Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami uzupełniącymi efekty inżynierskie
Sylabus przedmiotu Metody inżynierii genetycznej w hodowli zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody inżynierii genetycznej w hodowli zwierząt | ||
Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii genetycznej i biologii molekularnej. |
W-2 | Wiedza z zakresu hodowli zwierząt użytkowych i amatorskich. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą z zakresu metod inżynierii genetycznej zwierząt. |
C-2 | Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych w kontekście hodowli zwierząt gospodarskich i amatorskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Porównanie klasycznych metod hodowlanych z celami inżynierii genetycznej - najnowsze trendy | 1 |
T-A-2 | Metody oznaczania płci transgenicznych zarodków, uzyskiwanych drogą mikroiniekcji egzogennego DNA do mskiego przedjądrza zygoty. | 1 |
T-A-3 | Konstruowanie transgenów na potrzeby uzyskiwania zwierząt o podwyższonym tempie wzrostu. | 1 |
T-A-4 | Konstruowanie transgenów na potrzeby uzyskiwania rekombinoanych białek w gruczole mlekowym i pęcherzu moczowym. | 1 |
T-A-5 | Ksenotransplantacje z udziałem transgenicznych zwierząt domowych - konstrukty genowe, aspekty kliniczne. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Główne cele inżynierii genetycznej zwierząt a klasyczne metody pracy hodowlanej - porównanie technik i spodziewanych efektów. | 1 |
T-W-2 | Metody wprowadzania egzogennego DNA do komóek zwierzęcych. | 1 |
T-W-3 | Zwierzęta transgeniczne o podwyższonym tempie wzrostu, wyższym potencjale produkcyjnym i wyższej zdrowotności. | 1 |
T-W-4 | Zwierzęta gospodarskie jako bioreaktory - pęcherz moczowy i gruczoł mlekowy | 1 |
T-W-5 | Klonowanie zwierząt gspodarskich - przyszłość czy mity? | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literury przedmiotu. | 8 |
A-A-3 | Przygotwanie do zaliczenia przedmiotu. | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne (test) zaliczenie treści wykładów i audytoriów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O1.4_W01 Definiuje kierunki modyfikacji genetycznych zwierząt, potrafi scharakteryzować metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych zwierząt. | ZO_2A_W04 | — | — | C-2, C-1 | T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O1.4_U01 Potrafi wykonać wybrane analizy kwasów nukleinowych w celu modyfikacji organizmu zwierzęcego in silico | ZO_2A_U03 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O1.4_K01 Ma świadomość istnienia modyfikacji genetycznych zwierząt. | ZO_2A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-A-5, T-A-1, T-W-1, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O1.4_W01 Definiuje kierunki modyfikacji genetycznych zwierząt, potrafi scharakteryzować metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O1.4_U01 Potrafi wykonać wybrane analizy kwasów nukleinowych w celu modyfikacji organizmu zwierzęcego in silico | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zwierzchowski Lech, Świtoński Marek (red.), GENOMIKA BYDŁA I ŚWINI, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2009
- Jerzy Buchowicz, Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Daniel Lipiński, Modyfikacja genetyczna zwierząt na potrzeby ksenotransplantacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2009, Zeszyt nr 401