Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Sylabus przedmiotu Etologia zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etologia zwierząt | ||
Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw zoologii i fizjologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie Studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Etologia jako nauka i jej powiązania z innymi dziedzinami nauk biologicznych. Metody badań zachowania się zwierząt dzikich i udomowionych. | 2 |
T-W-2 | Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych. | 2 |
T-W-3 | Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe | 2 |
T-W-4 | Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne | 2 |
T-W-5 | Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt | 2 |
T-W-6 | Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a | 2 |
T-W-7 | Opieka nad potomstwem | 2 |
T-W-8 | Filopatryczność i migracje | 2 |
T-W-9 | Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego. | 2 |
T-W-10 | Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zalecanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do sprawdzianu zaliczeniowego | 4 |
A-W-4 | zaliczenie pisemne | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem programu power point |
M-2 | Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisanego na ostatnich zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy Studenta podczas zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZGu-C6_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze | ZOinz_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
ZO_2A_HZGu-C6_W02 Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt | ZOinz_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZGu-C6_U01 Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt | ZOinz_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZGu-C6_K01 Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie. | ZOinz_2A_K07, ZOinz_2A_K09 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZGu-C6_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_HZGu-C6_W02 Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZGu-C6_U01 Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZGu-C6_K01 Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sadowski B., Chmurzyński J.A., Biologiczne mechanizmy zachowania, PWN, Warszawa, 1989
- Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2003
- Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
- Griffin D.R., Umysły zwierząt. Czy zwierzęta mają świadomość?, GWP, Gdańsk, 2004
Literatura dodatkowa
- Attenborough D., Na ścieżkach życia, Wyd. Wilga, Warszawa, 1993
- Dröscher V.B., Świat w którym żyją zwierzęta, PIW, Warszawa 2000., 2000
- Dröscher V.B., Cena miłości. U źródeł zachowań godowych, Wyd. Cyklady, Warszawa, 2002
- Sparks J., Życie seksualne zwierząt. Walka płci, Grupa Wydawnicza Bartelsmann, Warszawa, 2001