Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Etologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etologia zwierząt
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zoologii i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie Studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Etologia jako nauka i jej powiązania z innymi dziedzinami nauk biologicznych. Metody badań zachowania się zwierząt dzikich i udomowionych.2
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.2
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe2
T-W-4Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne2
T-W-5Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt2
T-W-6Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a2
T-W-7Opieka nad potomstwem2
T-W-8Filopatryczność i migracje2
T-W-9Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.2
T-W-10Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury5
A-W-3Przygotowanie sie do sprawdzianu zaliczeniowego4
A-W-4zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
M-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisanego na ostatnich zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy Studenta podczas zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-C6_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze
ZOinz_2A_W01C-1T-W-3, T-W-2, T-W-9M-1, M-2S-1
ZO_2A_HZGu-C6_W02
Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt
ZOinz_2A_W01C-1T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-C6_U01
Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
ZOinz_2A_U01C-1T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-C6_K01
Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie.
ZOinz_2A_K07, ZOinz_2A_K09C-1T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-5, T-W-8M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-C6_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_HZGu-C6_W02
Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt
2,0
3,0Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-C6_U01
Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-C6_K01
Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie.
2,0
3,0Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowski B., Chmurzyński J.A., Biologiczne mechanizmy zachowania, PWN, Warszawa, 1989
  2. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2003
  3. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
  4. Griffin D.R., Umysły zwierząt. Czy zwierzęta mają świadomość?, GWP, Gdańsk, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Attenborough D., Na ścieżkach życia, Wyd. Wilga, Warszawa, 1993
  2. Dröscher V.B., Świat w którym żyją zwierzęta, PIW, Warszawa 2000., 2000
  3. Dröscher V.B., Cena miłości. U źródeł zachowań godowych, Wyd. Cyklady, Warszawa, 2002
  4. Sparks J., Życie seksualne zwierząt. Walka płci, Grupa Wydawnicza Bartelsmann, Warszawa, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etologia jako nauka i jej powiązania z innymi dziedzinami nauk biologicznych. Metody badań zachowania się zwierząt dzikich i udomowionych.2
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.2
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe2
T-W-4Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne2
T-W-5Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt2
T-W-6Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a2
T-W-7Opieka nad potomstwem2
T-W-8Filopatryczność i migracje2
T-W-9Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.2
T-W-10Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie.2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury5
A-W-3Przygotowanie sie do sprawdzianu zaliczeniowego4
A-W-4zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-C6_W01Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt
Treści programoweT-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.
T-W-9Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
M-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisanego na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-C6_W02Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt
Treści programoweT-W-6Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
T-W-4Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne
T-W-5Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt
T-W-8Filopatryczność i migracje
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
M-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisanego na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-C6_U01Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt
Treści programoweT-W-6Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.
T-W-9Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.
T-W-5Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
M-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisanego na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-C6_K01Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K07Postępuje zgodnie z zasadami etyki w zakresie badań na zwierzętach
ZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt
Treści programoweT-W-6Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
T-W-4Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.
T-W-9Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.
T-W-5Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt
T-W-8Filopatryczność i migracje
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
M-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy Studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0