Sylabus przedmiotu Markery genetyczne w hodowli zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów |
Zootechnika |
Forma studiów |
studia niestacjonarne |
Poziom |
drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta |
magister inżynier |
Obszary studiów |
nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie |
Profil |
ogólnoakademicki |
Moduł |
— |
Przedmiot |
Markery genetyczne w hodowli zwierząt |
Specjalność |
Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt |
Jednostka prowadząca |
Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających |
Nauczyciel odpowiedzialny |
Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> |
Inni nauczyciele |
Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> |
ECTS (planowane) |
2,0 |
ECTS (formy) |
2,0 |
Forma zaliczenia |
zaliczenie |
Język |
polski |
Blok obieralny |
10 |
Grupa obieralna |
2 |
Formy dydaktyczne
Forma dydaktyczna | KOD | Semestr | Godziny | ECTS | Waga | Zaliczenie |
---|
wykłady | W | 2 | 5 | 0,8 | 0,50 | zaliczenie |
laboratoria | L | 2 | 10 | 1,2 | 0,50 | zaliczenie |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|
W-1 | Student powinien posiadać wiadomości z zakresu genetyki ogólnej oraz biologii molekularnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z markerami genetycznymi, omówienie aktualnie stosowanych metod molekularnych stosowanych w celu identyfikacji i analizy markerów genetycznych oraz wskazanie sposobów poszukiwania nowych markerów genetycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|
laboratoria |
---|
T-L-1 | Weryfikacja wiarygodności pochodzenia - wykorzystanie mikro - i minisatelitanych markerów klasy II | 1 |
T-L-2 | Markery klasy I wprognozowaniu wysokiej plenności u owiec i świń. | 1 |
T-L-3 | Zwierzeta transgeniczne - poprawa cech użytkowych woparciu o markery egzogenne | 1 |
T-L-4 | Starzenie się organizmu ssaków -fizjologia, czy patologia? Hipotezy i markery procesu starzenia. | 2 |
| 5 |
---|
wykłady |
---|
T-W-1 | Definicja i podział markerów genetycznych oraz ich znaczenie w hodowli zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Organizacja genomów zwierząt w kontekście funkcji i wykorzystania markerów klasy I i II. | 1 |
T-W-2 | Markery klasy I w analizie i prognozowaniu stopnia otłuszczenia zwierząt | 1 |
T-W-3 | Markery klasy I w prognozowaniu stopnia otłuszczenia zwierząt – regulacja i funkcje drugorzędowych ośrodków oreksy- i anoreksygenicznych podwzgórza w odpowiedzi na sygnały obwodowe – NPY, POMC, AGRP, CART i ich receptory. | 1 |
T-W-4 | Mammogeneza i laktopoeza - markery rozwoju i potencjału użytkowego | 1 |
T-W-5 | Płodność – ilościowy aspekt pracy hodowlanej – markery rozwoju i utrzymania wysokiego potencjału rozrodczego zwierząt – AR, ERα i ERβ, LH, FSH. | 1 |
| 5 |
---|
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|
laboratoria |
---|
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 3 |
A-L-3 | 3. Przygotowanie do zaliczenia. | 2 |
| 10 |
---|
wykłady |
---|
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 10 |
| 15 |
---|
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczneSposoby oceny
dla tego przedmiotu nie są określone sposoby ocenyZamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|
ZO_2A_EAUZ-10.3_W01 Definiuje typy markerów genetycznych. Rozróżnia choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominujące. Objaśnia mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci. | ZO_2A_W01, ZO_2A_W05 | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|
ZO_2A_EAUZ-10.3_U01 Potrafi dobrać metodę preparatyki DNA/RNA w zależności od rodzaju tkanki. Interpretuje wyniki oceny ilościowej i jakościowej preparatów kwasów nukleinowych. Wymienia i opisuje choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominująco. Tłumaczy mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci. Wymienia markery zasocjowane z rozwojem gruczołu mlekowego wykorzystywane w prognozowaniu mleczności zwierząt. Potrafi scharakteryzować markery rozwoju i utrzymania wysokiego potencjału rozrodczego zwierząt oraz procesu starzenia się organizmu. Wylicza egzogenne markery genetyczne w analizie ekspresji transgenów w kontekście poprawy cech użytkowych. | ZO_2A_U01, ZO_2A_U03, ZO_2A_U07 | — | — | — | — | — | — |
Literatura podstawowa
- Brown T.A., Genomy z CD-ROM, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Słomski R., Analiza DNA teoria i praktyka., UP Poznań, Poznań, 2011
- Zwierzchowski L., Świtoński M., Genomika bydła i świń., UP Poznań, Poznań, 2009