Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Psychologia zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologia zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza humanistyczno- społeczna na poziomie adekwatnym do roku studiów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | student uzyska wierzę dotyczą podstaw psychologii zwierząt, nabędzie umiejętność oceny stanu emocjonalnego zwierząt i sposobów komunikacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Systemy komunikacji zwierząt, znaczenie znajomości komunikacji werbalnej i niewerbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem. | 2 |
T-L-2 | Rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Znaczenie prawidłowej socjalizacji poszczególnych gatunków w kształtowaniu psychiki. „Złota dwunastka” w założeniach prawidłowej socjalizacji szczenięcia. | 2 |
T-L-3 | Czy zwierzę może mieć depresję? Lęki, depresje i nerwice w świecie zwierząt. Charakteropatie i socjopatie. Najczęstsze zaburzenia zachowania wybranych gatunków zwierząt towarzyszących i gospodarskich. | 2 |
T-L-4 | Znaczenie konsultacji weterynaryjnej i psychologicznej/behawioralnej w zaburzeniach zachowania zwierząt. Wywiad zoopsychologiczny | 2 |
T-L-5 | Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i alternatywne. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek, udomowienie poszczególnych gatunków zwierząt towarzyszących w aspekcie zoopsychologii. | 2 |
T-W-2 | Kultura w świecie zwierząt. Rola popędów, instynktów, emocji w kształtowaniu prawidłowego zachowania. Zwierzęca „osobowość” -charakter i temperament zwierząt. | 2 |
T-W-3 | Wzmocnienie pozytywne, rola kary i nagrody w kształtowaniu prawidłowych zachowań zwierząt | 2 |
T-W-4 | Socjobiologia – zachowania socjalne zwierząt w warunkach dobrostanu i w warunkach nieprawidłowych. Wpływ warunków utrzymania na powstawanie narowów, stereotypii behawioralnych i innych zachowań niepożądanych. | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | praca własna studenta | 8 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | praca własna studenta | 2 |
12 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test |
S-2 | Ocena formująca: aprobata |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B23_W01 student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt | Kn_1P_W08, Kn_1P_W17, Kn_1P_W20 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B23_U01 student prawidłowo interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt | Kn_1P_U08 | — | — | C-1 | T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B23_K01 student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka | Kn_1P_K01, Kn_1P_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B23_W01 student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt nie popełniając istotnych błędów merytorycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B23_U01 student prawidłowo interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt | 2,0 | |
3,0 | student interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B23_K01 student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka | 2,0 | |
3,0 | student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kaleta T, Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki., SGGW, Warszawa, 2003
- Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt., PWN, Warszawa, 2007
- Blendinger W., Wstęp do psychologii konia, ZSP Zakład Treningowy Koni, Zbrosławice, 1984
- O'Heare J., Zachowania agresywne u psów, Galaktyka, 2010
Literatura dodatkowa
- Skorupski K., Psychologia treningu koni, PWRiL, Warszawa, 2006