Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Ekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia | ||
Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiadomości z zoologii, botaniki i podstaw ekologii (na poziomie przedmiotów zaliczanych na studiach), wiadomości podstawowe z zakresu genetyki i biogeografi (na poziomie szkoły średniej) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe | 2 |
T-L-2 | Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Drapieżnictwo) | 2 |
T-L-3 | Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe ( Roślinożerność) | 1 |
T-L-4 | Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Pasożytnictwo) | 1 |
T-L-5 | Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Konkurencja) | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekologia jako nauka interdyscyplinarna | 1 |
T-W-2 | Populacja i jej struktura | 2 |
T-W-3 | Lądowe biomy Ziemi | 1 |
T-W-4 | Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi. | 1 |
T-W-5 | Ekologia człowieka | 1 |
T-W-6 | Różnorodność biologiczna i jej ochrona. | 1 |
7 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajeciach | 7 |
A-L-2 | przygotowanie do sprawdzianów | 11 |
A-L-3 | studiowanie zalecanej literatury | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-W-2 | studiowanie zlecanej lektury | 43 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z uzyciem prezentacji wizualnej |
M-2 | film |
M-3 | pokaz |
M-4 | duskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-D2_W01 Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy ziemi, znać specyfikę ekosystemów antropogenicznych, znać podstawy zagadnień związanych z antropopresją Student powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, (potrafić wydzielić jej typy), potrzebę i sposoby jej ochrony, znać podstawowe zagadnienia związane z ekologią człowieka. | ZO_2A_W04, ZO_2A_W08 | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-D2_U01 student powinien prawidłowio analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; student powinien prawidłowo rozpoznać formy funkcjonowania materii żywej na różnym poziomie jej organizacji, poczawszy od organizmu (gatunku) a skończywszy na biosferze. | ZO_2A_U03, ZO_2A_U07 | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-D2_K01 Student powinien charakteryzować się szczególnym wyczuleniem na sprawy związane z ochroną środowiska. Powinien w tej sferze postępować zgodnie z zasadami etyki. Student powinien cechować się postawą aktywną i zdobytą wiedzę starać się wykorzystać do działań kreatywnych. Powinien czuć potrzebę oddziaływania na innych ludzi (np. poprzez zorganizowane akcje grupowe lub indywidualnie) zakresie związanym z szeroko pojętą świadomością ekologiczną. | ZO_2A_K09 | — | — | — | — | — | — |
Literatura podstawowa
- Krebs J. Ch., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 1997
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
- Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin, PWN, Warszawa, 1999
- Stańczykowska A., Ekologia naszych wód, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
- Pyłka – Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wyd. Oświata, Warszawa, 1997
- Krebs J. Ch., Wprowadzenie do ekologii behawioralnej, PWN, Warszawa, 2001