Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami uzupełniącymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla ptaków ozdobnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla ptaków ozdobnych
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość systematyki oraz podstaw anatomii i fizjologii ptaków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami ptaków ozdobnych.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków ozdobnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi. Znakowanie ptaków.Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.1
T-A-2Papużki faliste, rozelle, nierozłączki. Dziedziczenie barw. Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią.1
T-A-3Kanarek - rasy i odmiany barwne. Kanarki śpiewające kolorowe i kształtne. Przegląd pozostałych gatunków łuszczaków: zeberki, mewki, ryżowce, amadyny . Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.1
T-A-4Specyfika żywienia ptaków ozdobnych, zasady komponowania mieszanek i ukladania dawek pokarmowych.1
T-A-5Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych1
5
wykłady
T-W-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi. Znakowanie ptaków.Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.1
T-W-2Pomieszczenia dla ptaków: klatki i woliery. Typy gołębników i ich wyposażenie.2
T-W-3Charakterystyka, systematyka i biologia papug. Kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki - warunki utrzymania w niewoli. Rozpoznawanie płci. Dobór par do rozpłodu. Metody kojarzenia i krzyżowania.2
T-W-4Pawie i perlice - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju.1
T-W-5Amatorska hodowla kur i jej znaczenie w ochronie starych ras. Rasy amatorskie drobiu wodnego utrzymywanego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Studiowanie wskazanej literatury.9
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury9
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2wyklad konwersatoryjny
M-3dyskusja
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W09
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków utrzymywanych amatorsko oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu i hodowli ptaków ozdobnych
ZO_2A_W09C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U11
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętnośc prowadzenia hodowli ptaków śpiewających i ozdobnych. Potrafi odpowiednio zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu. Posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia różnych gatunków ptaków ozdobnych.
ZO_2A_U11C-2T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-4, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K09
Student jest wrażliwy i zdolny do podejmowania decyzji związanych z uztrzymywaniem przez człowieka ptaków ozdobnych
ZO_2A_K09C-2M-1, M-2, M-4, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W09
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków utrzymywanych amatorsko oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu i hodowli ptaków ozdobnych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U11
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętnośc prowadzenia hodowli ptaków śpiewających i ozdobnych. Potrafi odpowiednio zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu. Posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia różnych gatunków ptaków ozdobnych.
2,0Student: -nie potrafi nawet z wydatną pomocą nauczyciela zidentyfikować i poradzić sobie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów projektowania i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, nie potrafi dobierać pokarmów dla ptaków ozdobnych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z zaplanowaniem chowu i hodowli ptaków ozdobnych, projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów i komponowaniem dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z zaplanowaniem chowu i hodowli ptaków ozdobnych, projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów i komponowaniem dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków
4,5Student: - posiada pogłębioną wiedzę dotycząca chowu i hodowli ptaków ozdobnych, potrafi ją zastosować praktycznie, formułuje oceny dotyczące stanu pomieszczeń dla ptaków ozdobnych, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyc dawkę pokarmową dla ptaków ozdobnych
5,0Student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat chowu, hodowli i ptaków ozdobnych, potrafi ją zastosować praktycznie, potrafi przeanalizować i ocenić stan pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyć dawkę pokarmową dla ptaków ozdobnych, - potrafi ocenić zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_K09
Student jest wrażliwy i zdolny do podejmowania decyzji związanych z uztrzymywaniem przez człowieka ptaków ozdobnych
2,0Student: - nie przejawia wrażiwości na potrzeby ptaków ozdobnych - ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i zycie ptaków ozdobnych
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student: - przejawia wrażliwość na potrzeby ptaków ozdobnych -nie ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i zycie ptaków ozdobnych

Literatura podstawowa

  1. Biefeld H., Papużki faliste, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1997
  2. Jabłoński K., Gorazdowski K., Duże papugi, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1999
  3. Kruszewicz A., Tarasewicz L., Kury ozdobne, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2002
  4. Kruszewicz G., Hodowla ptaków ozdobnych, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2002
  5. Szczerbińska D., Majewska D., Dańczak A., Tarasewicz Z., EMU, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
  6. Horbańczuk J., Struś afrykański, Auto–Graf Zakład Wydawniczo – Reprograficzny, Warszawa, 2003
  7. Nowicki B., Pawlina E., Dubiel A., Gołębie, PWRiL, Warszawa, 1996
  8. Mróz E., Bażanty, OW „Hoża”, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Swierczewska E., Wężyk S., Horbańczuk J., Chów drobiu, OW "Hoża", Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi. Znakowanie ptaków.Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.1
T-A-2Papużki faliste, rozelle, nierozłączki. Dziedziczenie barw. Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią.1
T-A-3Kanarek - rasy i odmiany barwne. Kanarki śpiewające kolorowe i kształtne. Przegląd pozostałych gatunków łuszczaków: zeberki, mewki, ryżowce, amadyny . Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.1
T-A-4Specyfika żywienia ptaków ozdobnych, zasady komponowania mieszanek i ukladania dawek pokarmowych.1
T-A-5Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi. Znakowanie ptaków.Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.1
T-W-2Pomieszczenia dla ptaków: klatki i woliery. Typy gołębników i ich wyposażenie.2
T-W-3Charakterystyka, systematyka i biologia papug. Kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki - warunki utrzymania w niewoli. Rozpoznawanie płci. Dobór par do rozpłodu. Metody kojarzenia i krzyżowania.2
T-W-4Pawie i perlice - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju.1
T-W-5Amatorska hodowla kur i jej znaczenie w ochronie starych ras. Rasy amatorskie drobiu wodnego utrzymywanego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Studiowanie wskazanej literatury.9
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury9
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W09W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków utrzymywanych amatorsko oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu i hodowli ptaków ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami ptaków ozdobnych.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków ozdobnych.
Treści programoweT-A-5Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych
T-A-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi. Znakowanie ptaków.Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.
T-A-2Papużki faliste, rozelle, nierozłączki. Dziedziczenie barw. Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią.
T-A-3Kanarek - rasy i odmiany barwne. Kanarki śpiewające kolorowe i kształtne. Przegląd pozostałych gatunków łuszczaków: zeberki, mewki, ryżowce, amadyny . Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.
T-A-4Specyfika żywienia ptaków ozdobnych, zasady komponowania mieszanek i ukladania dawek pokarmowych.
T-W-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi. Znakowanie ptaków.Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.
T-W-5Amatorska hodowla kur i jej znaczenie w ochronie starych ras. Rasy amatorskie drobiu wodnego utrzymywanego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru.
T-W-4Pawie i perlice - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju.
T-W-2Pomieszczenia dla ptaków: klatki i woliery. Typy gołębników i ich wyposażenie.
T-W-3Charakterystyka, systematyka i biologia papug. Kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki - warunki utrzymania w niewoli. Rozpoznawanie płci. Dobór par do rozpłodu. Metody kojarzenia i krzyżowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2wyklad konwersatoryjny
M-4film
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U11W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętnośc prowadzenia hodowli ptaków śpiewających i ozdobnych. Potrafi odpowiednio zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu. Posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia różnych gatunków ptaków ozdobnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków ozdobnych.
Treści programoweT-A-5Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych
T-A-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi. Znakowanie ptaków.Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.
T-A-2Papużki faliste, rozelle, nierozłączki. Dziedziczenie barw. Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią.
T-A-3Kanarek - rasy i odmiany barwne. Kanarki śpiewające kolorowe i kształtne. Przegląd pozostałych gatunków łuszczaków: zeberki, mewki, ryżowce, amadyny . Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów.
T-A-4Specyfika żywienia ptaków ozdobnych, zasady komponowania mieszanek i ukladania dawek pokarmowych.
T-W-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi. Znakowanie ptaków.Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.
T-W-5Amatorska hodowla kur i jej znaczenie w ochronie starych ras. Rasy amatorskie drobiu wodnego utrzymywanego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru.
T-W-4Pawie i perlice - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju.
T-W-2Pomieszczenia dla ptaków: klatki i woliery. Typy gołębników i ich wyposażenie.
T-W-3Charakterystyka, systematyka i biologia papug. Kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki - warunki utrzymania w niewoli. Rozpoznawanie płci. Dobór par do rozpłodu. Metody kojarzenia i krzyżowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2wyklad konwersatoryjny
M-4film
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi nawet z wydatną pomocą nauczyciela zidentyfikować i poradzić sobie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów projektowania i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, nie potrafi dobierać pokarmów dla ptaków ozdobnych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z zaplanowaniem chowu i hodowli ptaków ozdobnych, projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów i komponowaniem dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z zaplanowaniem chowu i hodowli ptaków ozdobnych, projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów i komponowaniem dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków
4,5Student: - posiada pogłębioną wiedzę dotycząca chowu i hodowli ptaków ozdobnych, potrafi ją zastosować praktycznie, formułuje oceny dotyczące stanu pomieszczeń dla ptaków ozdobnych, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyc dawkę pokarmową dla ptaków ozdobnych
5,0Student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat chowu, hodowli i ptaków ozdobnych, potrafi ją zastosować praktycznie, potrafi przeanalizować i ocenić stan pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyć dawkę pokarmową dla ptaków ozdobnych, - potrafi ocenić zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K09Student jest wrażliwy i zdolny do podejmowania decyzji związanych z uztrzymywaniem przez człowieka ptaków ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków ozdobnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2wyklad konwersatoryjny
M-4film
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie przejawia wrażiwości na potrzeby ptaków ozdobnych - ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i zycie ptaków ozdobnych
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student: - przejawia wrażliwość na potrzeby ptaków ozdobnych -nie ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i zycie ptaków ozdobnych