Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Zapobieganie bezdomności psów i kotów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zapobieganie bezdomności psów i kotów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna dotycząca różnych gatunków zwierząt gospodarskich i towarzyszących. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienienie problemu bezdomności zwierząt, poznanie sposobów zapobiegania, ograniczenia bezdomności oraz umiejętność pomocy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przyczyny bezdomności i zapobieganie. Znakowanie i identyfikacja zwierząt; bazy danych czipowanych zwierząt . Ogólnopolska Baza Danych PTRIZ. Ubezpieczenia. Procedury w przyjmowania bezdomnych; odłowionych zwierząt. | 1 |
T-L-2 | Niekontrolowane rozmnażanie (zapobieganie). Mity i fakty dotyczące sterylizacji. Humanitarne usypianie ślepych miotów. Pozbywanie się zwierząt z targowisk i pseudohodowli. | 2 |
T-L-3 | Przyczyny porzucania zwierząt i konsekwencje prawne (Ustawa o ochronie zwierząt, art. 6 ust 2 punkt 11 oraz art. 35). Pies i kot to nie zabawka. Wybór odpowiedniej rasy zgodnie z oczekiwanie właściciela- pomoc ZKwP oraz behawiorystów. | 1 |
T-L-4 | Porzucanie i znęcanie się nad psami ,,wiejskimi”. Atakowanie zwierząt gospodarskich. Fobie. Wyrządzanie szkód przez zwierzęta – sposoby zapobiegania. Studium przypadków. | 1 |
T-L-5 | Porzucanie zwierząt starych i chorych. Osłabienie funkcji kognitywnych. Postępowanie ze starym psem. | 2 |
T-L-6 | Podróżowanie ze zwierzęciem - przygotowanie dokumentów oraz psa do podróżowania naziemnego i w powietrzu (wyjazdy zagraniczne i krajowe). Czasowa niemożność opiekowania się zwierzęciem. Zapewnienie opieki potrzebującym zwierzętom (pet pitting, hotele dla psów, domy tymczasowe). | 1 |
T-L-7 | Ucieczki zwierząt. Niepożądane formy zabawy psów i kotów. Mowa ciała psów. i kotów. | 1 |
T-L-8 | Przemyślane adopcje. Adoptowanie zwierząt ze schronisk i domów tymczasowych. Aspekty praktyczne. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Status prawny wolno żyjących kotów w Polsce. | 1 |
T-W-2 | Opieka nad kotami wolnobytującymi (dokarmianie, sterylizacje, pomoc chorym lub rannym kotom, zapewnienie schronienia przed mrozem, pomoc z Urzędu Miasta/Gminy lub organizacji pozarządowej). | 2 |
T-W-3 | Programy opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganie bezdomności zwierząt na terenie miast i gmin. Regulacje prawne dotyczące ochrony bezdomnych zwierząt. | 1 |
T-W-4 | Modne rasy psów i kotów. | 2 |
T-W-5 | Problemy związane z wypróżnianiem się psów i kotów jako przyczyny bezdomności (koprofagia, znakowanie, uległość, zanieczyszczona sierść u długowłosych ras, wypróżnianie się w doniczkach…). | 2 |
T-W-6 | Pomoc bezdomnym zwierzętom – organizacja akcji humanitarnych, zbiórki żywności, koców w szkołach. Fundacje, stowarzyszenia, Towarzystwa Opieki Nad Zwierzętami, schroniska. Wirtualne adopcje. Wolontariaty. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo z zajęciach. | 10 |
A-L-2 | Studiowanie wskazanego piśmiennictwa. | 6 |
A-L-3 | Udział w zajęciach terenowych (wolontariat). | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych. | 6 |
A-L-5 | Konsultacje naukowe. | 3 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo z wykładach. | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie piśmiennictwa. | 8 |
A-W-3 | Konsultacje. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | dyskusja |
M-3 | pokaz |
M-4 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aprobata |
S-2 | Ocena formująca: praca w grupie |
S-3 | Ocena podsumowująca: opracowanie planu przeprowadzenia pomocy bezdomnym zwierzętom |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C33.4_W20 Student zna problem bezdomności, formy opieki nad zwierzętami bezdomnymi i wolno żyjącymi oraz wie jak zapobiegać bezdomności zwierząt zgodnie z regulacjami prawnymi dotyczącymi ochrony bezdomnych zwierząt. | Kn_1P_W02, Kn_1P_W20 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-3, M-4 | S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C33.4_U03 Student potrafi doradzić przyszłemu właścicielami w wyborze psa, kota, następnie jak postępować ze zwierzęciem. W przypadku zwierząt bezdomnych potrafi udzielić pomocy. | Kn_1P_U03, Kn_1P_U04, Kn_1P_U15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C33.4_K01 Student ma świadomość potrzeby niesienia pomocy zwierzętom i potrafi działać w sytuacjach mogących spowodować, że zwierze straci dom, lub kiedy go straci potrafi ten dom mu znaleźć. | Kn_1P_K01, Kn_1P_K03, Kn_1P_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-4, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C33.4_W20 Student zna problem bezdomności, formy opieki nad zwierzętami bezdomnymi i wolno żyjącymi oraz wie jak zapobiegać bezdomności zwierząt zgodnie z regulacjami prawnymi dotyczącymi ochrony bezdomnych zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student tłumaczy podstawowe definicje i sposoby zapobiegania bezdomności zwierząt oraz możliwości zapobiegania bezdomności, potrafi zorganizować pomoc dla porzuconego psa, czy kota , omawiając problemy bezdomności zwierząt nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C33.4_U03 Student potrafi doradzić przyszłemu właścicielami w wyborze psa, kota, następnie jak postępować ze zwierzęciem. W przypadku zwierząt bezdomnych potrafi udzielić pomocy. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę pobieżnie i w sposób mało komunikatywny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C33.4_K01 Student ma świadomość potrzeby niesienia pomocy zwierzętom i potrafi działać w sytuacjach mogących spowodować, że zwierze straci dom, lub kiedy go straci potrafi ten dom mu znaleźć. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę pobieżnie i w sposób mało komunikatywny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nowicki B., Zwolińska-Bartczak I., Zachowanie się zwierząt gospodarskich, PWRiL, Warszawa, 1983
- Dehasse J., Agresja u psów, Galaktyka, 2006
- Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2007
- Horowitz Alexandra, Oczami psa. Co psy wiedzą, czują i widzą, Czarna Owca, 2011
- Claudia Ludwig, Psy ze schroniska, Wydawnictwo AMW, Wydawnictwo AMW, 2004
Literatura dodatkowa
- Wierzbowska Izabela, Psy, Kluszczyński, Kraków, 2012
- Alexandra Horowitz, Oczami psa, Czarna Owca, Warszawa, 2010