucizn w organizmie. Mechanizmy działania toksycznego substancji chemicznych.2
T-W-3Biochemiczne skutki działania trucizn - różnice międzygatunkowe. Fizjologiczne skutki działania trucizn (zaburzenia osmoregulacji, metaboliczne, neurologiczne, behawioralne).2
T-W-4Schemat postępowania przy zatruciach różnych grup zwierząt.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu8
A-L-3studiowanie literatury18
36
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia6
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2duskusja
M-3zajęcia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C22.2_W01
Student zna podstawowe pojęcia; omawia losy i przemiany trucizn w organizmie
Kn_1P_W07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1, S-2
Kn_1P_C22.2_W02
Student zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy
Kn_1P_W21C-2T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C22.2_U01
Student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
Kn_1P_U09, Kn_1P_U11C-3T-L-1, T-W-4M-2, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C22.2_K02
Rozumie potrzebę poszerzania wiedzy z zakresu czynników szkodliwych stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia zwierząt.
Kn_1P_K03C-1, C-2, C-3T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-2, M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C22.2_W01
Student zna podstawowe pojęcia; omawia losy i przemiany trucizn w organizmie
2,0
3,0Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojecia. Student w podstawowym zakresie potrafi wyjaśnić jakim przemianom podlegają trucizny w organizmie.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C22.2_W02
Student zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy
2,0
3,0Student wymienia najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt. Wskazuje najważniejsze przyczyny zatruć i ich objawy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C22.2_U01
Student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
2,0
3,0student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C22.2_K02
Rozumie potrzebę poszerzania wiedzy z zakresu czynników szkodliwych stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia zwierząt.
2,0
3,0Student wykazuje słabą aktywnosć w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zasadowski A., Garwacki S., Weterynaryjne aspekty zatruć pestycydami, SGGW, Warszawa, 1994
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PWZL, Warszawa, 2006
  3. Garwacki S., Wiechetek M., Weterynaryjna Toksykologia Ogólna, SGGW, Warszawa, 1994
  4. Barski D., Spodniewska A., Toksykologia weterynaryjna wybrane zagadnienia. Skrypt dla studentów weterynarii., UWM Olsztyn, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diagnostyka zatruć - ocena zmian anatomopatologicznych, zasady pobierania materiału do badań toksykologicznych od różnych gatunków zwierząt, elementy wywiadu.1
T-L-2Analiza struktury i przyczyn zatruć u poszczególnych gatunków zwierząt.2
T-L-3Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, objawy zatrucia.2
T-L-4Zatrucia lekami u różnych grup zwierząt - przyczyny zatruć, objawy.1
T-L-5Zatrucia zwierząt substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne).1
T-L-6Zatrucia zwierząt azotanami, mocznikiem i innymi związkami nieorganicznymi.1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć.2
T-W-2Losy trucizn w organizmie. Mechanizmy działania toksycznego substancji chemicznych.2
T-W-3Biochemiczne skutki działania trucizn - różnice międzygatunkowe. Fizjologiczne skutki działania trucizn (zaburzenia osmoregulacji, metaboliczne, neurologiczne, behawioralne).2
T-W-4Schemat postępowania przy zatruciach różnych grup zwierząt.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu8
A-L-3studiowanie literatury18
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia6
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C22.2_W01Student zna podstawowe pojęcia; omawia losy i przemiany trucizn w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie
Treści programoweT-W-1Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć.
T-W-3Biochemiczne skutki działania trucizn - różnice międzygatunkowe. Fizjologiczne skutki działania trucizn (zaburzenia osmoregulacji, metaboliczne, neurologiczne, behawioralne).
T-W-2Losy trucizn w organizmie. Mechanizmy działania toksycznego substancji chemicznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojecia. Student w podstawowym zakresie potrafi wyjaśnić jakim przemianom podlegają trucizny w organizmie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C22.2_W02Student zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt
Treści programoweT-L-5Zatrucia zwierząt substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne).
T-L-6Zatrucia zwierząt azotanami, mocznikiem i innymi związkami nieorganicznymi.
T-L-2Analiza struktury i przyczyn zatruć u poszczególnych gatunków zwierząt.
T-L-4Zatrucia lekami u różnych grup zwierząt - przyczyny zatruć, objawy.
T-L-3Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, objawy zatrucia.
Metody nauczaniaM-2duskusja
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt. Wskazuje najważniejsze przyczyny zatruć i ich objawy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C22.2_U01Student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych
Treści programoweT-L-1Diagnostyka zatruć - ocena zmian anatomopatologicznych, zasady pobierania materiału do badań toksykologicznych od różnych gatunków zwierząt, elementy wywiadu.
T-W-4Schemat postępowania przy zatruciach różnych grup zwierząt.
Metody nauczaniaM-2duskusja
M-1wykład informacyjny
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C22.2_K02Rozumie potrzebę poszerzania wiedzy z zakresu czynników szkodliwych stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie
C-2zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt
C-3zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych
Treści programoweT-L-5Zatrucia zwierząt substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne).
T-L-1Diagnostyka zatruć - ocena zmian anatomopatologicznych, zasady pobierania materiału do badań toksykologicznych od różnych gatunków zwierząt, elementy wywiadu.
T-L-6Zatrucia zwierząt azotanami, mocznikiem i innymi związkami nieorganicznymi.
T-L-2Analiza struktury i przyczyn zatruć u poszczególnych gatunków zwierząt.
T-L-4Zatrucia lekami u różnych grup zwierząt - przyczyny zatruć, objawy.
T-L-3Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, objawy zatrucia.
T-W-1Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć.
T-W-4Schemat postępowania przy zatruciach różnych grup zwierząt.
T-W-3Biochemiczne skutki działania trucizn - różnice międzygatunkowe. Fizjologiczne skutki działania trucizn (zaburzenia osmoregulacji, metaboliczne, neurologiczne, behawioralne).
T-W-2Losy trucizn w organizmie. Mechanizmy działania toksycznego substancji chemicznych.
Metody nauczaniaM-2duskusja
M-1wykład informacyjny
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje słabą aktywnosć w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0