Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Sylabus przedmiotu Zatrucia drobiu, choroby metaboliczne i o niewyjaśnionej etiologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zatrucia drobiu, choroby metaboliczne i o niewyjaśnionej etiologii | ||
Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy mikrobiologii i immunologii zwierząt, żywienia drobiu oraz zoohigieny |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z zasadami bioasekuracji ferm drobiarskich, umiejętność identyfikacji rozpoczynających się procesów chorobowych u ptaków i wstępnego rozpoznania specyficznych jednostek chorobowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnostyka- badanie kliniczne ptaków, opis ptaka, wywiad, badanie ogólne (budowa, kondycja i zachowanie się ptaków, temperatura wewnętrzna, liczba oddechów itp.). | 6 |
T-L-2 | Badanie szczegółowe (upierzenie, skóra, głowa i przydatki głowowe, jama dziobowa, wole, kloaka, układ rozrodczy, oddechowy, nogi i stawy). | 4 |
T-L-3 | Badanie sekcyjne ptaków. | 4 |
T-L-4 | Repetytorium treści programowych zrealizowanych podzczas ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bioasekuracja ferm- lokalizacja i organizacja fermy. | 3 |
T-W-2 | Reakcja behawioralne a dobrostan ptaków, zasady kontroli dobrostanu u drobiu. | 2 |
T-W-3 | Zatrucia drobiu- zatrucia drobiu związkami chemicznymi i lekami. Podatność ptaków na zatrucia, przyczyny zatruć, sposoby zapobiegania, objawy, rokowanie i leczenie. Uboczne oddziaływanie niektórych preparatów stosowanych w intensywnym chowie drobiu. | 5 |
T-W-4 | Ogólna charakterystyka wybranych jednostek chorobowych – choroby metaboliczne i o nieznanej etiologii i ich wpływ na wielkość produkcji, etiologia, objawy, zmiany anatomopatologiczne, profilaktyka. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do wejściówek na zajęcia laboratoryjne | 4 |
A-L-3 | Analiza wskazanej literatury | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwium | 4 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
A-L-6 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie litaratury fachowej i tematyki wykładów | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną oraz ćwiczenia praktyczne na fermie doświadczalnej drobiu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy w formie pisemnego (45 min.) kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: Ocena raportów z zajęć praktycznych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O5.1_W01 student zna zasady bioasekuracji ferm drobiarskich, charakteryzuje objawy rozpoczynających się procesów chorobowych u ptaków i wstępnie rozpoznaje jednostki chorobowe omówione na zajęciach | ZOinz_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O5.1_U01 Student ma umiejetności prowadzenia profilaktyki zatruć i chorób metabolicznych występujących u ptaków a także analizy objawów tych schorzeń w aspekcie ich wstępnego rozpoznania | ZOinz_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZGu-O6.1_K01 Student wykazuje aktywność podczas pracy indywidualnej i zespołowej | ZOinz_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O5.1_W01 student zna zasady bioasekuracji ferm drobiarskich, charakteryzuje objawy rozpoczynających się procesów chorobowych u ptaków i wstępnie rozpoznaje jednostki chorobowe omówione na zajęciach | 2,0 | student nie zna zasad bioasekuracji ferm drobiarskich, nie umie podać nawet jednego z objawów rozpoczynających się procesów chorobowych u ptaków |
3,0 | student zna tylko niektóre zasady bioasekuracji ferm drobiarskich, potrafi wymienić objawy rozpoczynających się procesów chorobowych u ptaków | |
3,5 | student zna podstawowe zasady bioasekuracji ferm drobiarskich, wymienia i podaje ogólną charakterystykę niektórych objawów rozpoczynających się procesów chorobowych u ptaków | |
4,0 | student zna zasady bioasekuracji ferm drobiarskich, wymienia i charakteryzuje objawy rozpoczynających się procesów chorobowych u ptaków | |
4,5 | student ma wiedzę o bioasekuracji ferm drobiarskich, charakteryzuje objawy rozpoczynających się procesów chorobowych u ptaków i wstępnie rozpoznaje jednostki chorobowe omówione na zajęciach | |
5,0 | student ma pogłębioną wiedzę o bioasekuracji ferm drobiarskich, charakteryzuje szczegółowo objawy rozpoczynających się procesów chorobowych u ptaków i wstępnie rozpoznaje jednostki chorobowe omówione na zajęciach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O5.1_U01 Student ma umiejetności prowadzenia profilaktyki zatruć i chorób metabolicznych występujących u ptaków a także analizy objawów tych schorzeń w aspekcie ich wstępnego rozpoznania | 2,0 | Student nawet przy wydatnej pomocy nauczyciela nie projektuje planu profilaktyki zatruć i schorzeń wystepujących u ptaków. Nie jest w stanie zinterpretować żadnych objawów chorób w zakresie ich wstepnego rozpoznania. |
3,0 | Student ma umiejetności zaprojektowania, ale wyłącznie z pomocą nauczyciela, profilaktyki niektórych zatruć i chorób metabolicznych. Analizuje tyko niektóre objawy schorzeń omawianych na zajęciach w aspekcie ich wstępnego rozpoznania. | |
3,5 | Student ma umiejetności zaprojektowania, ale z pomocą nauczyciela, profilaktyki niektórych zatruć i chorób metabolicznych występujących u ptaków a także ogólnej analizy objawów tych schorzeń w aspekcie ich wstępnego rozpoznania. | |
4,0 | Student ma umiejetności zaprojektowania, ale tylko z pomocą nauczyciela, profilaktyki zatruć i chorób metabolicznych występujących u ptaków a także ogólnej analizy objawów schorzeń omawianych na zajęciach. | |
4,5 | Student ma umiejetności zaprojektowania profilaktyki zatruć i chorób metabolicznych występujących u ptaków. Korzysta przy tym z niewielkiej pomocy nauczyciela. Analizuje w logiczny sposób objawy schorzeń omawianych na zajęciach w aspekcie ich wstępnego rozpoznania. | |
5,0 | Student ma umiejetności samodzielnego zaprojektowania profilaktyki zatruć i chorób metabolicznych występujących u ptaków a także szczegółowej analizy objawów tych schorzeń i ich prawidłowej interpretacji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZGu-O6.1_K01 Student wykazuje aktywność podczas pracy indywidualnej i zespołowej | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje niewielką aktywność podczas zajęć praktycznych w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mazurkiewicz M., Choroby drobiu, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Wrocław, 2005
- Borzemska W.B., Vademecum chorób drobiu, PWRil, Warszawa, 1984
Literatura dodatkowa
- Potemkowska E., Technologia przemysłowej produkcji drobiarskiej, PWRiL, Warszawa, 1983