Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Żywienie zwierząt i paszoznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie zwierząt i paszoznawstwo
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL3 7 1,00,41zaliczenie
laboratoriaL4 20 4,00,41zaliczenie
wykładyW4 12 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość z zakresu chemii fizjologicznej i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz. Wyliczanie zawartości BAW w paszy. Charakterystyka pasz na podstawie uzyskanych wyników4
T-L-2Obliczanie bilansu materii i energii3
7
laboratoria
T-L-1Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG.2
T-L-2Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA.2
T-L-3Układanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG4
T-L-4Układanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA4
T-L-5Porównanie systemu INRA i DLG2
T-L-6Określenie zapotrzebowania pokarmowego oraz zasady bilansowania dawek pokarmowych dla trzody chlewnej2
T-L-7Podstawowe zasady ustalania potrzeb pokarmowych i układanie dawek dla koni4
20
wykłady
T-W-1Charakterystyka pasz objętościowych soczystych, metody ich konserwacji i ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.2
T-W-2Charakterystyka pasz treściwych zbożowych, nasion roślin motylkowych i oleistych oraz ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.2
T-W-3Charakterystyka i wykorzystanie produktów ubocznych przemysłu olejarskiego i pasz pochodzenia zwierzęcego.2
T-W-4Mieszanki przemysłowe, koncentraty białkowe, mieszanki mineralne, mineralno-witaminowe, dodatki paszowe.2
T-W-5Podstawy żywienia przeżuwaczy. Analiza dawek pokarmowych w różnych okresach fizjologicznych krów.2
T-W-6Wymagania pokarmowe dla świń, zasady ustalania potrzeb i dawek pokarmowych dla tuczników.2
12
wykłady
T-W-1Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Trawienie, wchłanianie i wykorzystanie składników pokarmowych4
T-W-2Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych paszy. Bilans przemiany materii i energii w organizmie zwierząt4
T-W-3Systemy i mierniki wartościowania pasz2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach7
A-L-2Przygotowanie do przeprowadzenia ćwiczeń10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje3
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach20
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach15
A-L-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń25
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia dawki DLG i INRA30
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia dawek dla koni22
A-L-6Zaliczenie dawek DLG, INRA i w systemie komputerowym8
120
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemny egzamin1
59
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenie7
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne egzamin1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Wykonywanie analiz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-C6_W01
Student opisuje podstwawowe skladniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz.
ZO_1A_W13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-C6_U01
Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych.
ZO_1A_U16C-1T-L-7, T-L-2, T-L-1, T-L-5M-4, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-C6_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
ZO_1A_K01C-1T-L-7, T-L-2, T-L-1, T-L-5M-4, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-C6_W01
Student opisuje podstwawowe skladniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz.
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowwych składników pokarmowych oraz pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Nie tłumaczy podstawowych zasad żywienia i normowania pasz.
3,0Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich składników pokarmowych i pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
3,5Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz większość pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt i uzasadnić logicznie ich przydatność żywieniową. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-C6_U01
Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych.
2,0student nie potrafi oszacować zapotrzebowania bytowego i produkcyjnego dla żadnego omawianego gatunku zwierząt
3,0student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych oraz oszacować wartość pokarmową pasz
3,5student potrafi ułożyć w 60% dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów
4,0student potrafi ułożyć w 80% dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów
4,5student potrafi ułożyć całkowitą dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów
5,0student potrafi ułożyć całkowitą dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów oraz zanalizować otrzymane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-C6_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest kreatywny

Literatura podstawowa

  1. pod red. Jamroz D., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, PWN, Warszawa, 2015, cz.1 Fizjologiczne i biochemiczne podstawy żywienia zwierząt; cz. 2 Poidstawy szczegółowego żywienia zwierząt; cz.3 Paszoznawstwo
  2. Zarudzki R., Traczykowski A., Mroczko L., DLG - tabele wartości pokarmowej pasz i norm żywienia przeżuwaczy, PP-H VIT-TRA, Kusowo, 2000
  3. pod red. J. Strzetelskiego, Zalecenia żywieniowe dla przeżuwaczy i tabele wartości pokarmowej pasz, IZ PIB, Kraków, 2014
  4. pod red. E. Greli i J. Skomiała, Zalecenia żywieniowe i wartość pokarmowa pasz dla świń. Normy żywienia świń, PAN Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt, Jabłonnak/Warszawy, 2014
  5. Kamiński J. i in., Ćwiczenia z żywienia i paszoznawstwa, AR, Kraków, 1991, Skrypt dla studentów Wydziału Zootechnicznego i Rolniczego
  6. praca zbiorowa, Normy żywienia bydła, owiec i kóz. Wartość pokarmowa pasz dla przeżuwaczy. INRA, Instytut Zootechniki, Kraków, 2001

Literatura dodatkowa

  1. pod red. M. Dymnickiej i J.L. Sokoła, Podstawy żywienia zwierząt, SGGW, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz. Wyliczanie zawartości BAW w paszy. Charakterystyka pasz na podstawie uzyskanych wyników4
T-L-2Obliczanie bilansu materii i energii3
7

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG.2
T-L-2Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA.2
T-L-3Układanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG4
T-L-4Układanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA4
T-L-5Porównanie systemu INRA i DLG2
T-L-6Określenie zapotrzebowania pokarmowego oraz zasady bilansowania dawek pokarmowych dla trzody chlewnej2
T-L-7Podstawowe zasady ustalania potrzeb pokarmowych i układanie dawek dla koni4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka pasz objętościowych soczystych, metody ich konserwacji i ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.2
T-W-2Charakterystyka pasz treściwych zbożowych, nasion roślin motylkowych i oleistych oraz ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.2
T-W-3Charakterystyka i wykorzystanie produktów ubocznych przemysłu olejarskiego i pasz pochodzenia zwierzęcego.2
T-W-4Mieszanki przemysłowe, koncentraty białkowe, mieszanki mineralne, mineralno-witaminowe, dodatki paszowe.2
T-W-5Podstawy żywienia przeżuwaczy. Analiza dawek pokarmowych w różnych okresach fizjologicznych krów.2
T-W-6Wymagania pokarmowe dla świń, zasady ustalania potrzeb i dawek pokarmowych dla tuczników.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Trawienie, wchłanianie i wykorzystanie składników pokarmowych4
T-W-2Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych paszy. Bilans przemiany materii i energii w organizmie zwierząt4
T-W-3Systemy i mierniki wartościowania pasz2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach7
A-L-2Przygotowanie do przeprowadzenia ćwiczeń10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje3
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach20
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach15
A-L-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń25
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia dawki DLG i INRA30
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia dawek dla koni22
A-L-6Zaliczenie dawek DLG, INRA i w systemie komputerowym8
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemny egzamin1
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenie7
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne egzamin1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-N-C6_W01Student opisuje podstwawowe skladniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka pasz objętościowych soczystych, metody ich konserwacji i ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.
T-W-2Charakterystyka pasz treściwych zbożowych, nasion roślin motylkowych i oleistych oraz ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.
T-W-3Charakterystyka i wykorzystanie produktów ubocznych przemysłu olejarskiego i pasz pochodzenia zwierzęcego.
T-W-4Mieszanki przemysłowe, koncentraty białkowe, mieszanki mineralne, mineralno-witaminowe, dodatki paszowe.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowwych składników pokarmowych oraz pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Nie tłumaczy podstawowych zasad żywienia i normowania pasz.
3,0Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich składników pokarmowych i pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
3,5Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz większość pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt i uzasadnić logicznie ich przydatność żywieniową. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-N-C6_U01Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U16Potrafi określić zapotrzebowanie zwierząt na składniki pokarmowe, ocenić jakość pasz, prawidłowo zbilansować dawki pokarmowe oraz nadzorować przygotowanie pasz
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.
Treści programoweT-L-7Podstawowe zasady ustalania potrzeb pokarmowych i układanie dawek dla koni
T-L-2Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA.
T-L-1Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG.
T-L-5Porównanie systemu INRA i DLG
Metody nauczaniaM-4Wykonywanie analiz
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi oszacować zapotrzebowania bytowego i produkcyjnego dla żadnego omawianego gatunku zwierząt
3,0student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych oraz oszacować wartość pokarmową pasz
3,5student potrafi ułożyć w 60% dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów
4,0student potrafi ułożyć w 80% dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów
4,5student potrafi ułożyć całkowitą dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów
5,0student potrafi ułożyć całkowitą dawkę pokarmową dla zwierząt mono- i poligastrycznych według obowiązujących systemów oraz zanalizować otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-N-C6_K01Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.
Treści programoweT-L-7Podstawowe zasady ustalania potrzeb pokarmowych i układanie dawek dla koni
T-L-2Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA.
T-L-1Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG.
T-L-5Porównanie systemu INRA i DLG
Metody nauczaniaM-4Wykonywanie analiz
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest kreatywny