Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Etyczne i prawne aspekty pracy ze zwierzętami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyczne i prawne aspekty pracy ze zwierzętami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu BHP

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie etycznych i prawnych zasad pracy ze zwierzętami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Geneza i rozwój prawodawstwa w zakresie ochrony zwierząt2
T-W-2Status zwierząt w kontekście prawnym i filozoficznym. Regulacje prawne UE i krajowe dotyczące pracy ze zwierzętami.4
T-W-3Konflikty etyczne a rozwój nauki2
T-W-4Głowne nurty etyczne w odniesieniu do zwierząt. Etyczne aspekty relacji człowiek-zwierzę.2
T-W-5Zwierzęta gospodarskie, amatorskie i laboratoryjne a normy etyczne2
T-W-6Prawo w zakresie wykorzystania zwierząt do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych.3
T-W-7Zabijanie i znęcanie się nad zwierzętami w świetle u.o.z. oraz humanitarna ochrona zwierząt w praktyce sądowej3
T-W-8Doświadczenia na zwierzętach gospodarskich oraz wolno żyjących w świetle norm prawnych2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_D1_W01
Zna etyczne i prawne aspekty związane z pracą ze zwierzętami.
ZOinz_2A_W02C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_D1_U01
Umie przygotować i zorganizować prace ze zwierzętami z uwzględnieniem norm etycznych i prawnych
ZOinz_2A_U03C-1T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-D1_K01
Ocenia czynniki wpływające na prace ze zwierzętami
ZOinz_2A_K07C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_D1_W01
Zna etyczne i prawne aspekty związane z pracą ze zwierzętami.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_D1_U01
Umie przygotować i zorganizować prace ze zwierzętami z uwzględnieniem norm etycznych i prawnych
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-D1_K01
Ocenia czynniki wpływające na prace ze zwierzętami
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Liszewski D., Problem świadomości u zwierząt – aspekty filozoficzne i etyczne, Humanistyka i Przyrodoznawstwo, UW, 2004, 10
  2. Ścibor M., Korzyści i negatywne skutki przeprowadzania doświadczeń na zwierzętach, file:///C:/Users/OEM/Downloads/28-%C5%9ACIBOR%20(2).pdf, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Stokłosowa S. (red), Hodowla komórek i tkanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004
  2. Liszewski D., Czy zwierzęta są przedmiotem moralności?, Humanistyka i Przyrodoznawstwo nr 4, ART Olsztyn, 1998, 4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza i rozwój prawodawstwa w zakresie ochrony zwierząt2
T-W-2Status zwierząt w kontekście prawnym i filozoficznym. Regulacje prawne UE i krajowe dotyczące pracy ze zwierzętami.4
T-W-3Konflikty etyczne a rozwój nauki2
T-W-4Głowne nurty etyczne w odniesieniu do zwierząt. Etyczne aspekty relacji człowiek-zwierzę.2
T-W-5Zwierzęta gospodarskie, amatorskie i laboratoryjne a normy etyczne2
T-W-6Prawo w zakresie wykorzystania zwierząt do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych.3
T-W-7Zabijanie i znęcanie się nad zwierzętami w świetle u.o.z. oraz humanitarna ochrona zwierząt w praktyce sądowej3
T-W-8Doświadczenia na zwierzętach gospodarskich oraz wolno żyjących w świetle norm prawnych2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_D1_W01Zna etyczne i prawne aspekty związane z pracą ze zwierzętami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
Cel przedmiotuC-1Poznanie etycznych i prawnych zasad pracy ze zwierzętami
Treści programoweT-W-7Zabijanie i znęcanie się nad zwierzętami w świetle u.o.z. oraz humanitarna ochrona zwierząt w praktyce sądowej
T-W-1Geneza i rozwój prawodawstwa w zakresie ochrony zwierząt
T-W-2Status zwierząt w kontekście prawnym i filozoficznym. Regulacje prawne UE i krajowe dotyczące pracy ze zwierzętami.
T-W-6Prawo w zakresie wykorzystania zwierząt do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych.
T-W-5Zwierzęta gospodarskie, amatorskie i laboratoryjne a normy etyczne
T-W-4Głowne nurty etyczne w odniesieniu do zwierząt. Etyczne aspekty relacji człowiek-zwierzę.
T-W-8Doświadczenia na zwierzętach gospodarskich oraz wolno żyjących w świetle norm prawnych
T-W-3Konflikty etyczne a rozwój nauki
Metody nauczaniaM-1Wyklad z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_D1_U01Umie przygotować i zorganizować prace ze zwierzętami z uwzględnieniem norm etycznych i prawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
Cel przedmiotuC-1Poznanie etycznych i prawnych zasad pracy ze zwierzętami
Treści programoweT-W-7Zabijanie i znęcanie się nad zwierzętami w świetle u.o.z. oraz humanitarna ochrona zwierząt w praktyce sądowej
T-W-6Prawo w zakresie wykorzystania zwierząt do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych.
T-W-5Zwierzęta gospodarskie, amatorskie i laboratoryjne a normy etyczne
T-W-8Doświadczenia na zwierzętach gospodarskich oraz wolno żyjących w świetle norm prawnych
Metody nauczaniaM-1Wyklad z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_ZO-D1_K01Ocenia czynniki wpływające na prace ze zwierzętami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K07Postępuje zgodnie z zasadami etyki w zakresie badań na zwierzętach
Cel przedmiotuC-1Poznanie etycznych i prawnych zasad pracy ze zwierzętami
Treści programoweT-W-7Zabijanie i znęcanie się nad zwierzętami w świetle u.o.z. oraz humanitarna ochrona zwierząt w praktyce sądowej
T-W-1Geneza i rozwój prawodawstwa w zakresie ochrony zwierząt
T-W-2Status zwierząt w kontekście prawnym i filozoficznym. Regulacje prawne UE i krajowe dotyczące pracy ze zwierzętami.
T-W-6Prawo w zakresie wykorzystania zwierząt do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych.
T-W-5Zwierzęta gospodarskie, amatorskie i laboratoryjne a normy etyczne
T-W-4Głowne nurty etyczne w odniesieniu do zwierząt. Etyczne aspekty relacji człowiek-zwierzę.
T-W-8Doświadczenia na zwierzętach gospodarskich oraz wolno żyjących w świetle norm prawnych
T-W-3Konflikty etyczne a rozwój nauki
Metody nauczaniaM-1Wyklad z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0